کد خبر: 499749
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۰:۱۳:۲۶
| |

واکسن نورا چه مراحلی را برای تائید می‌گذراند؟

مجری طرح واکسن نورا به بیان توضیحاتی درباره واکسن کرونای ایرانی به نام نورا و مراحل تائید آن پرداخت.

واکسن نورا چه مراحلی را برای تائید می‌گذراند؟
کد خبر: 499749
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۰:۱۳:۲۶

اعتمادآنلاین| حسن ابوالقاسمی، مجری طرح واکسن نورا در گفت وگوی ویژه خبری با موضوع آخرین اخبار از روند تولید واکسن‌های ایرانی کرونا اظهار کرد: واکسن نورا هم مانند سایر واکسن ها باید 3 فاز را طی کند تا عارضه های آن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بررسی شود و با دارو نماها برای بررسی اثر بخشی آن مقایسه می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالقاسمی در ادامه بیان کرد: در فاز اول روی 70 مورد واکسن آزمایش می‌شود و امیدواریم نتایج آن را خیلی زود به وزارت بهداشت ارسال کنیم.

در شرایطی قرار داریم که رسیدن زود رس به واکسن کرونا موضوع مهمی است و امیدواریم با موافقت کمیته اخلاق بتوانیم فاز 2 و 3 را ادغام کنیم، زیرا واکسن نورا موثر و با عوارض جانبی ناچیز است.

مجری طرح واکسن نورا توضیح داد: در این صورت مراحل کارآزمایی آن را زودتر سپری و به مرحله صنعتی خواهیم رساند و در اختیار مردم قرار خواهیم داد. واکسن‌های وابسته به نوع خود از ویروس‌های کشته شده استفاده می‌کنند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه واکسن نورا یک واکسن نوترکیب است اظهار کرد: در واکسن‌های نو ترکیب یک پروتئین انتخاب می‌شود و این پروتئین می‌تواند خالص سازی شود که این مراحل خیلی مهم است و باید از پلتفرم‌هایی استفاده کنیم که سابقه این کار را دارند. پاشنه آشیل صنعت دارویی ایران فرآورده‌های بیولوژیک بوده است و 20 سال است که روی فرآورده‌های بیولوژیک کار کرده ایم.

مجری طرح واکسن نورا با بیان اینکه واکسن یکی از فرآورده‌های بیولوژیک است توضیح داد: درصد زیادی از محققین کشور در تولید واکسن کرونا مشغول شده اند که جای امیدواری دارد.

مجری طرح واکسن نورا گفت: پیش بینی می‌کنیم واکسن نورا تا 3 ماه آینده مرحله لازم را طی کند. سرعت در واکسیناسیون در چند ماه آینده خیلی مهم است، کشور‌هایی که میزان واکسیناسیون بالایی دارند، توانسته اند زنجیره انتقال را تا حدودی قطع کنند.

مجوزی برای ورود واکسن ایران کوبا به بازار صادر نشده است


مصطفوی، مدیر طرح واکسن کرونای مشترک کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران در فاز سوم کارآزمایی بالینی با جمعیت حدود 24 هزار نفر در 8 شهر در حال انجام است و نتایج آن به خوبی پیش رفته است.

او افزود: در بیشتر شهر‌ها دو دز تزریق و در دو شهر یزد و اصفهان سه دز یعنی تزریق دز یادآور شروع شده است. در حال پیگیری کارآزمایی بالینی هستیم و تولید هم به موازات آن در حال انجام است.

مصطفوی تصریح کرد: مستندات ایران و کوبا هم در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. اینکه واکسن ایران کوبا چه زمانی وارد بازار شود بستگی به تصمیم سازمان غذا و دارو دارد و تاکنون این مجوز صادر نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها