کد خبر: 500878
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۰:۵۳:۴۵
| |

مجازات‌های جایگزین حبس/ از ساخت مستند تا خیاطی رایگان

با توجه به اینکه نگهداری از زندانیان هزینه‌بر است و با استفاده از درآمدهای عمومی و مالیات این هزینه‌ها تامین می‌شود، حکم‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت زندانیان و کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است.

مجازات‌های جایگزین حبس/ از ساخت مستند تا خیاطی رایگان
کد خبر: 500878
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۰:۵۳:۴۵

اعتمادآنلاین| با حکم یک قاضی در جغتای، مجرمینی که قرار نیست حبس بکشند، در مقابل باید خدمات عام‌المنفعه ارائه دهند از جمله درختکاری، کمک به حفظ محیط زیست و حیات وحش و جمع‌آوری زباله متهمانی که تاوان جرمشان، انجام خدمت برای جامعه است.

به گزارش فارس، چند سالی است پرونده‌های متعدد با مجازات‌های جدیدی در رسانه‌ها به گوشمان می‌خورد که برخی افراد مجرمند و در چنگال قانون گرفتار شده‌اند، اما مجازات‌هایشان ماهیت متفاوتی دارد.

آنها به زندان نمی‌روند و با خلافکارهای دیگر آشنا نمی‌شوند، به‌خاطر یک جرم سبک، در میان مجرمان خطرناک و حرفه‌ای شب و روزشان را نمی‌گذرانند. عمرشان پشت میله‌های زندان تباه نمی‌شود و از خانواده‌هایشان دور نمی‌مانند.

علی اکبر رحیمی با اشاره به اینکه صدور مجازات‌های جایگزین حبس در بسیاری از موارد در روند کاهش یا تکرار نشدن جرم نقشی مؤثر ایفا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، اعمال مجازات‌های جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی مصوب در سال 1392 بود که دادگستری شهرستان جغتای در این زمینه وارد عمل شد و نسبت به صدور مجازات‌های جایگزین به جای حبس اقدام کرد.

رئیس دادگستری جغتای در ادامه افزود: مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آن‌ها سه ماه حبس است به جای زندان به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.

رئیس دادگستری جغتای ادامه داد: با توجه به اینکه نگهداری از زندانیان هزینه‌بر است و با استفاده از درآمدهای عمومی و مالیات این هزینه‌ها تامین می‌شود، حکم‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت زندانیان و کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه مجازات‌های جایگزین حبس برای متهم، خانواده وی، جامعه و دولت از ابعاد مختلف تاثیر مطلوبی دارد، تشریح کرد: اصلاح و بازدارندگی مجرم با توجه به افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها و کمبود مشاور و مددکار اجتماعی به نحو مطلوب انجام نمی‌گیرد، طرد مجرم از جامعه، از بین رفتن قبح و ترس از زندان و تاثیر نامطلوب زندان در شغل و ازدواج آتی زندانی از تبعات منفی به شمار می‌آید.

رئیس دادگستری جغتای با یادآوری اینکه مجازات‌های جایگزین حبس بر اساس وضعیت و موقعیت اجتماعی مجرم برای ارائه خدمات رایگان عام‌المنفعه در امور آموزشی، بهداشتی، فنی‌حرفه‌ای، خدماتی، کارگری و کشاورزی تعیین می‌شود، تشریح کرد: برای مثال پزشکی که مکلف به ویزیت رایگان 200 بیمار بی‌بضاعت شد و یا کارگردانی به دلیل شکار غیرمجاز ملزم به تهیه یک مستند 30 دقیقه‌ای از حیات وحش جغتای شد که قابلیت پخش در شبکه استانی و صداوسیما داشته باشد که به نحو مطلوب اجرا شد و یا متخلفی که به تهیه مقاله پژوهشی در خصوص گونه‌های وحشی و حیوانات در حال انقراض ملزم شد و یا مجرمی ملزم به 270 ساعت خیاطی رایگان برای مهدکودک‌های تحت پوشش بهزیستی شد و یا قنادی که مکلف شد برای نیازمندان کیک تهیه کند و مجرم جوانی که ملزم شد خطبه‌ها و کلمات قصار حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه را به مدت یک سال در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.

وی گفت: متخلفینی را که مهارت خاصی و یا سواد نداشتند را به کاشت نهال مثمر در اراضی ملی، هرس درختان، آبیاری فضای سبز و بوستان‌ها، احداث آبشخور در حیات وحش، شرکت در دوره‌های آموزشی شبکه بهداشت و تهیه ماسک و توزیع آن بین نیازمندان، نصب تابلو و علائم هشداردهنده در جاده‌ها با همکاری پلیس راه، امور کارگری و خدمات عمومی مثل حمل مصالح، سیم کشی، جوشکاری، تاسیسات و تعمیر وسایل به عنوان ارائه خدمات عمومی رایگان برای اداره کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان تحت پوشش این نهادها و پاکسازی و جمع‌آوری زباله از سطح روستاها ملزم کردم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها