کد خبر: 480941
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۰:۴۳:۰۰
| |

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دشمنان انقلاب بدنبال شکار نخبگان کشور هستند / 63 درصد از سند راهبردی نخبگان در مسیر اجرایی‌سازی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دشمنان انقلاب اسلامی بدنبال شکار نخبگان کشور هستند که لازم است نهادهای علمی و البته نهادهای امنیتی نسبت به جلوگیری از کارهای سازماندهی شده برای خروج استعدادهای برتر کشور اهتمام داشته باشند.

دشمنان انقلاب بدنبال شکار نخبگان کشور هستند / 63 درصد از سند راهبردی نخبگان در مسیر اجرایی‌سازی است
کد خبر: 480941
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۰:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در جلسه 840 ابتدا گزارش از فرایند ساماندهی سنجش و پذیرش توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه و اعلام شد طرح توافق شده‌ای بین نهادهای مسوول و ستاد نقشه جامع علمی کشور به جمع بندی رسید که نیازمند نهایی سازی است.

به گزاشر ایرنا، وی گفت: بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی سازی اسناد راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی را به صورت نظام مند دنبال می‌کند. بر همین اساس، در 2 جلسه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، اجرایی سازی سند راهبردی نخبگان کشور همچنین مسأله مهاجرت نخبگان مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جلسه 840 شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مهاجرت نخبگان و اجرایی سازی سند راهبردی نخبگان گزارش مبسوطی را ارائه داد و بدنبال آن گزارش ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شد.

وی درباره تصویب سند راهبردی نخبگان کشور در سال 1391 گفت: بر اساس گزارش ارزیابی تخصصی و علمی که ارایه شد، 63 درصد سند در مسیر اجرایی سازی قرار گرفته است. اهمیت نخبگان به عنوان مهمترین سرمایه انسانی و اجتماعی کشور برای پیشرفت و تعالی ایران بر همگان روشن و لازم است با حساسیت بالا نسبت به صیانت، حمایت و حفاظت از سرمایه‌های ملی اقدام کرد که مجموعه دستگاه‌های مسوول نسبت به این امر اهتمام داشته‌اند؛ ولی در عین حال نیازمند تسهیلات و حمایت‌های جدی‌تر هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی بدنبال شکار نخبگان کشور هستند که لازم است نهادهای علمی و البته نهادهای امنیتی نسبت به جلوگیری از کارهای سازماندهی شده برای خروج استعدادهای برتر کشور اهتمام داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده بود تمام دستگاه‌ها بر مبنای سند راهبردی نخبگان کشور نقش مشخص و بنیاد ملی نخبگان مسوولیت ابلاغ وظایف و نظارت و پیگیری را داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اغراق‌های عجیبی که در مورد مهاجرت و به طور خاص مهاجرت نخبگان ذکر می‌شود، گفت: بر اساس گزارش مرکز رصد مهاجرت نخبگان که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد و سال گذشته اولین گزارش مهاجرت نخبگان منتشر شد و خرداد ماه امسال گزارش دوم آن منتشر می شود، فقط 54 هزار نفر ایرانی به خاطر تحصیل در خارج از کشور حضور دارند که حضور آنها بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و از جایگاه علمی خیلی خوبی برخوردار هستند.

عاملی اظهار داشت: به عنوان مثال از لحاظ تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا، ایران رتبه سیزدهم ولی به لحاظ رتبه فارغ التحصیلان دوره دکتری در میان دانشجویان خارجی رتبه چهارم را دارد.

عاملی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که در جدول مهاجرت بر اساس آمارهای رسمی بین المللی رتبه ایران به لحاظ مهاجرت 87 است. همچنین باید توجه که بر اساس مطالعات رصدی که صورت گرفته 75 درصد برگزیدگان دانش آموزی رتبه یک تا هزار آزمون سراسری مقیم کشور هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان در طرح شهاب استعدادیابی و هدایت دانش آموزان در مسیر شکوفاسازی استعدادها در آموزش و پرورش کشور موفق بوده است، ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان طرح استعدادیابی دارد که 10 میلیون نفر جمعیت دانش آموزی را تا کنون پوشش داده است و در سال 98 تا 99 در مجموع 6 میلیون و 900 هزار دانش آموز مورد رصد قرار گرفته‌اند.

عاملی با بیان اینکه این رصد با هدف شکوفایی استعدادهای این دانش آموزان صورت گرفت، خاطر نشان کرد: هدف این طرح استعدادیابی و توانمندسازی نخبگی در بین دانش آموزان است که در پایه‌های تحصیلی چهارم تا هشتم صورت می‌گیرد. فرآیند اجرای این طرح با ابلاغ مصوبه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و شکل گیری سازمان تسریع شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع دیگری که در جلسه مورد بحث قرار گرفت بازگشت ایرانیان مهاجرت کرده به کشور بود که مسیر بازگشت ایرانیان نخبه از 20 کشور برتر جهان رضایت بخش است و با رصد آمار متوجه شیب تندی در بازگشت فارغ التحصیلان و نخبگان در 2 سال اخیر می شویم.

بازگشت 2 هزار و 250 نخبه ایرانی به کشور در سال گذشته

استاد ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در سال گذشته 2 هزار و 250 ایرانی به کشور بازگشته اند که 400 نفر آنها به عنوان هیأت علمی در دانشگاه ها جذب شدند و 230 نفر شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کردند. این مسیر با یک راهبری جدی از طریق بنیاد ملی نخبگان دنبال می شود؛ بنابراین وضعیت توجه به نخبگان، تلاش برای استفاده بهینه از نخبگان و تسهیل کار نخبگان در ایران و مسیر بازگشت آنها به ایران مسیر خوبی است.

عاملی بیان کرد: تنوع بخشی به تعریف نخبه یکی از محورهای توسعه‌ای است و نخبه فقط کسی نیست که تنها در حوزه تحصیلی از برجستگی برخودار باشد، بلکه در حرف و مهارت‌های مشاغل مختلف نخبگی داریم که بنیاد ملی نخبگان نیز موظف شد تنوع بخشی به حوزه پوشش نخبگی در حوزه های مختلف را دنبال کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد دستوری در خصوص گره گشایی از بازگشت نخبگان به کشور و ایجاد مرکزی برای رصد مهاجرت همچنین تقویت جایگاه نخبگان در سطح ملی فراهم شود تا در آغاز جلسه 841 مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری رییس بنیاد ملی نخبگان به این امر خواهند پرداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها