شرایط ارائه مراقبت‌های خدمات پزشکی در منزل بیماران چگونه است؟

مریم حضرتی، از ابلاغ بسته‌های استاندارد خدمات در منزل برای بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی (CHF) و بیماران مبتلا به نارسایی مزمن انسداد ریه (COPD) خبر داد.

شرایط ارائه مراقبت‌های خدمات پزشکی در منزل بیماران چگونه است؟
کد خبر: 434467
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۵:۱۰:۳۷

اعتمادآنلاین| مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس برنامه ششم توسعه، لزوم افزایش هزینه اثربخشی مراقبت ها و کاهش بار هزینه های سلامت و همچنین دستیابی به اصول مراقبتی از جمله افزایش ایمنی بیمار و افزایش اثر بخشی خدمات مراقبتی در منزل و ضرورت وجود این بسته ها در بیماران نامبرده احساس می شد، از این رو تدوین آنها به عنوان یکی از اولویت های معاونت پرستاری از دو سال قبل در دستور کار قرار گرفت.


وی با تاکید بر اینکه این بسته ها در برگیرنده طیف وسیعی از خدمات شامل خدمات تشخیصی (بالینی، آزمایشگاهی و رادیولوژیک)، درمانی (دارویی، غیر دارویی)، خدمات گروه پرستاری، فیزیوتراپی و توانبخشی است، خاطرنشان کرد: در تدوین آنها، به ارزیابی وضعیت اولیه مددجوهای مبتلا به نارسایی مزمن قلبی و نارسایی مزمن انسداد ریه و اجرای مراقبت های مورد نیاز در راستای افزایش کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها نیز توجه شده است.


حضرتی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری های مزمن، نیاز به مراقبت های طولانی مدت داشته و محور این مراقبت ها، مدیریت علایم هستند، گفت: این معاونت به عنوان متولی مراقبت در منزل، به منظور ساماندهی به نحوه ارائه این خدمات و با مشارکت دفتر ارزیابی فن آوری، استاندارد سازی و تعرفه سلامت معاونت درمان و سایر حوزه های ستاد وزارت و استفاده از توان علمی صاحب نظران و متخصصین حوزه های پزشکی، پرستاری و توانبخشی اقدام به برنامه ریزی و تدوین بسته های مذکور کرد.


وی افزود: برای تدوین هریک از بسته ها، یک کارگروه تخصصی متشکل از حداقل 11 نفر از اعضای هیات علمی رشته های مختلف، ارایه دهندگان خدمات در بالین، نمایندگان مراکز ارائه مراقبت در منزل و بعضا نمایندگان شرکت های بیمه گذار تشکیل و حدود 16 جلسه کارشناسی برگزار شد.


معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه بسته های مربوط به این دو بیماری در 19 شهریور سال 1399 جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده، اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های مداوم این معاونت، دفتر ارزیابی فن آوری، استاندارد سازی و تعرفه معاونت درمان و شورایعالی بیمه، این خدمات مشمول پوشش بیمه ای شود.


پیشتر بسته های استاندارد خدمات در منزل برای بیماران مبتلا به کووید19 خفیف و بیماران دچار سکته مغزی ترخیص شده از بخش های مراقبت ویژه نیز ابلاغ شده است.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها