کد خبر: 510097
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم:

هیچ یک از مراسم های حسینیه امام خمینی در قم را تعطیل نکرده‌ایم / موج پنجم کرونا خیلی دردآور است

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: هیچ یک از مراسم های حسینیه امام خمینی(س) در قم را تعطیل نکرده ایم اما با رعایت همه دستورالعمل ها، ضوابط و شیوه نامه های بهداشتی مراسم ها انجام می شود. محرم پارسال که می خواستیم برای مجالس حسینی(ع) آماده شویم.

هیچ یک از مراسم های حسینیه امام خمینی در قم را تعطیل نکرده‌ایم / موج پنجم کرونا خیلی دردآور است
کد خبر: 510097
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم تاکید کرد: هرچه مردم ما مذهبی تر و جوانان ما هیأتی تر باشند بیشتر شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند. به خاطر اینکه دستور قرآن است و قرآن کریم می فرماید اگر کسی باعث شود جان انسانی در خطر قرار بگیرد مثل این می ماند که همه دنیا را کشته است. کدام مذهب و کتاب آسمانی چنین قانونی دارد؟!

به گزارش انتخاب، محمود محمدی عراقی در سخنانی، با تسلیت ایام عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله و یارانش، اظهار کرد: عظمت عاشورا و نهضت امام حسین(ع) چیز عجیبی است. همان طور که پیامبر(ص) پیش بینی کردند و فرمودند که خداوند در قلب مؤمنین حرارتی قرار داده که هیچ وقت سرد نمی شود، ما به عینه می بینیم هر سال که می گذرد قضیه عاشورا یک عظمت بیشتر و اوج بالاتری پیدا می کند.

وی یادآور شد: هیچ عاملی هم نمی تواند این عظمت را از بین ببرد. دیکتاتورهایی مثل رضا خان در کشور ما و یا صدام در عراق آمدند و یادمان هست که در حرم امام حسین(ع) اجازه عزاداری نمی دادند و در زمان دیکتاتوری پهلوی در ایران هم اجازه عزاداری نمی دادند ولی نتوانستند کاری کنند و مردم در زیرزمین ها عزاداری را ادامه می دادند.

محمدی عراقی با بیان اینکه امروز کرونا واقعا بلا و مصیبتی است اما نمی تواند عشق مردم به امام حسین(ع) را کمرنگ کند، تصریح کرد: اما نکته مهمی که وجود دارد این است که ما بتوانیم با هوشیاری و دقت خودمان به دنیا نشان بدهیم که دین ما دین علم و عقلانیت است. دوگانه هایی که دشمن درست می کند از قدیم هم بوده، از جمله این که «علم و دین» و یا «دین و دموکراسی» با هم ناسازگار هستند. اما امام فرمود «جمهوری اسلامی» و مقام معظم رهبری تعبیر «مردمسالاری دینی» را به کار برد. یعنی نه تنها علم و دین و یا دموکراسی و مردمسالاری ناسازگار نیست بلکه یکی است.


دشمن می خواهد اسلام داعشی را به دنیا معرفی کند

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم با تأکید بر اینکه دشمن، داعش و امثال آن را درست کرده برای اینکه بگوید اسلام آن است؛ نه اسلام جمهوری اسلامی و نه اسلام امام خمینی(س)، ادامه داد: دشمن می خواهد اسلام داعشی را به دنیا معرفی کند و لذا ما باید خیلی هوشیار باشیم. واقعا شرایط دشواری که در کشور ما به وجود آمده و هم مشکلات اقتصادی و جنگ اقتصادی و هم بیماری کرونا، آزمایش های الهی و عقبه هایی است که ملت ما را به رشد می رساند؛ مشروط بر اینکه دقیق و هوشیار باشیم.

وی گفت: ما هیچ یک از مراسم های حسینیه امام خمینی(س) در قم را تعطیل نکرده ایم اما با رعایت همه دستورالعمل ها، ضوابط و شیوه نامه های بهداشتی مراسم ها انجام می شود. محرم پارسال که می خواستیم برای مجالس حسینی(ع) آماده شویم من با آقای دکتر قدیر که در آن زمان به تازگی به ریاست شبکه بهداشت و درمان قم منصوب شده بودند، تماس گرفتم و گفتم نماینده ای را به اینجا بفرستید تا ضوابط بهداشتی را به دوستان ما آموزش بدهند؛ چون مقام معظم رهبری از اول روی رعایت این ضوابط تأکید داشته اند. فکر می کردم ایشان کسی را می فرستد ولی نزدیک ظهر بود که دیدم خود ایشان آمد و فاصله صندلی ها را تعیین و مسأله ضد عفونی فضا و تهویه را بررسی کرد و گفت، اگر این طور باشد از نظر ما اشکالی ندارد.


موج پنجم کرونا خیلی دردآور است

محمدی عراقی تأکید کرد: همه برنامه های ما چه مجالس سوگواری، چه مجالس جشن و چه برنامه های درس اخلاق الحمدلله تعطیل نشده و تا حالا مشکلی هم به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه موج پنجم کرونا خیلی دردآور است، اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند واقعا دل انسان به درد می آید. شوخی نیست که بیش از 500 نفر در یک روز جان خودشان را از دست می دهند. معنایش این است که هزاران خانواده در کشور ما هر روز داغدار می شوند. در این میان، اعضای شبکه درمان هم انسان هستند؛ درست است که احساس مسئولیت می کنند، قسم خورده اند و واقعا دارند فداکاری می کنند اما بالأخره انسان هستند و قدرت و طاقت و توانایی انسان محدود است. چه قدر تحمل دارد؟


دشمن روی دوگانه «سلامت» و «دیانت» یا عزاداری کار می کند

رو تأکید کرد: همانگونه که عرض کردم، الآن دشمن در حال کار کردن روی دوگانه «سلامت» و «دیانت» یا ئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم در ادامه سخنان خود به بیان توصیه هایی به هیأت های مذهبی پرداخت عزاداری کار می کند و می خواهد مردم دو دسته باشند و یکی طرفدار سلامتی و دیگری طرفدار امام حسین(ع) و عزاداری امام حسین(ع) شوند. ولی دشمنان ما کور خوانده اند. اتفاقا هرچه مردم ما مذهبی تر و جوانان ما هیأتی تر باشند بیشتر شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند. به خاطر اینکه دستور قرآن است و قرآن کریم می فرماید اگر کسی باعث شود جان انسانی در خطر قرار بگیرد مثل این می ماند که همه دنیا را کشته است. کدام مذهب و کتاب آسمانی چنین قانونی دارد؟!

محمدی عراقی ادامه داد: دشمنان، شبکه های بیگانه و بعضی از آدم های نادان یا مغرض در فضای مجازی مطرح می کنند و متأسفانه بعضی افراد سطحی یا کم اطلاع هم فکر می کنند که در عزای امام حسین(ع) لازم نیست مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. نه خیر، این جور نیست. الآن همه مراجع به اتفاق آراء در پاسخ سؤالاتی که از آنها شد فرموده اند رعایت شیوه نامه های بهداشتی «واجب شرعی» است. قابل جمع هم هست.

پیامبر اکرم(ص) هم بیمار می شدند و به پزشک مراجعه و دستورات طبی و پزشکی را عمل می کردند

وی تأکید کرد: نه تنها تقابلی میان این دو عرصه نیست، بلکه بر عکس است؛ دستور دین، قرآن و مراجع عالیقدر و حکم فقهی ما است که هم حفظ نفس خود انسان و هم حفظ سلامتی دیگران واجب است. اگر بنده ماسکم را بردارم و مبتلا باشم و خودم هم خبر نداشته باشم و خدای ناکرده شما را مریض کنم، این «حق الناس» است. یعنی من مدیون شما می شوم و ضامن هستم اگر به سلامتی شما لطمه ای وارد شود؛ تا چه رسد به اینکه خدای ناکرده موجب فوت کسی شود.

محمدی عراقی در ادامه سخنان خود گفت: مردم مسلمان این حق الناس را بهتر از دیگران رعایت می کنند ولی مهم این است که ما روحانیون بتوانیم و رسانه های عمومی بتوانند از زبان بزرگان، علما، مراجع تقلید و شخصیت های دینی این حقایق را برای مردم خوب روشن کنند تا دشمن نتواند آنها را به انحراف بکشد و مثلا بگویند حرم امام رضا(ع) دارالشفاء است و آنجا کسی بیمار نمی شود. حرم امام رضا(ع) از خود امام رضا(ع) که بالاتر نیست. امام رضا(ع) هم بیمار می شدند و پیامبر اکرم(ص) هم بیمار می شدند و به پزشک مراجعه و دستورات طبی و پزشکی را عمل می کردند.

وی ادامه داد: خدای ناکرده ممکن است حرم امام هم آلوده شود و وظیفه دیگران این است که اگر آلودگی پیدا کرد نگویند اینجا حرم است و آلوده نمی شود؛ نه خیر، باید آن آلودگی را تطهیر کنند. بنابر این ضد عفونی کردن صحن و حرم جسارت نیست؛ همان طوری که اگر نجاستی در آنجا وارد شود باید آب آورد و تطهیرش کرد. معذرت می خواهم این تعبیر را می کنم، خیلی جهالت است که انسان گرفتار این دوگانه ها شود و خدای ناکرده فریب بخورد و کاری کند که حق الناس به گردن او بیفتد.

رئیس دفتر مقام مظعم رهبری در قم با بیان اینکه الحمدلله مردم ما بیدار هستند، تصریح کرد: نیروهای مؤمن و انقلابی در جامعه ما روشن و بصیر هستند و مسائل را می فهمند و در برابر این القائات دشمن ان شاء الله تحت تأثیر قرار نمی گیرند. همان طور که سال گذشته مردم ما ثابت کردند باشکوه ترین عزاداری ها را می شود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار کرد. بنده خودم دیدم جمعیت های عظیم در فضای باز، مثل صبحگاه نیروهای نظامی، پشت سر هم مردم با فاصله و ماسک و رعایت همه مسائل نشسته اند.

وی در پایان گفت: الآن در محله ها، کوچه ها و خیابان ها مردم با رعایت همه مسائل بهداشتی عزاداری ها را به زیباترین و باشکوه ترین شکل برگزار می کنند. امیدواریم امسال هم بهتر از سال گذشته هیأت های مذهبی و مردم عزیز ما تاسوعا و عاشورا نه تنها موجب بالا رفتن آمار ابتلا و خدای ناکرده فوت نمی شوند، بلکه ان شاء الله موجب کاهش آن هم خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها