دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران توضیح داد:

تزریق روزانه 500 هزار دُز واکسن کرونا/چرا واکسن‌های خارجی دیر به ایران می‌رسند؟

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر اینکه این جمعیت هنوز مجوزی برای مشارکت در امر واکسیناسیون عمومی دریافت نکرده است گفت:سرعت واکسیناسیون از 50 هزار به 500 هزار دز در روز رسیده است.

تزریق روزانه 500 هزار دُز واکسن کرونا/چرا واکسن‌های خارجی دیر به ایران می‌رسند؟
کد خبر: 507140
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۰:۴۶

اعتمادآنلاین| محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگو و دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به واردات واکسن کرونا به همت جمعیت هلال احمر، گفت: از فروردین ماه که جمعیت هلال احمر مجوز واردات واکسن کرونا به کشور را دریافت کرد ؛ متعهد شدیم 10 میلیون دز واکسن را وارد کنیم که تا به امروز 10 میلیون و 400 هزار دوز واکسن کرونا توسط هلال احمر وارد شده و آخرین محموله آن هم صبح امروز یکشنبه 3 مرداد با ظرفیت بیش از 1 میلیون دز وارد کشور شد.

وی تاکید کرد: تهیه واکسن کاری بسیار مشکل است و توفیق ما در تهیه واکسن در عرصه بین‌الملل بسیار ضعیف بوده است. هفته گذشته دست‌اندرکاران جمعیت هلال احمر با رئیس جمهور منتخب جلسه ای داشتند که اعلام شد باید تلاش مضاعف داخلی و خارجی برای تهیه و تامین واکسن صورت گیرد و ما هم طب روال سابق تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با همکاری شرکای خارجی خود بتوانیم واکسن را تهیه کنیم.

قوسیان مقدم با تاکید بر اشاره رسانه‌ها بر تعهد 30 میلیون دز واکسن وارداتی توسط هلال احمر گفت: ما هنوز توفیقی برای تعهد این ظرفیت واکسن نداشته‌ایم؛ اگرچه در حال تلاش هستیم تا این ظرفیت و یا حتی بیشتر را برنامه ریزی و وارد کنیم و پیش مردم شرمنده نباشیم. خواهش من این است که رسانه‌ها روی اعداد و ارقام دقت بیشتری داشته باشند.

وی با عدم اعلام کشور مبدأ واردات محموله جدید واکسن کرونا، خاطرنشان ساخت: متاسفانه تحریم‌های بین‌المللی ما به گونه‌ای است که هر زمان اعلام شده از کدام کشور می‌خواهیم واکسن وارد کنیم؛دشمنان بر روی این واردات متمرکز شده‌اند و این فرایند را با مشکل مواجه کرده‌اند. قرار جمعیت هلال احمر با خبرنگاران این است که به محض ورود واکسن به فرودگاه امام(ره) تعداد آن اعلام شود تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و واکسن‌ها را به کشور برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی کار می‌کنیم. کشورهایی که صادرکننده واکسن به کشور ما هستند شرکای خارجی غربی دارند که ما تحت تحریم آنها قرار داریم. زمانی که ما اعلام می‌کنیم این واکسن‌ها از چه کشوری وارد می‌شود دشمنان ما می‌توانند با فشار به این کشورها از تحویل واکسن به جمعیت هلال احمر جلوگیری کنند.

قوسیان مقدم تصریح کرد:محموله‌های وارداتی اسپوتنیک و آسترازنکا و محموله وارداتی واکسن از ژاپن توسط دولت تهیه شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران بر واردات واکسن تا زمان نیاز کشور به واردات تاکید کرد و اظهار داشت: از روزی که این ماموریت به ما و سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه هلال احمر واگذار شد و حتی چندماه پیش از دریافت مجوز، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با کمک سازمان غذا و دارو ، بانک مرکزی ، وزارت امور خارجه و شرکای بین‌المللی واکسن‌هایی را وارد کنیم که توسط بهداشت جهانی تایید شده باشد.

وی اضافه کرد: پس از تامین واکسن‌ها، فرآیند حمل واکسن به کشور است که کاری بسیار سخت است اما تا زمانی که توان داریم و کشور به واکسن وارداتی نیاز دارد تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهیم داد.

قوسیان مقدم با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور و اعلام آمادگی مراکز جمعیت هلال احمر در کشور برای همکاری در این فرآیند، اظهار داشت: انصافا اگر بخواهیم ارزیابی درستی داشته باشیم سرعت واکسیناسیون از 50 هزار به 500 هزار دز در روز رسیده است. به تازگی اورژانس کشور هم در این فرآیند با وزارت بهداشت همکاری دارد.

سخنگوی هلال احمر متذکر شد: این سرعت مناسب است و ما هم از ابتدای سال تا به امروز 3 بار امادگی خود را به صورت مکتوب برای مشارکت در امر واکسیناسیون عمومی اعلام کرده‌ایم. از مردم خواهش می کنم در مسافرت‌های تابستانی توجه بیشتری به مسائل داشته باشند تا زحمات هدر نرود و بتوانیم واکسیناسیون مناسبی انجام دهیم و همه بتوانند به سفر بروند.

وی تاکید کرد: ما هنوز برای مشارکت در واکسیناسیون مجوزی دریافت نکرده‌ایم؛ اگرچه به صورت محدود این فرآیند در برخی مناطق با سهمیه وزارت بهداشت برای امدادگران هلال احمر صورت می‌گیرد. ما تمام واکسن های وارداتی را در فرودگاه تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم و سهمیه ای توسط این وزارتخانه برای امدادگران در نظر گرفته می‌شود. جمعیت هلال احمر آمادگی دارد تا در واکسیناسیون عمومی هم مشارکت داشته باشد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران بر لزوم همکاری وزارتخانه های امور خارجه و بهداشت و بانک مرکزی برای تامین شرایط تامین واکسن توسط هلال احمر تاکید کرد و گفت: ما با همه توان آماده‌ایم واردات واکسن را انجام دهیم؛ در صورت ادامه همکاری و روحیه جهادی دستگاه‌های متولی ما هم قول می‌دهیم واکسن کرونا را با سرعت بیشتری به کشور وارد کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها