مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری:

بیش از 1200 شهر و روستای ایران در معرض خطر سیل هستند

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه شمال شهر تهران 11 حوضه سیل‌خیز مخرب دارد، گفت: به‌طور کلی بیش از 1200 شهر و روستا در ایران در معرض خطر سیل هستند.

بیش از 1200 شهر و روستای ایران در معرض خطر سیل هستند
کد خبر: 447814
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۱:۱۱:۱۵

اعتمادآنلاین| ابوالقاسم حسین‌پور، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه تهران طی 40 سال اخیر یکی از مخرب‌ترین سیل‌های کشور را در سال 1366 تجربه کرد، اظهار کرد: باتوجه به جمعیت تهران و از آنجایی که سیل شدید در پایتخت ایران مسبوق به سابقه است، اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گیرد. متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیم با افزایش شدت بارش‌ها و به‌تبع آن افزایش وقوع سیل در کشور مواجه بوده‌ایم. از این‌رو احتمال وقوع سیل‌های مخرب در حوضه‌های آبخیزی که مشرف به کانون‌های جمعیتی کشور هستند، بیشتر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای اقدامات آبخیزداری و کنترل سیل در حوضه‌های آبخیز مشرف به شهر تهران را در اولویت خود قرار داده است، تصریح کرد: حتی در این زمینه مکاتباتی با سازمان مدیریت بحران، استانداری و شهرداری تهران انجام شده است و طی هفته گذشته نشستی با محوریت پیشگیری از تشدید خسارات سیل در کلانشهر تهران برگزار شد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه وقوع سیل در تهران می‌تواند متفاوت با نقاط دیگر کشور باشد، توضیح داد: عواملی مانند شرایط حوضه‌های آبخیز در بالادست شهر تهران، شیب تند ارتفاعات مشرف به شهر، گسترش بیش از حد شهرنشینی و حذف عرصه‌های جذب روان‌آب در پایتخت، شرایط را برای تشدید سیل مهیا می‌کند بنابراین نیاز است که به برنامه مدیریت سیلاب در تهران به‌شکل ویژه‌ای پرداخته شود.

سیل‌های تهران از نوع واریزه‌ای است


مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: به سیلاب‌هایی که در تهران به‌وقوع می‌پیوندد سیلاب «واریزه‌ای» گفته می‌شود. شدت سیلاب‌های واریزه‌ای به‌قدری است که رسوبات و سنگ‌های درشتی را از بالادست با خود حمل می‌کنند. برای مثال تخته سنگی که در میدان تجریش وجود دارد حاصل سیلاب واریزه‌ای تهران در حوضه آبخیز دربند و گلاب‌دره است که نشانگر قدرت تخریبی سیل در حوضه‌های آبخیز تهران است.

به گفته وی درمجموع 17 حوضه آبخیز مشرف به شهر تهران با وسعت 70 هزار هکتار وجود دارد که از این تعداد در 11 حوضه آبخیز با وسعت 50 هزار هکتار پتانسیل وقوع سیل‌های واریزه‌ای مخرب وجود دارد. عمده این حوضه‌های آبخیز در ارتفاعات شمال تهران از جمله وردیج واریش، ولنجک، درکه، دربند، گلابدره، فرحزاد، کن و دارآباد واقع شده‌اند.

حسین‌پور در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها متناسب با منابع و امکانات دراختیار از سال‌های گذشته تاکنون برنامه‌هایی را برای کنترل سیل در این حوضه‌های آبخیز در دستور کار داشته است اما به‌هرحال نیاز به اعتبارات بیشتر و همکاری سایر دستگاه‌ها است. ما برای اجرای طرح‌های ضروری کنترل سیل در تهران در فاز اول به 200 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم همچنین از شهرداری تهران تقاضای مشارکت کرده‌ایم تا بتوانیم پیش از وقوع سیل در تهران در بالادست آن را کنترل و از وارد شدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل در کانون‌های جمعیتی کشور باید هرچه زودتر به تصویب برسد، گفت: علاوه بر این امیدواریم در قانون بودجه سال آینده اعتبارات عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تقویت و در برنامه هفتم توسعه نیز به‌شکل ویژه‌ای به این موضوع پرداخته شود.

1200 شهر و روستا در ایران در معرض خطر سیل هستند


وی با بیان اینکه 40 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور مشرف به شهرها و مناطق مسکونی است و می‌توان گفت که بیش از 1200 شهر و روستا در ایران در معرض خطر سیل هستند، اظهار کرد: نیاز است که برای افزایش تاب‌آوری این نقاط در مواجهه با مخاطرات سیل اقدامات لازم صورت گیرد.

حسین‌پور در پایان با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند معضل سیل در کشور را حل کند، گفت: به‌طور قطع برای این موضوع نیاز به مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط داریم. حریم رودخانه‌ها با نظارت مسئولان باید رعایت و معابر عبور سیلاب آزاد شود. توسعه کمربندهای سبز شهری، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها و... از جمله اقداماتی است که می‌توان در مدیریت و پیشگیری از سیل کمک کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها