کد خبر: 445549
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۰۷:۵۹:۴۹
| |

اهدای خون در استان تهران 25 درصد کاهش یافته است

به  دنبال کاهش 25 درصدی اهدای خون در استان تهران و  تنزل 10 درصدی مراجعات اهداکنندگان خون در سراسر کشور، سازمان انتقال خون با هشدار نسبت به خطر کمبود ذخایر خونی، از تمام هموطنان واجد شرایط درخواست کرد برای اهدای خون و نجات جان بیماران نیازمند به پایگاه های اهدا مراجعه کنند

اهدای خون در استان تهران 25 درصد کاهش یافته است
کد خبر: 445549
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۰۷:۵۹:۴۹

اعتمادآنلاین| ظرف روزهای گذشته مسوولان انتقال خون این هشدار را مطرح کرده بودند که شیوع کووید 19 از ابتدای اسفند سال گذشته و در ادامه سرمای هوا در سراسر کشور، دلیل مضاعفی بود که بسیاری از اهداکنندگان خون به دلیل نگرانی از آلودگی به ویروس کرونا، مراجعات داوطلبانه برای اهدای خون را کاهش دهند. تداوم کاهش مراجعات اگرچه در ابتدا نامحسوس بود ولی نتیجه آن در ماه های بعد از اسفند به تدریج خود را نشان داد و حالا مسوولان سازمان انتقال خون هشدارهای جدی درباره کاهش نگران کننده ذخایر خونی دارند.

مهم ترین هشدار را مدیرکل انتقال خون استان تهران داشت که ظرف روزهای گذشته از کاهش 25درصدی اهدای خون در استانی که 25 درصد مصرف ذخایر خونی کشور را دارد خبر می داد.

محمدرضا مهدی زاده در گفت وگویی با خبرگزاری ایرنا، اعلام کرده بود که اهدای خون در استان تهران، از زمان شیوع ویروس کرونا و در مقایسه با ایام عادی 20 تا 25 درصد کاهش یافته و در توضیح جزییات این کاهش و شرایط نگران کننده برای استان سیاسی کشور افزوده بود: «در شرایط عادی، در تهران روزانه هزار و 200 واحد خون اهدا می شود که خون و فرآورده های خونی دریافتی از محل این حجم اهدا، بین 160 مرکز درمانی و بیمارستانی استان توزیع می شود. با وجود این نیاز اما در حال حاضر میزان اهدای خون در استان تهران، به روزانه 800 واحد کاهش یافته و همچنان هم شاهد افت تعداد اهدا کنندگان هستیم.»

مهدی زاده در صحبت های خود، سرمای هوا، دورکاری 50 درصدی کارکنان ادارات و ارتباط این دورکاری با کاهش تردد اهداکنندگان را از جمله دلایل افت آمار مراجعات برشمرده و گفته بود: «هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده ایم، اما با کاهش مواجه هستیم و در حال حاضر، میزان ذخیره خون در تهران، تا 6 روز است در حالی که میزان درخواست برای خون و فرآورده های خون از سوی مراکز درمانی و بیمارستان ها، افزایش 10 تا 15 درصدی دارد چون انجام اعمال جراحی همچنان به قوت خود باقی است و مصدومان سوانح و تصادفات، بیماران سرطانی و مصرف کنندگان همیشگی خون مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی ها هم نیاز دایمی به خون و فرآورده های آن دارند.»

کاهش مراجعات اهداکنندگان داوطلب ظرف ماه های گذشته به اندازه ای محسوس و تاثیرگذار بوده که روز شنبه، مدیرعامل سازمان انتقال خون از راه اندازی پایگاه های سیار اهدای خون در کشور خبر داد و هدف از این اقدام را تشویق و ترغیب هموطنان به اهدای خون در اقصی نقاط کشور و حتی در مناطق سردسیر و صعب العبور و دورافتاده اعلام کرد. پیمان عشقی به دنبال این اعلام، خبر داد: «اکنون در سراسر کشور 190 پایگاه ثابت اقدام به خونگیری می کنند و 190 پایگاه سیار هم در مساجد و فرهنگسراهای واجد شرایط و حتی اتوبوس های سیار هلال احمر راه اندازی می شود تا در شرایط فعلی و سرمای هوا، راهکاری برای تشویق و ترغیب هموطنان به اهدای خون باشد.»

عشقی در صحبت های خود این اطمینان را به اهدا کنندگان خون داد که: «همه پایگاه های انتقال خون کشور را موظف کرده ایم که فاصله گذاری مناسب و پروتکل های بهداشتی و بالاترین سطح استاندارد بهداشتی را در همه مراکز اهدای خون رعایت کنند. داوطلبان و اهداکنندگان خون هم به منظور جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت می توانند با مراجعه به سایت انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir نوبت اینترنتی دریافت کنند و در زمان و مکان مورد نظر خود خون اهدا کنند. البته تا امروز هم هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای اهداکنندگان خون به کووید- 19 بر اثر مراجعه به پایگاه های اهدای خون یا ابتلای بیماران به کووید-19 بر اثر تزریق خون نداریم چون مراکز اهدای خون، از بهداشتی ترین اماکن هستند و سلامت اهداکنندگان هم در زمان اهدای خون ارزیابی می شود.»

به دنبال این درخواست و تاکید، سخنگوی سازمان انتقال خون هم از دارندگان تمام گروه های خونی درخواست کرد که به علت تشدید نیاز به خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی، به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

بشیر حاجی بیگی دیروز با ابراز نگرانی از کاهش 10 درصدی اهدای خون در کشور در مقایسه با مدت مشابه، خبر داد که در ابتدای شیوع کووید- 19، میزان اهدای داوطلبانه خون در کشور با کاهش بسیار نگران کننده 35 درصدی مواجه شده بود که دلیل اصلی این افت هم ترس مردم از ابتلا به کووید- 19 بود اما به تدریج، مراجعات برای اهدای خون آمار بهتری داشت ولی با وجود این، اهدای خون در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال 98، 10 کاهش درصدی دارد.

حاجی بیگی تاکید کرد: «اهداکنندگان خون باید توجه داشته باشند که نیاز به خون و فرآورده های آن، روزانه است و وظیفه سازمان انتقال خون در سراسر کشور این است که خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی را تامین کند. این داروی نجات بخش هم فقط در رگ های مردم جاری است و خون، تنها دارویی است که هیچ جایگزینی ندارد و واردات آن در همه جهان ممنوع است و بنابراین، تامین خون فقط از طریق اهداکنندگان خون امکان پذیر است.»

بنا به اعلام چندباره مسوولان سازمان انتقال خون، در ایامی از سال همچون ماه رمضان یا ماه های سرد، آمار مراجعات اهدای خون در کشور کاهش پیدا می کند اما از سال گذشته، شیوع کووید- 19 در کشور هم در کاهش آمار مراجعات اهدای خون تاثیرگذار بود.

اولین شواهد از کاهش اهدای خون، اسفند ماه سال گذشته و کمی بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور خود را نشان داد. اسفندماه 98، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت وگویی که با «اعتماد» داشت، خبر داد که به دنبال شیوع این بیماری ویروسی در کشور، بعضی استان ها با کاهش 30 درصدی و بعضی با کاهش 20درصدی اهدای خون مواجه شده اند و در برشمردن مصداق هایی هم گفت که استان تهران با وجود نیاز روزانه 1200 واحد خون اهدایی، 35 درصد کاهش مراجعات داوطلبانه اهدای خون را تجربه کرده و پایگاه های انتقال خون در استان قم هم کاهش 30 درصدی مراجعات و در استان گیلان، کاهش 40 درصدی مراجعات اهدای خون را گزارش کرده اند.

اردیبهشت امسال، مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد که در هفته اول اسفند ماه و در مقایسه با مدت مشابه سال 97، آمار اهدای خون کاهش 35درصدی داشته و در نوروز 99 و در مقایسه با مدت مشابه سال 98 هم کاهش مراجعات اهدای خون به 20 درصد رسیده است. گزارشی که در اوایل تابستان امسال از وضعیت اهدای سه ماهه خون منتشر شد هم، حکایتی از تداوم کاهش مراجعات بود چنان که سخنگوی سازمان انتقال خون در گزارش خود اعلام کرد: «در سه ماهه اول سال 99، بیش از 562 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که 118 هزار و 100 نفر آنان از اهدای خون معاف شدند و بنابراین، از 443 هزار و 900 اهدا کننده، 444 هزار واحد خون کامل دریافت شد در حالی که در سه ماهه اول سال 98 حدود 518 هزار واحد خون در کشور اهدا شد.»

هشدار بعدی، همزمان با روز ملی اهدای خون و 9مردادماه توسط مدیرکل انتقال خون استان تهران منتشر شد و مهدی زاده در این هشدار خبر داد که «به علت ترس از ابتلا به کووید -19، مراجعات به مراکز اهدای خون کاهش 30درصدی داشته است.»

کاهش مراجعات اهدای خون که حالا به نگرانی جدی نظام سلامت تبدیل شده، یک تناقض آشکار از رفتار عمومی مردم در قبال انجام یک وظیفه خیرخواهانه است. در حالی که ظرف هفته های گذشته، مسوولان وزارت بهداشت انتقادات شدیدی از جامعه عمومی به دلیل نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و تاثیر این بی توجهی ها در سیر صعودی آمار ابتلا و بستری و فوت مبتلایان کووید- 19 داشته اند و حالا هفته هاست که آمار روزانه فوت بیماران کووید- 19 در کشور، از عدد 400 پایین تر نیامده، مسوولان سازمان انتقال خون از کاهش مراجعات داوطلبان اهدای خون خبر می دهند و می گویند این مراجعات به دلیل نگرانی از ابتلا به کووید- 19 در پایگاه های اهدای خون کاهش یافته است. واقعا کدام رفتار مردم را باید باور کرد ؟

اوایل تابستان، مسوولان وزارت بهداشت گزارش دادند که در فاصله اردیبهشت تا خرداد امسال، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به 22.66 درصد و در شهر تهران به 10.54 درصد کاهش یافته در حالی که گزارش سخنگوی سازمان انتقال خون از وضعیت اهدای حیاتی ترین داروی انسانی نشان می دهد که در سه ماه ابتدای امسال، میزان اهدای خون در کشور به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، 14.3 درصد کاهش یافته است. کدام رفتارمردم را باید باور کرد ؟ اینکه نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و سفرهای تفریحی بی رویه و بی توجهی به الزام شرکت نکردن در «حراجی ها» و «عروسی ها» و «مراسم ترحیم» و «مهمانی ها» و ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، هفته هاست مرگ 450 و 460 و 430 و 420 هم وطن را رقم می زند یا اینکه مردم از ترس ابتلا به کرونا، اهدای خون را به وقتی دیگر موکول کرده اند؟

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها