ابتکار:‌ تشکیل پلیس اطفال در کمیسیون لوایح نهایی شد

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: لایحه تشکیل پلیس اطفال در دولت در کمیسیون لوایح نهایی شده و امیدواریم در روزهای اوایل 1400 این لایحه را بتوانیم به تصویب برسانیم.

ابتکار:‌ تشکیل پلیس اطفال در کمیسیون لوایح نهایی شد
کد خبر: 471669
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۴:۵۳

اعتمادآنلاین|

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: لایحه تشکیل پلیس اطفال در دولت در کمیسیون لوایح نهایی شده و امیدواریم در روزهای اوایل 1400 این لایحه را بتوانیم به تصویب برسانیم.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم قدردانی از 123 کارشناس منتخب مرکز فوریت‌های اجتماعی سراسر کشور در سازمان بهزیستی کشور افزود: پلیس اطفال می‌تواند بخش مهمی از آسیب های وارده به اطفال را مدیریت و پیشگیری کند.

وی با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: این قانون که در حال حاضر اجرایی شده، یکی از قوانین پیشروی جامعه است که به حقوق نوجوانان توجه دارد و در این قانون به نقش کلیدی اورژانس اجتماعی اهمیت داده شده است.

تصویب شاخص‌های خانواده در دولت دوستدار خانواده

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: مداخله در بحران به دولت های هفتم و هشتم بازمی‌گردد که در آن زمان، عده‌ای با این فکر و رویکرد موافق نبودند اما با حمایت و پشتکار دولت تدبیر و امید این کار شکل گرفت و امروز در مقایسه با کشورهای دیگر یکی از پیشرفته ترین و قوی‌ترین شبکه‌های مقابله با آسیب های اجتماعی را داریم.

ابتکار اضافه کرد: مراکز مداخله در بحران و مراکز مثبت زندگی بهزیستی با نگاه خانواده‌محوری از اقدامات ارزشمندی است که می توانند به حفظ ثمره های اجتماعی و مقابله با آسیب ها کمک کنند. در این زمینه بطور قطع خانواده را مطمئن‌ترین مامن برای حفظ حقوق متقابل جامعه می بینیم. اگر خانواده کارکرد خود را به خوبی انجام دهد و روابط خانواده سالم، ارتباط سازنده و رعایت حقوق انسانی در خانواده شکل بگیرد ما چنین آسیب هایی را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توجه به خانواده در معاونت امور زنان و در وزارت کار یکی از مسائل مهم بوده، افزود: دولت دوازدهم به موضوع خانواده توجه فراوانی داشته و تصویب شاخص‌های خانواده و تنظیم برنامه‌های همه دستگاه‌ها در این زمینه به زودی به عنوان دولت دوستدار خانواده اعلام خواهد شد.

درخواست از مجلس برای اعلام وصول لایحه حفظ کرامت زنان

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: توجه به مهارت های اعضای خانواده ها یکی از رویکردهای جدی این معاونت بوده و برنامه گفت وگوی بین‌نسلی را بیش از سه سال است که با همکاری تشکل‌ها در سطح کشور به اجرا گذاشتیم با هدف اینکه خانواده را تقویت کنیم و تقویت خانوده باعث کاهش آسیب ها می شود.

ابتکار با اشاره به تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت افزود: این لایحه گام بلندی برای مقابله خشونت با زنان است. این لایحه دو ماه پیش در دولت تصویب شد و برای تشریفات قانونی به مجلس ارسال شده اما مجلس اعلام وصول نکرده است و تقاضا داریم مجلس شورای اسلامی اعلام وصول کند و تشریفات قانونی را سریعا طی کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای تشکل‌های فعال در حوزه اجتماعی

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در مورد ظرفیت‌سازی نیز دولت دوازدهم گام های خوبی برداشته، به طور مثال ثروت عظیمی از سازمان های مردم نهاد و خیریه داریم که داوطلبانه و با نگاه تخصصی در این موضوع‌ها فعالیت می‌کنند.

ابتکار افزد: این تشکل‌ها در اجرای برنامه‌هایی مانند تحکیم خانواده و طرح گفت وگوی خانواده و مهارت‌های خوب زیستن همکاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون دوره های آموزشی توان افزایی برای بیش از 2200 تشکل مردم نهاد برای حضور در عرصه های مختلف اجتماعی برگزار شده است. با همکاری بهزیستی دوره آموزشی تخصصی برای حمایت از تشکل‌های فعال در حوزه‌های اجتماعی مانند حوزه‌های مقابله با آسیب های زنان و خانه‌های امن برگزار خواهد شد.

اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در 2200 نقطه پرآسیب کشور

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: از کارهای دیگری که در این دوره صورت گرفته، اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی بوده است. تاکنون با همکاری تشکل‌ها حداقل در 2200 نقطه پرآسیب کشور این برنامه اجرا شده است. نقاطی که آسیب هایی مثل خودکشی، اعتیاد و افسردگی در آنها بالا باشد، شناسایی شدند و سپس طرح‌های تاب آوری اجتماعی با کمک تسهیل‌گران با مخاطب قراردادن مادران و زنان اجرا شده و حداقل تاکنون 80 هزار نفر را در طرح تاب آوری اجتماعی آموزش داده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در 31 استان کشور اجرا شده، افزود: حمایت از اورژانس اجتماعی در دستور کاری فعالیت های ما است و با افتخار این حمایت‌ها را انجام می‌دهیم. ارزیابی‌های ما نشان داد اورژانس اجتماعی یکی از موثرترین ساز و کارهای مداخله در آسیب های اجتماعی است و نیاز به تقویت دارد ما هم به نوبه خود تلاش و پیگیری خود را خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها