کشف 300 هزار کیلوگرم موادمخدر در کشور در 1400/ برخورد با 2500 سایت فروش مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف 5500 کیلوگرم مخدر شیشه در ماموریت‌های پلیس طی سه ماهه اول سال خبر داد.

کشف 300 هزار کیلوگرم موادمخدر در کشور در 1400/ برخورد با 2500 سایت فروش مواد مخدر
کد خبر: 498050
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۱۱:۳۷:۱۴

اعتمادآنلاین| سردار مجید کریمی در نشست خبری صبح امروز که در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه 300 هزار کیلوگرم موادمخدر معادل 300 تن در سراسر کشور کشف و ضبط شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر شیشه یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با موادمخدر در سال 1400 است، گفت: امسال و طی سه ماه نخست سال 5500 کیلوگرم مخدر شیشه که عمدتا در افغانستان تولید شده بود، کشف وضبط شده است.

سالانه بین 6 تا 10 هزار تن انواع مواد مخدر در کشورهای شرقی توزیع می‌شود

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه با بیان اینکه ماموریت پلیس مبارزه با مواد مخدر یک ماموریت تخصصی است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما همسایگان شرقی ما هستند.

سالانه بین شش تا 10 هزار تن انواع مواد مخدر در کشورهای شرقی توزیع می شود که متاسفانه از سال 2001 و از زمان استقرار نیروهای آمریکایی در کشور افغانستان تا کنون حجم این تولیدات 50 برابر شده است.

استفاده مافیای مخدر از فناوری‌های نوین در مزارع خشخاش

وی با بیان اینکه 90 درصد تریاک دنیا در این کشورها تولید می شود، گفت: متاسفانه پس از حضور کشورهای غربی شاهد آن هستیم که بذرهای اصلاح شده این مواد نیز در کشورهای پاکستان و افغانستان کشت می شود. در واقع از فناوری های نوین برای این منظور استفاده شده است.

برق موتورهای آب این مزارع خشخاش با استفاده از صفحات خورشیدی تامین می شود تا بذرهای اصلاح شده ای که در اختیار این کشاورزان قرار گرفته نیز منفجر شده تا به عنوان مثال تولید تریاک در هر هکتار از 20 کیلوگرم به 50 کیلوگرم افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به مرز 870 کیلومتری ایران با افغانستان و مرز 800 کیلومتری ایران با پاکستان گفت: تمام مواد مخدری که به کشور ما وارد می شود چه از طریق خشکی و چه از طریق دریا از مبدأ این کشورهاست که البته با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر و مرزبانی ناجا 76 درصد از کشفیات در همان مرزها و استان های شرقی کشور کشف می شود.

کریمی میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته را 1010 تن اعلام کرد و گفت: این میزان کشفیات در مقایسه با سال 98 رشد 24 درصدی داشته که به عبارتی یک رکورد بی نظیر در کشور ما و حتی در سطح جهان محسوب می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: در این راه در سال گذشته هشت نفر از همکاران ما در درگیری ها به درجه رفیع شهادت نائل آمده و 30 نفر نیز جانباز شدند.

افزایش سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان

وی با ابراز نگرانی از تولید شیشه در کشور افغانستان گفت: سال گذشته 16 هزار کیلوگرم مخدر شیشه که عمده آن از مبدأ کشور افغانستان بود در کشور ما کشف و ضبط شد.

وی از افزایش سطح زیر کشت خشخاش در کشور افغانستان گلایه کرد و گفت: در سال 2019، 163 هزار هکتار مزارع خشخاش در افغانستان وجود داشت که این آمار در سال 2020 با افزایش 37 درصدی به 224 هزار هکتار رسید.

وی تولید مواد مخدر را یک اقدام سازمان یافته برای درگیر کردن نیروی کار و نیروی مولد در کشورها توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در برابر این مسیر ایستادگی کرده و از قاچاق مواد مخدر به کشورهای حوزه بالکان، اروپا و ... جلوگیری کرده و در واقع از جوانان و شهروندان این کشورها نیز در برابر پدیده شوم اعتیاد حمایت می کند اما متاسفانه برخی از کشورها به شکل سیاسی با ما برخورد کرده و همین موضوع در مواردی به نفع قاچاقچیان نیز می شود.

شناسایی 803 نوع ماده مخدر و روانگردان در سراسر جهان

کریمی با بیان اینکه 803 نوع ماده مخدر و روانگردان در سراسر جهان شناسایی شده است گفت: طی دو سه سال اخیر ماده مخدر جدیدی در کشور ما وارد نشده و این را بر اساس نتایج به دست آمده در آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با مواد مخدر شاهد هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اتباع خارجی را نیز یکی دیگر از معضلات در قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: در سال گذشته 4474 نفر از اتباع کشورهای خارجی و در بهار امسال 1268 نفر از این اتباع دستگیر شدند که در میان آنها علاوه بر اتباع کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان افرادی از جنوب شرق آسیا و کشورهای غربی نیز حضور دارند.

به گفته کریمی نیروی انتظامی با اقدامات انجام داده به 12 هزار و 850 میلیارد تومان از بنیان های مالی قاچاقچیان مواد مخدر در سال گذشته و 3700 میلیارد تومان از این بنیان ها در سال 1400 لطمه زده است. این نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر چه گردش مالی بالایی دارد، بطوریکه برابر سازمان ملل متحد مجموع گردش مالی مواد مخدر در جهان 2500 تا 2800 میلیارد دلار است.

برخورد با 2500 سایت فروش مواد مخدر در سال گذشته

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا برخورد با عرضه کننده و فروشندگان مواد مخدر در فضای مجازی را نیز جزو اولویت های پلیس برشمرد و گفت: در همین راستا نیز در سال گذشته، 2500 صفحه و پروفایل در فضای مجازی شناسایی و ضمن برخورد با مدیران آنها این صفحات از دسترس خارج شد.

کریمی به گزارشات مردمی در مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، 112 هزار و 94 فقره گزارش مردمی منجر به کشف بیش از 181 تن انواع مواد مخدر شده و در سه ماهه نخست سال جاری نیز 24 هزار و 518 گزارش مردمی به کشف بیش از 36 تن مواد مخدر منجر شده است.

وی با بیان اینکه پلیس با استفاده از فناوری های تصویری نوین اقدام به پایش مرزها، مناطق کویری و نقاط صعب العبور کرده است، گفت: همچنین از تیم های سبکا و همان سگ های مواد یاب نیز بیش از قبل استفاده شده و این سگ ها با افزایش 50 درصدی در ماموریت ها بیش از 70 تن انواع مواد مخدر را کشف کردند.

دستگیری 179 نفر از سرباندهای مواد مخدر

به گفته کریمی در سال گذشته، 179 نفر از عناصر اصلی و سرباندهای مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه برخورد با خرده فروشان و معتادان متجاهر جزو دستورالعمل ها و اولویت های پلیس مبارزه با مواد مخدر است، گفت: ما بارها اعلام کرده ایم و باز هم می گوییم که می توانیم ظرف 48 ساعت معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم اما لازم است که در فرآیند جمع آوری، نگهداری و بهبود معتادان متجاهر بازنگری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: البته طی یک سال گذشته اقداماتی از سوی دستگاه های مختلف از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده و ظرفیت ها دو برابر نیز شده است اما این اقدامات هنوز کافی نیست.

زمان 3 ماهه برای درمان و بازپروری معتادان کافی نیست

وی درباره خلأهای قانونی نیز گفت: ما قانون زیاد داریم که اگر درست اجرا شود خوب است اما در مورد مبارزه با مواد مخدر خلأهای قانونی نیز داریم. به عنوان مثال در قانون گفته شده که معتادان ذیل موضوع ماده 16 باید به مدت سه ماه در مراکز بازپروری نگهداری شوند. در حالیکه سه ماه به هیچ عنوان برای درمان و بازپروری این افراد کافی نیست و در دنیا به این نتیجه رسیده اند که دستکم یک تا دو سال برای نگهداری از معتادان متجاهر و درمان آنان و بازگشت آنان به چرخه زندگی زمان لازم است.

وی افزود: همچنین باید شرایط بازگشت معتادان به جامعه فراهم شود. وقتی فردی سابقه اعتیاد داشته و این موضوع منجر به سو پیشینه و نگاه منفی جامعه به او می شود و هیچ کاری نمی تواند پیدا کند و این فرد ممکن است به ناچار دوباره به اعتیاد روی آور شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط نگهداری مجرمان مرتبط با مواد مخدر و معتادان نیز گفت: این افراد باید جدای از دیگر مجرمان نگهداری شوند و قانون هم بر این موضوع تاکید دارند چرا که آنان می توانند دیگر زندانیان را نیز با شیوه های خود آشنا کنند.

اصراری بر مجازات اعدام نداریم

وی درباره برخی از اظهارات پیرامون آنکه پلیس موافق اعدام قاچاقچیان است، گفت: ما به هیچ عنوان اصراری بر مجازات اعدام نداریم اما تاکید ما این است که باید مجازات ها بازدارنده باشد، متاسفانه بازدارندگی جرایم بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه ما به دلیل نقص هایی که در قانون وجود دارد شرمنده مردم می شویم، گفت: امیدوارم در دولت جدید برنامه های جدیدی در این خصوص تدوین شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اگر ما با قاچاق مواد مخدر در کشورمان برخورد نکنیم در کشورهای غربی سونامی مواد مخدر به راه می افتد. از این رو لازم است که کشورهای غربی از برخوردهای سیاسی و رفتارهای متناقض دست بردارند.

وی درباره مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر نیز گفت: با پیگیری فرمانده ناجا در ستاد ملی مبارزه با کرونا بنا شد تا معتادان متجاهر به مدت یکسال در مراکز بازپروری نگهداری شوند که البته در برخی موارد متوجه شدیم که این افراد بعداز شش ماه رهاسازی شدند که این در پی یک سری ناهماهنگی ها بود اما مجددا نسبت به جمع آوری آنان اقدام شد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز بازپروری مهر سروش نیز گفت: با وجود آنکه پلیس وظیفه ای برای ساخت مراکز بازپروری ندارد مرکز بازپروری مهر سروش را راه اندازی کرده و در آنجا معتادان علاوه بر حمایت ها و درمان های فیزیکی تحت حمایت های روانی و آموزش اشتغال زایی نیز قرار می گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها