کد خبر: 501034
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

حسین طالع، وکیل دادگستری:

حفظ استقلال کانون وکلا در ایجاد امنیت آحاد جامعه موثر خواهد بود

یک وکیل دادگستری نوشت: حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری از بدنه قوه قضاییه در زمینه اجرای منویات ریاست قوه قضاییه در بسط و گسترش عدالت قضایی و ایجاد حس اعتماد و امنیت آحاد جامعه به دادخواهی عادلانه موثر خواهد بود.

حفظ استقلال کانون وکلا در ایجاد امنیت آحاد جامعه موثر خواهد بود
کد خبر: 501034
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ با روی کار آمدن غلامحسین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه بازار تبریکات و البته تعریف و تمجید های افراد در اصناف مختلف برای بیان درخواست ها و دغدغه های خود داغ شده است. حسین طالع، وکیل دادگستری در یادداشتی ضمن تبریک به محسنی اژه ای برای ریاست قوه قضاییه، از دغدغه های جامعه وکالت گفت و خواستار رسیدگی رئیس جدید دستگاه قضا به این دغدغه ها شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

ضمن تبریک انتصاب محسنی‌اژه‌ای به عنوان رییس قوه قضاییه از طرف مقام معظم رهبری، نکته حایز اهمیت اینکه ایشان از بدنه قوه قضاییه بوده و اشراف کامل به امورات این قوه دارد و ضمن اینکه دارای تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل در حوزه حقوق است که این امر در کنار تجربه سال‌ها فعالیت در دستگاه قضا امتیازی برای ایشان محسوب می‌شود؛ نکته‌ای که سبب خواهد شد درک درستی نسبت به موضوعات حقوقی داشته باشند.با توجه به ویژگی‌هایی که آقای اژه‌ای دارند جامعه حقوقی کشور بالاخص وکلای دادگستری انتظار تصمیمات شایسته و متناسب با توانمندی‌های ایشان را طی سال‌های تصدی به عنوان ریاست قوه قضاییه خواهند داشت.


ازجمله دغدغه‌های جامعه وکالت که به نوعی یک نگرانی ملی هم محسوب می‌شود همانا اصلاح رویکرد تقابل با کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان بازوان دستگاه قضا در تحقق عدالت قضایی و جلوگیری از ورود هرگونه خدشه بر ماهیت ذاتی استقلال وکیل و به تبع آن کانون وکلای دادگستری است. یکی از نگرانی‌ها راجع به تحدید استقلال کانون وکلا که اخیرا در قالب چندین طرح و لایحه مرتبط در قوای سه‌گانه به صورت موازی مطرح شده‌اند، آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلاست که به توشیح رییس محترم سابق قوه قضاییه (حجت‌الاسلام رییسی) رسیده است.

آیین‌نامه مذکور به‌رغم داشتن برخی مقرره‌های جدید به حال منافع عمومی و منطبق با استانداردهای حرفه وکالت، متاسفانه دربردارنده موادی است که به معنای واقعی کلمه ناقض استقلال کانون وکلا و به منزله ورود مستقیم دستگاه قضا به تمشیت امور وکلای عدلیه و وظایف انحصاری کانون‌های وکلای دادگستری محسوب می‌شوند (بالاخص بندهای 5 و6 ماده 159 و ماده 161آیین‌نامه). در این زمینه انتظار می‌رود که حجت‌الاسلام اژه‌ای با عنایت به دانش علمی و عملی خویش زمینه مناسبی را در راستای دادرسی عادلانه و استقلال وکیل و کانون وکلا و تعامل و گفت‌وگو در راستای اصلاح جدی مواد مضر به استقلال کانون‌های وکلای دادگستری در آیین‌نامه اجرایی فراهم کنند.

کانون‌های وکلا نه تنها انتظار اصلاح این آیین‌نامه را دارند، بلکه امیدوارند که ایشان کانون‌های وکلا را در مقابله با طرح‌های چندگانه‌ای که در مجلس مطرح شده و بیشتر آنها علیه استقلال و جوهر نهادی کانون‌های وکلا و بالتبع دادرسی عادلانه و عدالت قضایی است، یاری کنند. فی‌الواقع، حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری از بدنه قوه قضاییه در زمینه اجرای منویات معظم له در بسط و گسترش عدالت قضایی و ایجاد حس اعتماد و امنیت آحاد جامعه به دادخواهی عادلانه موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها