کد خبر: 478265
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۵۳:۰۰
| |

لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت اولویت مجلس یازدهم نیست

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت هنوز اعلام وصول نشده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی باید در خصوص اعلام وصول این لایحه تصمیم گیری کند. این لایحه اولویت ما این نیست، ما اولویت‌های خود را اعلام کردیم.

لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت اولویت مجلس یازدهم نیست
کد خبر: 478265
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نزدیک به یک دهه از تدوین لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» می‌گذرد لایحه‌ای که در صورت تصویب، دستگاه قضا قادر خواهد بود برای عاملان خشونت‌ خانگی، مجازات کیفری تعیین کند و حالا سرانجام پس از یک دهه انتظار لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» با 57 ماده و پنج فصل تعاریف و کلیات در مسیر قانونگذاری قرار گرفت.

گله نمایندگان مجلس از تاخیر در ارسال لایحه و حالا سکوت چندماهه پس از ارسال آن

به گزارش برنا، از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، نمایندگان بارها گله کردند چرا دولت این لایحه را به مجلس ارسال نمی‌کند به همین دلیل خودشان دست به کار شدند و طرحی به نام «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» را تدوین کردند که این طرح هم به جایی نرسید و در دستور کار خودشان نیز قرار نگرفت اما پس از چندماه یعنی دی ماه سال 1399 بود که پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های فراوان و پس از برگزاری 40 جلسه کمیسیون لوایح و فرعی، لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» به تصویب دولت رسید و برای طی کردن روند قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما ماه‌ها از ارسال این لایحه می‌گذرد و هنوز مجلس شورای اسلامی حتی اعلام وصول نکرده است و مشخص نیست آن همه گله برای عدم ارسال لایحه چی بود و این تاخیر در عدم وصول چیست؟

آقای قالیباف؛ تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را تسریع کنید

از آنجایی که چندین ماه از ارسال این لایحه می‌گذرد و هنوز خبری از اعلام وصول آن نیست معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لب به اعتراض گشود و در مصاحبه‌ای گفت: یکی از اقدامات بسیار مهمی که سال گذشته انجام شد تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بود که با رایزنی‌های بسیار گسترده از همان سال 1396 انجام شد. این لایحه از طرف دولت به قوه قضائیه ارجاع شد اما بررسی آن طول کشید تا اینکه آقای رئیسی آمدند و پس از چندماه لایحه از سوی قوه قضائیه به دولت ارسال شد و در دولت هم پس از برگزاری 40 جلسه کمیسیون لوایح و فرعی به تصویب رسید اما چندین ماه است که در نوبت اعلام وصول مجلس شورای اسلامی به سر می‌برد و بنده از آقای قالیباف و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارم نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند چرا که یک لایحه فرا قوه‌ای است و قوه مجریه و قوه قضائیه نسبت به تدوین آن اقدام کردند از طرفی این لایحه مطالبه جدی زنان است و به اعتقاد من تصویب آن می‌تواند به تسهیل ازدواج کمک کند چون درصورت قانون شدن این لایحه دختران احساس می‌کنند در پناه قانون و حمایت آن هستند.

اما پیگیری‌‌ها از مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد قرار است همچنان این لایحه در راه روهای بهارستان گم شود.

رسیدگی به لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» اولویت ما نیست

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص آخرین وضعیت لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» گفت: تاجایی که بنده اطلاع دارم این لایحه هنوز به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیامده است.

او درباره زمان اعلام وصول این لایحه افزود: اطلاعی ندارم و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی باید در خصوص اعلام وصول این لایحه تصمیم گیری کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی به این لایحه در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد یا خیر؟ بیان کرد: خیر، اولویت ما این نیست، ما اولویت‌های خود را اعلام کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها