کد خبر: 455416
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۱۰:۵۰:۲۸
| |

غلامحسین رضوانی در یادداشتی نوشت:

چشم‌انداز تولید واکسن در داخل

انتشار خبر تولید واکسن کرونا در کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و تزریق اولین واکسن به یکی از نزدیکان رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بازتاب‌های فراوانی در فضای عمومی کشور داشت

چشم‌انداز تولید واکسن در داخل
کد خبر: 455416
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۱۰:۵۰:۲۸

اعتمادآنلاین| انتشار خبر تولید واکسن کرونا در کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و تزریق اولین واکسن به یکی از نزدیکان رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بازتاب‌های فراوانی در فضای عمومی کشور داشت و امیدواری‌ها را در خصوص چشم‌انداز آینده برای مقابله با کرونا افزایش داد.

تولید واکسن کرونای داخلی 2جنبه دارد؛ یکی جنبه عمومی موضوع است که با توجه به این واقعیت که ایران از منظر علمی و تخصصی کمبودی برای تهیه این اقلام ندارد، باید برای تامین نیازهای شهروندانمان متکی به ظرفیت‌های داخلی باشیم. البته برای استفاده از رویکردهای متنوع و استفاده از ظرفیت‌های سایر دانشمندان می‌توانیم ترکیبی از واکسن‌های داخلی و خارجی را نیز در دستور کار قرار دهیم، اما روند تامین واکسن باید با تکیه بر توان داخلی باشد تا سایر کشورها نتوانند واکسن کرونا را به عنوان ابزاری برای سوءاستفاده قرار دهند. ضمن اینکه مشخص است کشورهایی که پیشرفته هم هستند در مواجهه با کرونا مشکلات فراوانی را دارند و قادر به مهار و کنترل پاندومی کرونا نشده‌اند.

در این میان برخی افراد و جریانات با استفاده از پروپاگاندای رسانه‌ای تلاش می‌کنند، این ذهنیت عمومی را ایجاد کنند که ایران باید نیاز خود را فقط از خارج تامین کنند. اما پرسش کلیدی آن است که چرا وقتی یک چنین توانمندی در کشور وجود دارد و ایران از سابقه‌ای بیش از یک قرنی در تهیه واکسن برخوردار است، چرا نباید از این ظرفیت‌ها به نفع تامین سلامت مردم استفاده کند. از قدیم گفته‌اند، «کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی.» به‌خصوص زمانی که می‌بینیم که برخی کشورها، یک چنین مسائلی را که جنبه علمی و تخصصی و انسان‌دوستانه دارد را ابزاری برای گرفتن امتیازهای سیاسی و بین‌المللی قرار می‌دهد.

تاسف‌آور این است که برخی افراد و جریانات داخلی هم بدون توجه به اهمیت یک چنین قدم ارزشمندی تلاش می‌کنند، سلامت مردم را گروگان رفتارهای سیاسی و جناحی بگیرند . این دسته از افراد سودجو تلاش می‌کنند، این‌گونه فضاسازی کنند که تنها از طریق واردات واکسن خارجی می‌توان سلامت مردم را تامین کرد. بنابراین حرکت دیروز ستاداجرایی فرمان امام(ره) ارزشمند است و همه باید از این تلاش‌های داخلی که با همت متخصصان و مدیران داخلی در حال به ثمر نشاندن است، حمایت کنیم. از سوی دیگر باید تلاش کرد تا بعد از پاسخگویی به نیازهای داخلی از آن برای کمک به سایر کشورهایی که با مشکل کرونا دست به گریبان هستند، استفاده شود. فراموش نکنید که تولید واکسن کرونا جدا از جنبه‌های سلامتی و درمانی، می‌تواند برای اقتصاد ایران ارزش‌افزوده فراوانی ایجاد کند و کشور را برای یافتن بازارهای جدید صادراتی برای این واکسن کمک کند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها