مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو:

بروز مشکل در کارخانه چینی علت کمبود برخی داروها/ قیمت رمدسیور ایرانی و خارجی 700 هزار تومان است

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: در رابطه با کمبودهای دارویی ما توانستیم واردات را بیشتر کنیم تا کمبودها مرتفع شود، برای برخی دیگر از داروها هم ماده اولیه آن از چین می‌آید که آن کارخانه‌ای که از فرآورده‌های آن استفاده می‌کردیم دچار مشکل شده است، اما در مجموع فراورده خاصی نیست که ما دچار بحران در تهیه داروها شویم.

بروز مشکل در کارخانه چینی علت کمبود برخی داروها/ قیمت رمدسیور ایرانی و خارجی 700 هزار تومان است
کد خبر: 507096
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۱:۰۱:۱۸

اعتمادآنلاین| «سید حیدر محمدی» مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کمبود داروی رمدسیور برای بیماران مبتلا به کرونا، بیان کرد: داروی رمدسیور در حال حاضر با کمبود مواجه نیست و قیمتش هم بالا نرفته است. قبلا قیمت وارداتی آن یک میلیون و 400 تومان و تولید داخلی آن 700 هزار تومان بود، اما الان هم تولید داخل و هم وارداتی هر دو 700 هزار تومان است.

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های بیمه گر بدهی خود را به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنند، مشکلی برای تامین این دارو وجود ندارد، چون مشکل اصلی، بدهی سازمان‌های بیمه گر به بیمارستان‌ها است، چرا که بیمارستان‌ها هم نمی‌توانند بدهی شرکت‌های پخش را بدهند. با این وضعیت داروخانه‌ها هم به شرکت‌های بخش بدهکار هستند و متاسفانه این زنجیره ناقص مانده است.

او افزود: راهکار این موضوع این است که سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای طلب بیمارستان‌ها‌ی دولتی در نظر بگیرد تا بیمارستان‌های دولتی بتوانند این پول را به شرکت‌های پخش دارو بدهند تا دارو تامین شود، بنابراین مشکلی در کمبود رمدسیور نداریم و به وفور وجود دارد.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اگر استانی در رابطه با داروی رمدسیور مشکل دارد، حتما با معاونت غذا و داروی استان هماهنگ کنند تا این دارو تامین شود.

وی در مورد کمبود دیگر داروها بیان کرد: همیشه در همه جای دنیا یک دوره‌های خاصی کمبود دارویی وجود دارد، به طور مثال امکان دارد این کمبود، به مواد اولیه مربوط باشد یا این که در رابطه با ارز به مشکل خورده باشد در مجموع این یک کمبود عادی است، حتی احتمال دارد در سایت FDA سازمان غذا و داروی آمریکا هم گاهی این کمبود وجود داشته باشد.

او ادامه داد: اما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها را تجربه می‌کنیم، یعنی تحریم‌هایی که حتی دارو و تجهیزات پزشکی را هم شامل شده است.در این شرایط تحریم باید بدانیم که نقل و انتقال ارز و جابجایی دارو مشکل دارد، اما با همه‌ی این مسائل سعی کردیم موضوع را مدیریت کنیم تا کمبودهای سازمان غذا و دارو به حداقل برسد، تا به "نبود" تبدیل نشود، الان اگر دارو در یک استان نباشد، معمولا در استان‌های دیگر وجود دارد، ما تلاش می‌کنیم بلافاصله کمبود دارویی استان‌ها تامین شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با کمبودهای دارویی ما توانستیم واردات را بیشتر کنیم تا کمبودها مرتفع شود، برای برخی دیگر از داروها هم ماده اولیه آن از چین می‌آید که آن کارخانه‌ای که از فرآورده‌های آن استفاده می‌کردیم دچار مشکل شده است، اما در مجموع فراورده خاصی نیست که ما دچار بحران در تهیه داروها شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها