کد خبر: 503383
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

گرما باعث مرگ انسان می‌شود؟

بدن ما در دمای مشخصی سازوکار معمول خود را دارد. اگر گرما بیش از حد شود، بدن نیز واکنش‌هایی مثل تعریق نشان می‌دهد تا از طریق آن دما را پایین آورد و سلامت فرد در امان بماند.

گرما باعث مرگ انسان می‌شود؟
کد خبر: 503383
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گرم شدن بیش از حد هوا در فصل تابستان باعث می‌شود بعضی از افراد با مشکلات جسمی مختلفی روبه‌رو شوند. بدن انسان گرمای بیش از حد را تحمل نمی‌کند. فرایندهایی که باعث زنده ماندن ما می‌شوند در دمای مشخصی عمل می‌کنند. این دما معمولاً بین 36 تا 37 درجه سلسیوس است و بسته به افراد مختلف متفاوت است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، جاناتان سامت (Jonathan Samet)، رئیس دانشکده بهداشت در آرورا، می‌گوید: «اگر دمای بدن شخصی بالا رود، اولین واکنش بدن این است که تلاش کند از این گرما رهایی یابد.» رگ‌ها برای خلاص شدن از دست این گرما منبسط یا گشاد می‌شوند و همزمان قلب تندتر می‌زند و جریان خون را به سمت پوست هل می‌دهد. در این مرحله خون گرما را آزاد می‌کند تا بدن خنک شود و تعریق به خنک شدن پوست کمک می‌کند.

هنگامی که افراد بارها دمای بالا را تجربه کنند بدن‌شان می‌تواند در دفع گرمای اضافی بهتر عمل کند. به همین دلیل است که انسان می‌تواند از سردترین مکان‌ها به جایی گرم و مرطوب برود و مشکلی برای کسی به وجود نیاید. اما میزان توانایی تنظیم بدن با محیط محدود است. این محدودیت به سلامت فرد و همچنین میزان گرما و رطوبت محیط بستگی دارد.

گرما

اگر دمای خارج از خانه گرم‌تر از دمای بدن باشد، خون در پوست گرما آزاد نمی‌کند؛ به همین خاطر است که وقتی رطوبت بالا باشد دیگر عرق کردن باعث خنک شدن پوست نمی‌شود. 2 محقق در سال 2008 اظهار کردند که اگر انسان مدت‌زمان طولانی در دمای مرطوب (wet-bulb) بیش از 35 درجه سر کند، نمی‌تواند به خوبی خنک شود. دمای مرطوب دمایی است که به‌ وسیله دماسنجی که حباب آن با یک پارچه خیس پوشانده شده و با محیط اطراف در تماس است نشان داده می‌شود. این دما ترکیبی از گرما، رطوبت و دیگر عوامل است.

هیچ‌ کسی نمی‌تواند از گرما در امان بماند، اما گرما به بعضی اشخاص بیش از دیگران آسیب می‌رساند؛ مثلاً سالمندان در برابر گرما آسیب‌پذیرترند و دلیل آن این است که غدد عروقی کمتری دارند اما بدن‌شان کندتر به افزایش دما پاسخ می‌دهد. کودکان هم در معرض خطرند چون توانایی تنظیم گرما را به طور کامل ندارند. زنان باردار به واسطه وجود جنین می‌توانند با گرما کنار آیند.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی در فرایند خنک کردن بدن دچار مشکل‌اند. گروه دیگری که با گرما دست‌وپنجه نرم می‌کنند افراد فقیری‌اند که توانایی خرید سیستم‌های خنک‌کننده را ندارند. بسیاری از مردم گرما را تنها پدیده‌ای آزاردهنده می‌دانند و به چشم یک تهدید به آن نگاه نمی‌کنند. تغییرات آب‌وهوایی، گرمای بیش از حد و میزان سلامت افراد همه با هم در ارتباطند. وقتی دمای زمین بالا می‌رود، این احتمال وجود دارد که امواج گرما نیز بیشتر ‌شود و در نتیجه جان افراد بیشتری به خطر ‌افتد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها