داروخانه‌ها متادون عرضه می‌کنند؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تکذیب عرضه متادون در داروخانه ها اظهار داشت: متادون هیچ گاه در داروخانه ها وجود نداشته است که ادامه پیدا کند.

داروخانه‌ها متادون عرضه می‌کنند؟
کد خبر: 458205
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۰۹:۴۸:۲۶

اعتمادآنلاین| سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با برنامه « تهران ما سلامت» با تکذیب اخبار منتشره مبنی بر عرضه واکسن کرونا در بازار آزاد گفت: بر اساس بررسی های انجام شده و در ارتباط با همکاران معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی واکسنی در بازار غیر رسمی یافت نشده است و خبرهای منتشر شده صحت ندارد و در حد شایعه است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این در مهر و آبان مواردی تحت عنوان واکسن آنفلوآنزا در بازارهای غیر رسمی ناصر خودرو با قیمت گزاف فروخته می شد. ولی تا روز یکشنبه 21 دی که با همکارانم صحبت کردم هیچ واکسن کرونایی در بازار غیر رسمی برای فروش یافت نشده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر کنترل های بسیار سخت در کشورها و ناممکن بودن قاچاق این واکسن به کشور اظهار داشت: گزارشی مبنی بر فروش واکسن تقلبی هم به ما داده نشده است و خبرهای منتشره در حد شایعه است. متاسفانه پدیده داروهای تقلبی وقاچاق در بازار معضلی همیشگی است. در دنیا حدود 10 درصد از داروها تقلبی هستند. این مقدار در کشورهای توسعه نیافته حتی به 50 درصد می رسد و داروهای قاچاق در کشورهای توسعه یافته حدود 1 درصد داروها را در بر می گیرند که برخی از داروهای قاچاق، تقلبی بوده و می تواند سلامت افراد را به خطر اندازد.

وی درباره پیگیری پلیس اینترپل در موضوع کلاهبرداری فروش واکسن های تقلبی تصریح کرد: قاچاق واکسن آنفلوآنزا خیلی فراگیر نشده است. اما اخیرا پلیس اینترپل به کشورها هشدار داده است تا کلاهبرداری هایی که در قالب فروش واکسن های تقلبی در فضای مجازی صورت می گیرد را پیگیری کنند.

فاطمی در ادامه با اشاره به اینکه واکسن های موجود در بازار سلامت به زنجیره سرد و یا به زنجیره فوق سرد نیازدارند اظهار داشت: واکسن کرونا به دلیل اینکه از مواد ژنتیکی تهیه می شود به زنجیره فوق سرد منفی 70 درجه نیاز دارد که فراهم کردن شرایط آن کار آسانی نیست. برای نگهداری این واکسن به فریزرهای خیلی قوی و جعبه های یخ خشک نیاز است. به همین دلیل هر واکسن کرونای دیگر با تکنولوژی ویروس غیر فعال وMRNA به زنجیره سرد و فوق سرد نیاز دارند و قابل عرضه در بازارهای غیر رسمی نیستند و اگر هم وجود داشته باشند قطعا تقلبی بوده و با مواد دیگر پر شده اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تکذیب عرضه متادون در داروخانه ها اظهار داشت: متادون هیچ گاه در داروخانه ها وجود نداشته است که ادامه پیدا کند. در مردادماه سال 98 ستاد مبارزه با مواد مخدر طی مصوبه ای عرضه متادون را به داروخانه ها محوّل کرد. در مهر سال جاری هم سازمان غذا و دارو بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر ضابطه ای را نوشته اند ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: درمانگران اعتیاد به این مصوبه اعتراض دارند و معتقدند عرضه کننده و تجویزکننده داروی مخدر باید یک نفر باشد ولی در تمام دنیا تجویزکننده پزشک است و عرضه کننده داروخانه ها و داروسازان هستند و هیچ پزشکی نباید در منافع حاصل از فروش این داروها سودی داشته باشد . اعتراض آنها از نظر عرف و قانون موضوعیت ندارد.این رویه ای اشتباه است که متاسفانه در کشور ما وجود دارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها