رییس بیمارستان شهدای یافت آباد مطرح کرد:

قدرت سرایت "دلتا" 300 درصد بیشتر از کرونای ووهان/یک فرد مبتلا 9 نفر را آلوده می کند/لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون/ پروتکل‌های محرم جدی گرفته شود

رییس بیمارستان شهدای یافت آباد با اشاره به وضعیت پیک پنجم کرونا در کشور و با بیان اینکه میزان سرایت دلتا تا 300 درصد بیش از کرونای ووهان است، گفت: پیش از این اعلام می‌شد که در فضای بسته هر فرد مبتلا می‌تواند دو نفر را آلوده کند، اما اکنون می‌گوییم که در فضای بسته یک فرد مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند 9 نفر را آلوده کند.

قدرت سرایت "دلتا" 300 درصد بیشتر از کرونای ووهان/یک فرد مبتلا 9 نفر را آلوده می کند/لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون/ پروتکل‌های محرم جدی گرفته شود
کد خبر: 509102
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ ۱۰:۰۳:۴۸

اعتمادآنلاین| دکتر جلال نژاد جواد، با اشاره به وضعیت مراجعات و بستری‌های کرونایی در بیمارستان شهدای یافت آباد، گفت: بیمارستان شهدای یافت آباد که در جنوب غربی تهران قرار گرفته، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار نفر را پوشش می‌دهد. این بیمارستان با ظرفیت 150 تخت است که در حال حاضر حدود 75 درصد از بیماران ما بیماران کووید-19 هستند که در این مجموعه یک بخش 50 تخته عادی و 25 تخت آی‌سی‌یو در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته است. علاوه بر این روزانه حدود 20 بیمار هم در اورژانس پذیرش و بستری می‌شوند. در عین حال کار بیماران اورژانسی و غیر کووید را هم انجام می‌دهیم. به هر حال بیماران قلبی، دیابتی و ... هستند که در بخشی پاک و جدای از بخش کووید مراجعه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه روزانه حدود 90 بیمار مبتلا به کرونا داریم، گفت: البته بیماران مبتلا به کرونا به صورت سرپایی هم مراجعه می‌کنند و از بالغ بر 300 بیمار اورژانسی ما حدود 200 بیمار، یعنی دو سوم بیماران، مبتلایان به کووید-19 هستند که اقداماتشان به صورت سرپایی انجام می‌شود.

نژاد جواد با بیان اینکه اخیرا کلینیک تزریق رمدسیویر را گسترش دادیم، گفت: پیش از این شش تخت برای تزریق رمدسیویر داشتیم که روزانه 30 بیمار به صورت موقت مراجعه کرده و رمدسیویر دریافت می‌کردند، اما اخیرا این شش تخت را به 12 تخت تبدیل کردیم و روزانه 100 بیمار را به صورت موقت بستری کرده و برایشان رمدسیویر تزریق می‌کنیم که این موضوع به تعادل حجم بیمارستان کمک کرده است. در عین حال چهار تخت رمدسیویر اورژانس هم ایجاد کردیم که بیمارانی که به اورژانس ما مراجعه می‌کنند، همانجا دوز اول رمدسیویر را دریافت کرده و برای دوزهای بعدی به کلینیک اصلی مراجعه کرده و روزانه رمدسیویر را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه طب اورژانس‌مان 24 ساعته فعال است و متخصصین طب اورژانس مرتبا فعالیت دارند، گفت: علاوه بر این متخصصین داخلی، عفونی، فوق تخصص ریه و بیهوشی‌مان روزانه بیماران را ویزیت می‌کنند. در مجموع آمار خدمات‌مان رو به رشد است و خوشبختانه میزان مرگ و میر طی چند ماه اخیر حدود سه درصد مطابق آمار کشوری کاهش یافته است.

به گفته رییس بیمارستان شهدای یافت آباد، مطابق آمار کشوری در موج پنجم آمار فوتی‌ها نسبتا کمتر است. علی‌رغم اینکه تعداد بیماران و شدت ابتلا بسیار بیشتر و زیاد است. باید توجه کرد که میزان مرگ و میر به نسبت مجموعه بیماران بستری و مراجعین ما و نسبت به پیک‌های قبلی کمتر شده است. زیرا هم تجربیات بهتری برای درمان بیماران وجود دارد و هم اینکه مردم نسبت به پیک‌های قبلی به موقع‌تر مراجعه کرده و مراجعه بهتر و زودرس‌تری به بیمارستان دارند و در سنین بالا هم تعدادی از افراد واکسینه شده‌اند و بر همین اساس هم در مجموع آمار مرگ و میر در بیمارستان‌های ما در کل کشور، سه درصد کاهش یافته است و از بالای 22 درصد به زیر 20 درصد رسید و اکنون به 19 درصد هم رساندیم . امیدواریم طی یکی دو ماه آینده با واکسیناسیون بیشتری که انجام می‌شود و مراقبت‌های بیشتر، آمار مرگ‌ها کمتر هم شود.

تفاوت پیک پنجم کرونا با سایر پیک‌ها


نژاد جواد درباره تفاوت پیک پنجم کرونا با سایر پیک‌های بیماری در کشور، گفت: باید توجه کرد که میزان سرایت کرونای دلتا خیلی بیشتر است. در نتایج تحقیقات اخیری که منتشر شد، متوجه شدند که میزان سرایت دلتا تا 300 درصد بیش از کرونای ووهان است. قبلا فکر می‌کردند تا 140 درصد بیشتر است، اما اکنون متوجه شدند که 300 درصد میزان سرایتش نسبت به کرونای ووهان بیشتر است و به سرعت می‌تواند همه را درگیر کند. به طوری که در یک خانواده اگر یک نفر درگیر شود، به سرعت همه مبتلا می‌شوند. پیش از این اعلام می‌شد که در فضای بسته هر فرد مبتلا می‌تواند دو نفر را آلوده کند، اما اکنون می‌گوییم که در فضای بسته یک فرد مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند 9 نفر را آلوده کند. در بالین هم این موضوع را می‌بینیم که در خانواده‌ها همه درگیر می‌شوند حتی کودکان.

وی ادامه داد: در عین حال کرونای دلتا سنین پایین‌تر را هم درگیر می‌کند و در موج پنجم تعداد مبتلایان زیر 18 سال بالاتر از پیک‌های قبلی است. البته خوشبختانه هنوز مرگ و میر در کودکان کمتر است. این دو تغییر عمده در پیک پنجم است.

وی افزود: همچنین شدت ابتلا هم بیشتر است و میزان ماندگاری بیمار در بیمارستان نیز بیشتر است؛ به عبارتی طول بیماری هم بیشتر است که این موضوع باعث می‌شود که ظرفیت‌های بیمارستانی ما بیشتر پر شود و به سختی بتوانیم بیماران جدید را پذیرش کنیم. این تفاوت‌ها در این پیک است.

دو ماسک بزنید
علائم داشتید، به پزشک مراجعه کنید


نژاد جواد ادامه داد: مردم در این پیک باید از دو ماسک استفاده کنند. به ویژه در فضاهای بسته، از مراجعه به فضاهای بسته یا مراکز شلوغ و رفتن به مهمانی، عروسی و عزا و... خودداری کنند. زیرا میزان سرایت زیاد است و در عین حال احتمال درگیری افراد در این مراسمات بیشتر می‌شود. همچنین شست‌وشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری نیز باید رعایت شود. در عین حال مردم اگر علائمی از بیماری را دیدند، نباید دیرهنگام به مراکز درمانی مراجعه کنند. باید توجه کرد که بالغ بر 80 درصد فوتی‌های ما بیماری‌های زمینه‌ای دارند. بر این اساس مراجعه زودهنگام و به موقع بیمار و شروع درمان به موقع کمک می‌کند که مشکلات کمتر شده و مرگ و میر را کاهش می‌دهد. بنابراین مردم به محض دیدن علائم به پزشک مراجعه کنند؛ بخشی به صورت سرپایی درمان شده و کنترل می‌شوند و برخی داروهایی را به صورت بستری موقت دریافت می‌کنند. در حال حاضر بالغ بر چند هزار بستری موقت در تهران ایجاد شده و ما با همین ظرفیت کم‌مان در بیمارستان شهدای یافت آباد، روزانه به 100 بیمار دارو می‌دهیم. در عین حال برای بستری دائم هم هرچه زودتر درمان آغاز شود، عوارض و شدت بیماری و بدحال شدن بیمار کمتر خواهد بود.

وضعیت تامین رمدسیویر در بیمارستان


وی با بیان اینکه به صورت کلی کمبودی در زمینه اقلام مربوط به کرونا نداریم، گفت: بحث‌هایی که مطرح می‌شود مقطعی است. گاهی ممکن است که شدت مراجعه بسیار بالا باشد و در مقطع کوتاهی داروخانه بیمارستان بگوید که دارو کم شده، اما به سرعت کمبود جبران می‌شود. در برخی داروها هم کمبود کشوری گزارش می‌شود که این کمبود کشوری هم در حال جبران است. مانند همان سرم تزریقی که در حال رفع است و ما در بیمارستان نوع سرم را تغییر دادیم و اجازه ندادیم کمبود ایجاد شود. در بیمارستان از این بابت نگرانی نداریم.

شروط تعطیلی موثر در برابر کرونا


نژاد جواد درباره شرایط تعطیلی موثر در راستای کاهش سرعت شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: لازمه تعطیلی کامل کشور یا لاک‌داون کردن، این است که همه بخش‌ها پای کار بیایند. اگر به این نتیجه برسند که این اتفاق بیفتد، هزینه‌هایی هم دارد و همه بخش‌ها علاوه بر وزارت بهداشت باید پای کار آمده و لاک‌داون واقعی انجام شود تا سیکل بیماری متوقف شود.

در عین حال آنچه مهمتر از تعطیلی کامل است، این است که جاهایی را که منشاء بیماری و سرایت می‌دانیم، تعطیل کنیم و کنترل کنیم. به عنوان مثال اگر اعلام می‌کنیم که سفر به استان‌های قرمز و نارنجی انجام نشود و برعکس یا اگر رستوران‌ها و هتل‌ها و ... مراکز پرخطر هستند و جاهایی که احتمال سرایت بیماری زیاد است، می‌توان اقدام کرد و همه بسیج شوند که حداقل این بخش‌ها تعطیل شوند. مانند اقداماتی که در موج‌های دوم و سوم انجام شد و این موضوع کمک کرد که سریت بیماری علی‌رغم اینکه کاملا متوقف نشد، اما محدود شد.

توصیه هایی برای محرم در پیک پنجم کرونا


وی درباره نحوه برگزاری محرم در پیک پنجم کرونا، گفت: باید توجه کرد که به طور کلی تجمع خطرناک است و فاصله‌گذاری به این معنی است که تجمعی انجام نشود. در پیک‌های قبلی اعلام می‌کردیم تعداد زیادی از افراد کنار هم نباشند، اما اکنون اعلام می‌کنیم که حتی دو نفر هم کنار هم نباشند. قاعدتا فاصله‌گذاری در هم مراسمی باید انجام شود.

نژاد جواد با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای محرم سال گذشته هم ابلاغ شد و فکر می‌کنم به صورت خوبی هم اجرا شد، گفت: همان پروتکل‌ها باید به صورت کامل‌تر برای ایام محرم و عزاداری‌ها ابلاغ شود. مواردی اعم از فاصله‌گذاری و ... با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل انجام است. تجربه پارسال هم نشان داد که در عین اینکه عزاداری‌ها بر پا بود، پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شد و شدت بیماری را بعد از محرم آنطور که پیش‌بینی می‌شد زیاد باشد، نبود. اگر همه اعم از هیات‌های مذهبی، دست‌اندرکاران عزاداری‌ها و خود عزاداران و مردم محکم رعایت کنند، می‌توان به بهترین نحو عزاداری را انجام داد و در عین حال بیماری هم گسترش نیابد.

لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون علیه کرونا


وی همچنین در ادامه تاکید کرد: امیدواریم ظرف دو ماه آینده بتوان آمار واکسیناسیون را به سرعت افزایش داد. البته در حال حاضر هم انجام روزانه 500 تا 600 هزار تزریق واکسن، آمار کمی نیست، اما شاید بتوان آمار را بالا برد و بتوانیم سرعت تکمیل واکسیناسیون را بیشتر کنیم و در این صورت در زمان زودتری جمعیت هدف را واکسینه کنیم. البته افزایش واکسیناسیون کمک بخش‌های دیگر را هم نیاز دارد و هرچه زمان انجام واکسیناسیون جمعیت را کاهش دهیم، کمک می‌کند و اولویت اصلی است.

وی گفت: در عین حال باید امید بیشتری به مردم داد تا پای کار آیند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در عین واکسیناسیون سریع‌تر با رعایت حداقل 60 تا 70 درصدی مردم بتوانیم پیک را مدیریت کنیم. هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و احتمالا یکی دو هفته دیگر پیک پنجم کار دارد تا بعد از آن بتوانیم در سرازیری افتاده و آمار را کاهش دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها