کد خبر: 452955
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

۱۵۱ استاد دانشگاه چمران اهواز در نامه‌ای به استاندار خوزستان خواستار شدند؛

ضرورت شفاف‌سازی درباره وام 149 میلیون دلاری بانک جهانی برای حل مشکلات اهواز

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه‌ای به استاندار خوزستان خواستار پاسخگویی غلامرضا شریعتی به برخی سؤالات درباره مشکلات شهر اهواز به‌ویژه مشکل فاضلاب این شهر در پی بارش‌های اخیر شدند.

ضرورت شفاف‌سازی درباره وام 149 میلیون دلاری بانک جهانی برای حل مشکلات اهواز
کد خبر: 452955
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه‌ای به استاندار خوزستان خواستار پاسخگویی غلامرضا شریعتی به برخی سؤالات درباره مشکلات شهر اهواز به‌ویژه مشکل فاضلاب این شهر در پی بارش‌های اخیر، شدند.

به گزارش اعتمادآنلاین خوزستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این نامه خطاب به غلامرضا شریعتی آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

از سوی مراجع ذی‌ربط و جناب‌عالی بارها اعلام‌شده است که برای بهسازی و نوسازی فاضلاب اهواز، وامی به ارزش 149 میلیون دلار از بانک جهانی دریافت شده که متأسفانه باگذشت زمانی طولانی پس از دریافت این وام، تاکنون اقدام مؤثر و ملموسی جهت رفع معضلات شهروندان عزیز که با انواع و اقسام مشکلات از قبیل آلودگی هوا با ذرات صنعتی، ریز گردها، سیل، حاشیه‌نشینی و مانند آن دست‌به‌گریبان هستند، صورت نگرفته و مشکل همچنان باقی است.

از سویی، طی سال‌های اخیر و پس از بارندگی‌های شدید، مردم شهر دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند که براثر شیوع ویروس کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری مورد بی‌اعتنایی قرارگرفته است. با توجه به اینکه وظیفه ذاتی مدیریت عالی استان، نظارت بر سازمان‌های مستقر در استان و هزینه کرد منابع مالی است؛ این‌جانبان، اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، از آن مقام مسئول، خواهان پاسخگویی شفاف به پرسش‌های زیر هستیم:

الف) مبلغ، تاریخ و منبع مالیِ کمک‌های دریافتی، چقدر، چه و چه کس یا چه ارگانی بوده است؟

ب) این کمک‌ها در اختیار چه سازمان‌هایی در استان قرارگرفته است؟

ج) اعتبارات طرح در چه زمینه‌هایی و توسط چه شرکت‌هایی هزینه شده و میزان پیشرفت آن تاکنون چقدر بوده است؟

د) عوارض آلودگی، صرف کنترل و کاهش کدام آلاینده‌ها شده است ؟

هـ) بودجه اختصاصی مهار ریزگردها که از صندوق توسعه ملی اهدا شده بود، کجا هزینه شده است؟

علاوه بر روشن‌گری درباره پرسش‌های فوق، امضاکنندگان این نامه خواستار تسریع در بهسازی روند جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرهایی نظیر اهواز و دیگر شهرهای مرکزی و جنوبی استان هستند؛ زیرا زیبنده استان خوزستان و به‌ویژه کلان‌شهر اهواز نیست که با یک بارندگی در روان‌آب و فورانِ فاضلاب غرق شود و شرمندگی دست‌اندرکاران را فراهم آورد؛ لذا تا کی باید نظاره‌گر چنان مناظر رنج‌آوری بود؟

امروزه، از سوی مراکز تحقیقات پزشکی جهان، آلودگی هوای شهرهای بزرگ به‌عنوان عامل زمینه‌ای بیماری‌های تنفسی، ریوی، قلبی، عروقی، سرطان ریه و خون شناخته‌شده و عوامل و عناصر آلاینده آن شامل دی‌اکسید سولفور، دی‌اکسید ازت، منواکسید کربن و ذراتِ ناشی از سوخت‌های فسیلی وسایط نقلیه فرسوده و دودزا، همچنین دود حاصل از فلر صنایع نفتی و فلزی و سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی اطراف شهرها نیز همگی شناخته شده‌اند. از نظر میزان انتشار این عناصر آلاینده، شهر اهواز در مقایسه با همه شهرهای ایران و جهان (به استناد آمار ایستگاه‌های اندازه‌گیری آلاینده‌ها) در صدر شهرهای آلوده قرار دارد و در برخی از مواقع، از نظر آلودگی در دنیا منحصربه‌فرد است. این نیز موضوع دیگری است که جان شهروندان را به‌شدت تهدید می‌کند؛ بنابراین از آن مقام عالی، انتظار داریم که در جهت حل این معضلات و پیشگیری از وقوع مجدد آن‌ها، سازمان‌های مسئول را مأمور به اقدام سریع و لازم در کنترل آن‌ها نمایند و به جبران زیانِ وارده به شهروندان، ملزم کنند.

رونوشت:

1 . ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی جهت استحضار و دستور پیگیری

2 . ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف جهت استحضار و دستور پیگیری

3 . ریاست محترم قوه قضاییه آیت‌الله رئیسی جهت استحضار و دستور پیگیری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها