محمدجعفر صادقی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

هیچ عارضه جدی راجع‌به واکسن‌های ایرانی کرونا مشاهده نشده‌است

محمدجعفر صادقی در خصوص عوارض واکسن کرونا گفت: تا این لحظه هیچ عارضه جدی راجع‌به هیچ واکسنی گزارش نشده‌است و عوارض جزئی مثل تب، بی‌حالی و ضعف وجود داشته که از دید ما طبیعی است.

هیچ عارضه جدی راجع‌به واکسن‌های ایرانی کرونا مشاهده نشده‌است
کد خبر: 480204
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجعفر صادقی، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: هر واکسنی که وزارت بهداشت تایید کرده‌است از نظر ما به عنوان واکسن کرونا قابل تایید بوده و نمی‌توان گفت کدام واکسن بهتر است زیرا احتمال دارد مردم سردرگم شوند و نتوانند انتخاب درستی داشته‌باشند.

به گزارش ایسنا، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌ها تاکنون عوارضی هم داشته یاخیر تشریح‌کرد: تا الان هیچ عارضه جدی پس از تزریق واکسن‌ها نداشته‌ایم و درد، تب و ضعف را به عنوان عوارض خاص درنظر نمی‌گیریم.

وی افزود: برای تسکین درد یا تب و یا برای جلوگیری از آن‌ها، پس از دریافت واکسن، استفاده از مسکّن توصیه می‌شود اما نوع مسکّن سلیقه‌ای بوده و فرد می‌تواند از استامینوفن، آسپرین یا دیگر آرام‌بخش‌ها مصرف کند و صراحتا تاکیدی بر استفاده از آسپرین نیست.

صادقی در توصیه به افرادی که در برابر دریافت واکسن کرونا مقاومت می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: سازمان بهداشت جهانی معتقد است که درحال حاضر واکسن زدن به مراتب بهتراز نزدن است؛ زیرا میزان ابتلا، مرگ‌ومیر و وخامت حال بیمار را کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال، در صورت زدن واکسن اگر فرد کرونا بگیرد به صورت سرپایی و با مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند، درحالی‌که قبل از تزریق واکسن، ممکن‌است مجبور به مراجعه‌به بیمارستان شود. پس واکسن‌ها نقش مفیدی دارند و می‌توانند نقش موثری در پایداری ایمنی فرد در مقابل کرونا ایفا کنند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی پس از دریافت واکسن کرونا با مشکلی روبه‌رو بوده‌اند، گفت: تا این لحظه هیچ عارضه جدی راجع‌به هیچ واکسنی گزارش نشده‌است و عوارض جزئی مثل تب، بی‌حالی و ضعف وجود داشته که از دید ما طبیعی است.

وی در ادامه افزود: من به عنوان کادر درمان، واکسن دریافت کردم ولی مورد خاصی به‌جز چند ساعت بی‌حالی و ضعف نداشتم که آن هم بدون مسکن رفع شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها