کد خبر: 435591
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۸:۳۱:۰۵
| |

مریم شاهسمندی در یادداشتی نوشت:

بارش در راه است غافلگیر نشوید

مسوولان محترم ستاد بحران کشور، سازمان هواشناسی اعلام کرده که طی روزهای آینده هم کاهش شدید دما در کشور اتفاق می‌افتد

بارش در راه است غافلگیر نشوید
کد خبر: 435591
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۸:۳۱:۰۵

اعتمادآنلاین| مسوولان محترم ستاد بحران کشور، سازمان هواشناسی اعلام کرده که طی روزهای آینده هم کاهش شدید دما در کشور اتفاق می‌افتد و هم بارش‌های پرخطر پس لطف کنید از حالا به فکر شهرها و روستاهایی باشید که ممکن است سیل خانمان برانداز در این روزهای سخت کرونایی و شرایط ناهموار اقتصادی به آنها آسیب برساند. این‌بار دیگر یادتان باشد که نمی‌توانید با یک جمله «غافلگیر شدیم» از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنید. به هر حال شما که تجربه سیل‌های گذشته را دارید، همین چند روز پیش هم که رشت را آب برد و شما باز دچار غافلگیری بودید. تا کی مردم باید چوب این غافلگیری را بخورند. اصلا سری به پلدختر زده‌اید؟ چقدر از خانه‌هایی که آنجا دچار تخریب شدند را بازسازی کرده‌اید. چقدر به داد مردم ستم دیده آنجا رسیده‌اید. چند پروژه عمرانی در این شهر و بقیه شهرها که دچار ویرانی سیل شده‌اند، به اتمام رسیده است؟ قطعا جواب قانع‌کننده‌ای برای این سوال‌ها ندارید.

اما حالا که هواشناسی از سه روز قبل اخطارهای لازم را داده قبل از اینکه دوباره آب زندگی مردم را ببرد، دست به کار شوید، آنجاها که باید سیل بند بزنید. اینکه در تمام این سال‌ها جنگل‌ها به تاراج رفته‌اند و سیل‌های اینچنینی نتیجه همه به تاراج رفتن‌هاست دست شما نبوده است، اما حفاظت از جان و مال مردم در این شرایط اسفناک قطعا مسوولیتی است که بر دوش شما است. از شهرداری‌ها بخواهید که وضعیت شهرهای کوچک و بزرگی را که قرار است در آنها بارندگی پر خطر داشته باشیم بررسی کنند. البته که خواسته زیادی است در کلان‌شهر تهران که از قضا پایتخت هم هست، کافی است ده دقیقه باران ببارد تا تمام خیابان‌های شهر را آب بردارد و مردم تا زانو در آب قدم بزنند و ترافیک‌های کیلومتری تشکیل شود.

چه برسد به شهرهای کوچک و روستاها که از حداقل‌های امکانات برخوردارند. اما اینها هیچ کدام نمی‌تواند بار این مسوولیت را از روی دوش شما بردارد. حالا که فصل بارندگی شروع شده قبل از اینکه حادثه‌ای مانند آنچه در سال 97 رخ داد یک بار دیگر مردم را گرفتار کند، دست به کار شوید. ستاد مدیریت بحران در درجه اول وظیفه پیشگیری از بحران را دارد. نباید یادتان برود که در حال حاضر مردم در شرایط نرمال نیستند. بیماری کرونا به اندازه کافی زندگی آنها را مختل کرده و از سوی دیگر فشار اقتصادی کمرشان را شکسته پس دیگر نمی‌توانند خسارتی دیگر مانند سیل را تحمل کنند.

بارانی که زمانی رحمت الهی بود حالا به واسطه بی‌توجهی‌ها تبدیل شده به خطری برای جان و مال مردم. مردمی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. مردمی که حالا دیگر خبر هیچ سیل و زلزله‌ای تکانشان نمی‌دهد چرا که کرونا آنها را زمین گیر کرده و تورم آنها را از پای انداخته است. به هر حال باز هم تاکید می‌کنیم که قرار است در شهرهای مختلف بارش‌های پر خطر داشته باشیم. قبل از اینکه فاجعه‌ای دیگر رخ دهد دست به کار شوید. مردم خیلی از شهرها و روستاهایی که قبلا دچار سیل و زلزله شده‌اند هنوز که هنوز است چشم به راه کمک‌هایی هستند که به آنها وعده داده شد اما هیچ‌وقت عملی نشد. اصلا جلوگیری از این بلایا می‌تواند برای دولت هم به‌صرفه‌تر از این باشد که بخواهد بحران‌های به وجود آمده را مدیریت کند. هزینه جلوگیری از آب گرفتگی معابر و بسته شدن راه‌های روستایی بسیار کم‌هزینه‌تر از این است که بخواهید شهرهای آب گرفته و روستاهای محاصره شده در سیل را نجات دهید. پس تا فرصت دارید دست به کار شوید. باور کنید این‌بار دیگر نمی‌توانید غافلگیر شوید.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها