محسن حاجی میرزایی:

امام خمینی(س) یک معلم به معنای تمام بودند

آیین اختتامیه اولین «اولین جشنواره فرهنگی هنری دختران امروز» روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

امام خمینی(س) یک معلم به معنای تمام بودند
کد خبر: 463127
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۱:۵۹:۴۱

اعتمادآنلاین| آیین اختتامیه اولین «اولین جشنواره فرهنگی هنری دختران امروز» روز گذشته به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) و ولادت امام خمینی(س)، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، معصومه ابتکار معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و جمعی از مدیران آموزش پرورش در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی در این مراسم با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امام راحل یک شخصیت بزرگ، یک فقیه، عارف، مجتهد، عالم و سیاستمدار بود که با ویژگی‌ های بارز شخصیتی و مدیریتی خود یک رهبر انقلابی تمام عیار و محبوب شد.

معمار کبیر انقلاب با علم دینی و قدرت آموزشی خود توانست جامعه سرگشته، حیران، تحقیر شده و ناتوان را به جمعیتی مهم، تأثیرگذار و مقتدر تبدیل کند.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از مهمترین آموزه های امام راحل توجه دادن به قدرت و توانایی عظیم انسان ها بود. ایشان به ما آموخت آنهایی که به انسان‌ ها سلطه یافته اند و انسان ها را در مسیر امیال پست و حیوانی خود اسیر کرده اند و حقوقشان را نادیده می‌ گیرند، ناتوان ‌تر از آن هستند که در برابر اراده انسان آگاه و هوشیار قد علم کنند.

وی افزود: امام راحل به ما آموخت آن زمانی که انسان به پا می ‌خیزد و آگاه می شود و توانمندی ‌های خود را باور می کند همه قدرت های پوشالی رنگ می ‌بازند. امام راحل، جمهوری اسلامی را پایه گذاری ولی بیش از پیش بنای یادگیری جامعه را متحول کرد. ایشان یک معلم به معنای تمام بودند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: وضعیت جامعه مرهون کیفیت یادگیری اعضای آن جامعه در سطح فردی و اجتماعی است.

یادگیری موجب تمایزات میان انسان ها و جوامع از حیث تأثیر گذاری و تأثیرپذیری، توانمندی و ضعف، استقلال ‌و وابستگی، درماندگی و استیصال و تعالی و پیشرفت می شود.

وی جریان یادگیری را مهمترین علت تمایز جوامع بشری از یکدیگر دانست و گفت: معلمان رهبران یادگیری جوامع هستند. تمامی تغییرات منبعث از یادگیری است که عمیق، پایدار و استوار می شود بدین سبب است که امام راحل شغل معلمی را شغل انبیاء می دانستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آیاتی از سوره «قلم» اظهار داشت: خداوند و انبیای الهی معلمان بشریت هستند؛ امام راحل نیز یک معلم بود، زیرا معلم تأثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت افراد جامعه برعهده دارد. معلم فرهنگ ‌ساز، تمدن ساز، سامان دهنده و تسهیل کننده جریان یادگیری در جوامع بشری است.

معصومه ابتکار نیز در این مراسم گفت: شایسته است مفاهیم و ارزش های انقلاب را برای نسل کنونی با زبان ادبیات و هنر به درستی منتقل کنیم و به آنها فرصت بدهیم تا درباره این مفاهیم و ارزش ها بیاندیشند و پرسش کنند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شکاف بین نسلی پدیده ای طبیعی است، افزود: باید به جوانان، نوجوانان و کودکان اجازه بدهیم تا نسبت به مفاهیم انقلاب با توجه به چالش و دغدغه هایی که با آنها روبرو هستند، دیدگاه و نظراتشان را مطرح کنند. همان گونه که ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است و ریشه در عقل و منطق دارد باید گفت و گوی بین نسلی را برای تداوم ارزش ها و مفاهیم بلند انسان ساز انقلاب برقرار کنیم.

وی تأکید کرد: مهارت گفت و گو یکی از موضوع هایی است که معاونت امور زنان و خانواده با همکاری آموزش پرورش آن را دنبال می کند و نمونه آن برگزاری این جشنواره فرهنگی هنری دختران امروز است که در قالب های هنری و نوشتارها دیدگاهشان را پیرامون مسائل روز مطرح می کنند.

ابتکار افزود: برای انسجام جامعه و خانواده ضروری است تا مهارت های شنیدن و ارتباط دو طرفه را با نسل کنونی نهادینه و این مفاهمه را برقرار کنیم. امام راحل با جوانان نسل خودش هرگز برخورد کلیشه ای، جذبی و سلبی نداشتند. همین رفتار امام باعث شد تا انقلاب اسلامی با قدرت در این سال ها استمرار داشته باشد.

وی اظهار داشت: رویکرد امام راحل به عنوان فقیه جامع الشرایط نسبت به زنان، باعث شد تا راه شکوفایی استعدادهای زنان ایرانی باز شود به گونه ای که در دانشگاه ها و کسب رتبه های علمی شتابی بیش از زنان جوامع دیگر داشتند.

در دولت دوازدهم تعداد زنان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ ها از 27.5 درصد به 33.3 درصد رسیده است و این توفیق به واسطه این حاصل شده که امام راه را برای ورود زنان به عرصه‌ های علمی و مدیریتی باز کردند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در پایان گفت: در آموزش عالی و آموزش و پرورش وظیفه سنگینی داریم که باید برای تداوم ارزش ‌ها و مفاهیم عمیق فرهنگی و اخلاقی در موضوع مهارت‌ های زندگی و فکری با نسل جوان ارتباط برقرار کنیم. امیدواریم که مفاهیم و ارزش های انقلاب و امام راحل در سبک زندگی و انتخاب های نسل کنونی تأثیر گذار باشد.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان جشنواره تقدیر به عمل آمد.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها