کد خبر: 508664
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ممکن است بتوان کووید طولانی را با علائم اولیه آن تشخیص داد

بسیاری از بیمارانی که به کووید مبتلا می‌شوند علائمی بیش از علائم اولیه پیدا می‌کنند که به آن کووید طولانی می‌گویند. کووید طولانی پس از طی مرحله حاد بیماری ظاهر می‌شود و بیماران دچار مشکلات جسمی و روانی مشخصی می‌شوند.

ممکن است بتوان کووید طولانی را با علائم اولیه آن تشخیص داد
کد خبر: 508664
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- در اوایل شیوع ویروس کرونا اکثر افراد مبتلا علائم متوسط تا خفیفی را تجربه می‌کردند و بسته به شدت بیماری معمولاً 2 تا سه هفته بعد بهبود پیدا می‌کردند، اما به مرور مشخص شد که بعضی از افراد، صرف نظر از شدت بیماری خود، علائمی فراتر از علائم فاز حاد دارند. این نوع کووید با نام کووید طولانی‌ یا مزمن شناخته شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، شواهد نشان می‌دهد این بیماران گستره‌ وسیعی از علائم و عوارض را تجربه می‌کنند که ممکن است بر کیفیت زندگی، سلامت جسمی و روانی و توان آنها برای بازگشت به کار تاثیر بگذارد؛ اما شناسایی کووید طولانی‌مدت دشوار است. علائمی که از این نوع گزارش شده بسیار متنوع است و همین امر باعث شده تعریف و تشخیص آن مشکل شود. بسیاری از مبتلایان در مرحله حاد بیماری‌شان در بیمارستان بستری نشدند و در موج اول آزمایش کرونا انجام ندادند. از همین روست که تشخیص علل احتمالی علائم کووید طولانی‌مدت و همچنین ارتباط آن با علائم بیماری در مراحل اولیه دشوارتر می‌شود.

علائم کووید طولانی‌

کرونا

مطالعات دانشمندان نشان داده که کووید طولانی چقدر متنوع است. ممکن است بیماران علائم را در هر سیستمی از بدن خود احساس کنند؛ مثل علائم تنفسی، عصبی یا گوارشی. داده‌ها نشان می‌‎دهد که 10 مورد از شایع‌ترین علائم کووید طولانی عبارت‌اند از: خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، سرفه، سردرد، درد مفاصل، درد قفسه سینه، تغییر در حس بویایی، اسهال و تغییر ذائقه.

علائم روانی این بیماری نیز کمبود حافظه، اختلال در خواب، تپش قلب و گلودرد گزارش شده است. از پیامدهای نادر اما مهم کووید نیز می‌توان به بروز افکار خودآزاری و خودکشی و حتی تشنج اشاره کرد. بیشتر بیماران مبتلا به کووید از علائمی که در طول مرحله حاد باقی مانده شکایت می‌کنند. تعداد این علائم با تغییر مرحله بیماری از حاد به طولانی‌مدت کاهش می‌یابد.

در یکی از تحقیقاتی که به تازگی انجام شد 2 گروه اصلی مورد بررسی قرار گرفت: گروه اول که علائم اصلی کووید مثل خستگی، سردرد و مشکلات تنفسی داشتند و گروه دوم که مشکلاتی مانند تب مداوم و علائم گوارشی از خود نشان دادند. با تقسیم این 2 گروه شکایات بیماران که طیف گسترده‌ای نیز داشت مورد بررسی قرار گرفت و کووید طولانی در این 2 گروه ارزیابی شد.

آثار میان‌مدت و بلندمدت کووید هنوز کاملاً شناسایی نشده اما شواهد نشان می‌دهد که ممکن است افراد مبتلا به کووید طولانی کاهش قابل ملاحظه‌ای در کیفیت زندگی خود، دشواری درانجام فعالیت‌های روزانه یا بازگشت به کار و همچنین مشکلات روانی داشته باشند.

چه عواملی باعث افزایش احتمال ابتلا به کووید طولانی‌ می‌شود؟

دانشمندان دریافتند که عوامل مختلفی با بروز کووید طولانی در ارتباطند؛ مثلاً در پژوهشی نشان داده شد که وجود بیش از پنج نشانه از کووید در هفته اول ابتلا، صرف نظر از سن و جنس، با احتمال بروز کووید طولانی رابطه دارد. علاوه بر این، عواملی مثل بالا بودن سن، مونث بودن و بستری شدن در آغاز بیماری خطر ابتلا به کووید طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد. گرچه در چند مطالعه نشان داده شد شمار زیادی از بیماران که به کووید مزمن مبتلا شده بودند شدت بیماری‌شان در ابتدا زیاد نبوده است.

تجربه برخی علائم در طول فاز حاد بیماری (مثل نفس‌تنگی اولیه، درد قفسه سینه یا صدای غیرطبیعی قلب) با علائم طولانی در ارتباط است. ابتلا به بیماری‌های همزمان خصوصاً آسم نیز خطر ابتلا به کووید طولانی را افزایش می‌دهد. تاثیراتی که بیماران از ابتلا به کووید طولانی گزارش می‌دهند و اذعان می‌کنند که این بیماری زندگی، کار و سلامت‌شان را تحت تاثیر قرار داده نشان می‌دهد که باید روش‌های بهتری برای مراقبت از افراد مبتلا به کووید طولانی در پیش گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها