کد خبر: 455701
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۲:۴۳:۰۸
| |

دبیر ستان توسعه زیست فناوری:

نیمه دوم 2021 با فراوانی واکسن کرونا روبرو خواهیم شد

مصطفی قانعی، دبیر ستان توسعه زیست فناوری گفت: در پایگاه یونیسف اگر کشورهای تولید کننده واکسن را پیگیری کنیم، نام ایران را هم به عنوان تولیدکننده واکسن ذکر کرده و می‌توان در این پایگاه به عنوان تولید کننده واکسن نام ایران را مشاهده کرد.

نیمه دوم 2021 با فراوانی واکسن کرونا روبرو خواهیم شد
کد خبر: 455701
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۲:۴۳:۰۸

اعتمادآنلاین| مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در وبیناری با موضوع بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن، با اشاره به وضعیت خرید واکسن در کشورهای مختلف بیان کرد: بیشترین سهم از تولید واکسن کرونا را آمریکا دارد و هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده سهمی را از کشورهای دیگر می‌برند و کشور ایران هم برنامه تولید 25 و نیم میلیون دوز را دارد.

وی ادامه داد: در پایگاه یونیسف اگر کشورهای تولید کننده واکسن را پیگیری کنیم، نام ایران را هم به عنوان تولیدکننده واکسن ذکر کرده و می‌توان در این پایگاه به عنوان تولید کننده واکسن نام ایران را مشاهده کرد.

قانعی افزود: توجه داشته باشید که بین قیمت‌هایی که برای واکسن داده شده مثلاً مادرنا قیمت 25 تا 37 دلار، سانوفی 10 دلار، سینوکس 13 تا 29 دلار و بقیه هم بین 10 تا 16 دلار قیمت گذاشتند که نوع واکسن‌ها و قیمت‌هایی که هر واکسن دارد بنای تصمیم گیری یک کشور برای تهیه‌ی واکسن است.

وی ادامه داد: شاید ما حدود چهار ماه از این لیست تولید واکسن عقب باشیم، چون ما فاز 1 هستیم و آنها فاز 3 هستند، اگر به طول ساخت واکسن‌ها دقت کنیم در تمام تولیدکنندگان این را می بینیم که عمده تامین کننده پول دولت است و موسسات غیرانتفاعی کم‌ترین سهم را دارند، به همین دلیل دولت‌ها با شرکت‌ها به این شکل وارد قرارداد شدند که واکسن را پیش‌خرید کردند و به این شکل ریسک را از تولید کننده واکسن برداشتند و به دولت وارد کردند که اگر واکسن شکست بخورد دولت مسئول باشد و شرکت متزلزل نشود.

نیمه دوم 2021 با فراوانی واکسن روبرو خواهیم شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: ما در نیمه اول سال 2021 حدوداً 7/7 میلیارد دوز واکسن در دنیا داریم که تقریباً معادل جمعیت کره زمین خواهد بود و در نیمه دوم سال حدود 12 میلیارد واکسن تولید می‌شود و اگر به سال 2022 برسد 28 میلیارد دوز واکسن تولید خواهد شد و به زودی شرکت‌ها برای فروش واکسن اقدام خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه تولید شاید از نیاز دنیا جلوتر بزند در حقیقت نیمه دوم 2021 با فراوانی واکسن روبرو خواهیم شد.

قانعی به زمان ساخت واکسن اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر این است که یک واکسن که ساخت آن تا 5 سال زمان می‌برد الان تمام این مراحل در یک سال جمع شده است که به این فاز تصریح شده و یا فاز مصرف اورژانسی می‌گویند که در کشور رخ داده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها