کد خبر: 471369
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۱:۴۸:۵۷
| |

تویسرکان منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اولین موج HIV در ایران مربوط به معتادان تزریقی بود اما با برنامه‌های بسیار جدی کاهش آسیب الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست.

الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست
کد خبر: 471369
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۱:۴۸:۵۷

اعتمادآنلاین| رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های درمان و کاهش آسیب را در دنیا دارد، اظهار کرد: در سال 99 بیش از 7428 مرکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور داشتیم و بیش از 964 هزار و 922 نفر را تحت پوشش دادند.

به گزارش مهر، وی افزود: نکته قابل توجه آن مشارکت جدی بخش خصوصی در این شبکه گسترده ارائه خدمات است.

تویسرکان منش با بیان اینکه ما دو شیوه درمانی در ایران داریم، اطهار کرد: یک شیوه درمان داوطلبانه است که افراد به مراکز درمان کاهش آسیب مراجعه می‌کنند. ما طبق قانون 8 نوع مرکز داریم و داوطلبانه نیز می‌تواند این درمان‌ها را دریافت کنند، به طوری که در سال 99 بیش از 7428 مرکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور داشتیم و بیش از 964 هزار و 922 نفر را تحت پوشش دادند و این فقط مراکز سرپایی ماست.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مراکز اقامتی داریم که تحت عنوان کمپ‌ها می‌شناسیم که چه درمان‌های میان مدت و چه درمان‌های بلند مدت در اختیارشان قرار می‌دهند. ما هزار و 97 مرکز اقامتی میان مدت یا کمپ داریم که بیش از 190 هزار نفر را در 11 ماهه اول امسال تحت پوشش قرار دادند و همچنین 27 مرکز اجتماع درمان مدار یا تی سی داریم که مدت اقامت فرد داخل شأن بیشتر است و اکنون بیش از 2900 نفر را تحت پوشش دارند.

وی در ادامه گفت: یکسری هم مراکز کاهش آسیب هم داریم؛ مراکز کاهش آسیب یعنی افرادی که به هر دلیل روحی یا جسمی. توانایی یا تمایل به ترک را ندارند و خودشان هم برای ترک مراجعه نمی‌کنند اما ما می‌خواهیم این افراد الگوی مصرف خطرناک را کنار بگذارند و به نوعی بتوانیم گسترش بیماری‌های عفونی را کنترل کنیم. که معروفترینشان مراکز گذری است که در این مراکز خدمات زیادی به افراد معتاد ارائه می‌شود که عمدتاً در پاتوق‌ها شکل می‌گیرد. افراد می‌توانند از خدمات سرنگ و سوزن استریل استفاده می‌کنند.

تویسرکان منش یادآور شد: اولین موج اچ آی وی ایدز که در ایران اتفاق افتاد مربوط به معتادان تزریقی بود که استفاده از سوزن مشترک باعث شد که اولین موج و اوج گیری ایدز در ایران اتفاق افتد. با برنامه‌های بسیار جدی کاهش آسیبی که اتفاق افتاد به گواهی سازمان بهداشت جهانی یکی از موفق ترین برنامه‌های کاهش ایدز و بیماری‌های عفونی را ما در دنیا داشتیم به طوری که اکنون الگوی انتقال اچ آی وی در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست.

وی گفت: اکنون بیش از 191 مرکز گذری در کشور داریم، بیش از 35 هزار نفر را تحت پوشش دارند.

مدیرکل درمان درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه بیش از 314 تیم سیار داریم، افزود: تیم‌های سیار خدمات را به صورت سیار ارائه می‌دهند و خدمات تغذیه‌ای و سرنگ و سوزن و درمان‌ها و خدمات حمایتی و مددکاری را ارائه می‌دهند.

وی افزود: 69 سرپناه یا شلتر ویژه معتادان داریم که اینها به علاوه خدمات، اقامت برای معتادان بیخانمان را ارائه می‌دهند و بیش از 10 هزار و 650 نفر امسال از این خدمات استفاده کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه 46 مرکز سیار داریم که این مراکز به صورت موبایل ون‌ها هستند، گفت: حدود 32 هزار نفر از این مراکز خدمات گرفتند.

تویسرکان منش همچنین از راه اندازی 26 کانکس با کمک سازمان بهزیستی و سازمان UNODC و بهداشت جهانی خبر داد و گفت: به بیش از 4500 نفر خدمات دادند.

همچنین 36 مرکز تحت عنوان مرکز گذری سرپناه راه اندازی شده که در 11 ماهه امسال به 20 هزار نفر خدمت دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها