کد خبر: 450988
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۳:۴۸:۱۴
| |

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان رو به کاهش است

روند تلفات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک طی روزهای اخیر کاهشی بوده و پایش و مراقبت ها تا پایان شناسایی و جمع آوری همه تلفات ادامه خواهد داشت.

تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان رو به کاهش است
کد خبر: 450988
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۳:۴۸:۱۴

اعتمادآنلاین| روند تلفات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک طی روزهای اخیر کاهشی بوده و پایش و مراقبت ها تا پایان شناسایی و جمع آوری همه تلفات ادامه خواهد داشت.


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به این موضوع بیان کرد : البته تا زمان قطع کامل و پایان شناسایی تلفات پرندگان مهاجر ، پایش و مراقبت های مستمر به منظور جلوگیری از احتمال انتقال این بیماری انجام خواهد شد و همچنان نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد.

«محسن شانقی » با تاکید به اینکه 14 اکیپ پایش و مراقبت روزانه در استان فعال است و تا کنون موردی از این بیماری در بین طیور صنعتی و سنتی، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌های استان مشاهده و گزارش نشده ‌است ، ادامه داد : 2 میلیون و 220 هزار قطعه طیور تخمگذار، مرغ مادر و بوقلمون در این مدت بر علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده اند که تقریبا تمام واحدهای فعال را شامل می شود.

واکسیناسیون اجباری و همراه با نظارت دقیق

وی انجام این واکسیناسیون را برای واحدها اجباری و همراه با نظارت دقیق ذکر کرد و گفت : مرغداران در صورت عدم انجام واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مشکلاتی در دریافت نهاده ها ، بیمه و... مواجه می شوند و به دلیل این ضوابط ، اغلب واحدها این موضوع را رعایت می کنند.

شانقی یکی از اقدامات برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری را اعمال ضوابط بهداشتی و رصد شرایط لازم برای صدور مجوز جوجه ریزی عنوان کرد که با جدیت و سخت گیری انجام می شود و سبب شده تا شمار واحدهای غیرمجاز و تخلفات کاهش یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد : با توجه به تجربه قبلی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 95 که تلفات بالایی را به همراه داشت ، اقدامات مربوط به امنیت زیستی و پیشگیری در اولویت قرار گرفته و واحدهای صنعتی و سنتی نیز اصلاح ساختار و رفع نواقص را بیشتر مورد توجه قرار می دهند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت : 900 مورد بازدید از واحدهای مرغداری صنعتی ، 173 مورد تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر در استان و 300 مورد بازدید از واحدهای سنتی در روستاهای اطراف تالاب میقان در این مدت انجام شده و خوشبختانه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

شانقی بیان کرد : در سال جاری ، یک‌هزار و 363 مورد بازدید از واحدهای صنعتی، 2 هزار و 508 واحد طیور روستایی، 43 کشتارگاه‌ ، 12 مورد پرندگان زینتی و پرنده فروشی‌ها و 173 مورد بازدید از زیستگاه‌ها و تالاب‌های استان انجام شده و پس از نمونه برداری ، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی پایش دقیق مرغداری ها و روستاهای اطراف تالاب و گزارش گیری هر گونه تلفات، ممنوعیت صید پرندگان توسط روستاییان و نگهداری پرندگان بومی در محیط های بسته ، اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، صدا و سیما و رسانه ها به مرغداران و و روستاهای در معرض خطر و برگزاری کلاس های آموزشی را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین طیور صنعتی و سنتی استان مرکزی عنوان کرد.


افزایش 50 و 40 درصدی کشتار دام و تولید گوشت قرمز در استان

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه این گفت و گو با اشاره به افزایش 50 و 40 درصدی کشتار دام و تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های استان مرکزی در سال جاری نسبت به هشت ماهه سال قبل ، ادامه داد : 87 هزار و 421 رأس دام امسال در کشتارگاه‌های این استان کشتار شد که با کشتار این دام‌ها سه میلیون و 680 هزار و 744 کیلوگرم گوشت قرمز استحصال شده‌ است.

شانقی اضافه کرد : 71 هزار و 578 بازدید بهداشتی امسال از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه استان انجام و 52 هزار و 148 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در سطح این واحدها کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد و 208 واحد متخلف در جریان این بازرسی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی در پایان گقت : همچنین 38 هزار و 299 تن گوشت مرغ امسال در این استان تولید و با تایید این اداره کل روانه بازار مصرف شد و 109 هزار و 267 قطعه لاشه طیور غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌های استان مرکزی نیر در این مدت ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها