کد خبر: 433267
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» پاسخ داد:

شورای شهر سرنوشت املاک شهرداری تهران را که در اختیار دیگران است پیگیری می‌کند؟

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص سرنوشت املاک شهرداری تهران گفت: اتفاقاً یک مدتی است که خیلی جدی فکر می‌کنم که چرا باید در این حوزه کم‌کاری کرده باشیم و هیچ کاری نکرده باشیم. یک سایت درست کنیم فهرست این خانه‌هایی که متعلق به شهرداری است- و به نظر می‌رسد بنا به هر دلیلی در اختیار غیر است- بگوییم که فلانی این خانه‌ها مال مردم شهر است الان هم نوع واگذاریشان این است.

حجم ویدیو: 37.15M | مدت زمان ویدیو: 00:05:06 دانلود ویدیو
کد خبر: 433267
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص سرنوشت املاک شهرداری تهران گفت: اتفاقاً یک مدتی است که خیلی جدی فکر می‌کنم که چرا باید در این حوزه کم‌کاری کرده باشیم و هیچ کاری نکرده باشیم. یک سایت درست کنیم فهرست این خانه‌هایی که متعلق به شهرداری است و به نظر می‌رسد بنا به هر دلیلی در اختیار غیر است بگوییم که فلانی این خانه‌ها مال مردم شهر است الان هم نوع واگذاریشان این است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*چند هزار پلاک ثبتی از املاک شهرداری تهران در اختیار دیگران است؟

آماری که ارائه شد ابتدا حدود 2 هزار تا بود...

*سه هزار و 700 یا 2 هزار؟ 2 هزار پلاک ثبتی فرمودید...

حدود 2 هزار تا بود. این 2 هزار تا حدود 3 هزار و 700 واحد می‌شود. این عدد خام است، اما اگر بخواهیم یک مقدار دقیق‌تر دنبال کنیم درصد زیادی از این پلاک‌ها و واحدها در اختیار خود شهرداری است؛ یعنی این مجموعه‌ای است که ملک شهرداری است؛ مثلاً به عنوان سرای محله در اختیار مناطق است، به عنوان مجموعه‌ای است در اختیار خود معاونت‌های تخصصی. این آمار باید منزه‌سازی شود؛ یعنی این عدد خام سه هزار و 700 خیلی عدد دقیقی نیست.

*شما اطلاعی دارید که املاک خاص شهرداری تهران دست کدام یک از افراد خاص حاکمیت است؟

بله. هنوز خیلی از این خانه‌ها، یعنی فکر کنم اگر مواردی که باید پس گرفته شود، آخرین خبر که از همکارانم در کمیسیون برنامه و بودجه گرفتم متاسفانه در این بخش هم یک مقدار کم‌کاری شده است. یعنی انتظار من این بود که دوستان اولین کاری که می‌کردند بحث سایت شفافیت و شفاف کردن این املاک [بود و آن] را به اطلاع عمومی می‌رساندند که در اختیار چه کسی است. حتی اگر زورشان نمی‌رسید که از این افراد بگیرند...

*آقای پرویز فتاح به تلویزیون آمد و گفت این املاک بنیاد مستضعفان است. مال‌مان است می‌خواهیم. پس بدهید. بماند که ایشان با چه انگیزه‌ و نیت و چه هدفی آمد. چرا شورای شهر اصلاح‌طلب یا شهرداری اصلاح‌طلب نمی‌تواند این کار را بکند؟

اتفاقاً من معتقدم باید این کار را می‌کردیم و دوستان نکردند.

*شما شخصاً چه تلاشی کردید که همکاران‌تان در شورای شهر را متقاعد کنید که این کار را بکنند؟

اتفاقاً من پیگیر بودم. حتی در این فضا انتظار از دوستان بود اما چون حوزه تخصصی همکاران بود گفتند ما داریم آماده می‌کنیم ومن انتظار خودم را گفتم.

*الان شما می‌توانید پنج خانه را به ما اطلاع‌رسانی کنید که مخاطبان ما بدانند.

من فکر می‌کنم حتماً بتوانم- اگر یک نشست دیگر بگذارید- بنده فکر کنم بتوانم با یک لیست کامل از این خانه‌ها خدمت‌تان باشم.

*قول می‌دهید که در شورای شهر پیگیری کنید و حداقل از این سه هزار و 700 پلاک ثبتی صد تا را اعلام کنید که این املاک شهری تهران دست چه کسانی است؟

قطعاً. تعدادی که می‌تواند باز پس گرفته شود فعلاً آمار اولیه حدود 700 تاست. یعنی آنها که مسجل است که نباید در اختیار طرف مقابل باشد.

*با چه ارزشی؟

200 املاک نجومی هم به نظر من یکی از مباحث جدی است...

*می‌خواهم بپرسم 400 تا بود یا 200 تا؟

اگر اشتباه نکنم 220 تا بود.

*تکلیفش چه شد؟

یک بخشی زیر قیمت وقت داده شده، یک بخشی هم شاید املاک نجومی نبوده؛ یعنی مثلاً تعاونی مسکن واگذار شده یک عده از کارکنان شهرداری رفتند گرفتند.

*آیا این صحت دارد مثلاً یک خانه‌ای در شهرک غرب با 200 متر یا 220 متر به یک مدیر شهرداری آقای ایکس یا خانم ایگرگ با سی تومان ماهانه سه یا چهار تومان واگذار شده است؟

به نظرم پیدا می‌شود. از این موارد زیاد است اگر یک مقدار وقت بگذاریم از این موارد کم نیستند.

*جزو وظایف شورای شهر بوده که این قصه را پیگیری کند یا خیر؟

من باید دقیق عرض کنم. اتفاقاً یک مدتی است که خیلی جدی فکر می‌کنم که چرا باید در این حوزه کم‌کاری کرده باشیم و هیچ کاری نکرده باشیم. یک سایت درست کنیم فهرست این خانه‌هایی که متعلق به شهرداری است و به نظر می‌رسد بنا به هر دلیلی در اختیار غیر است آنجا بگوییم که فلانی این خانه‌ها مال مردم شهر است الان هم نوع واگذاریشان این است. یک وقتی است مثلاً می‌گوییم نوع واگذاری این ملک با این ویژگی‌ها در اختیار انجمن شاعران است...

*آیا شورای شهر اصلاح‌طلبان که یک سال از عمر کاریشان باقی مانده است شهامت این را دارد که تمامی تخلفاتی که در هر دوره‌ای- حتی دوره‌ای که ممکن است آقای نجفی یا آقای افشانی یا حناچی بوده باشد- شهامت دارد که تخلفات شهرداران تهران و مدیران شهرداران تهران را به سمع و نظر مردم تهران برساند یا نه؟

من فکر می‌کنم که این شورا می‌تواند این کار را بکند و امیدوارم این کار را بکند.

*شهامتش را دارد یا ندارد؟

بله، من فکر می‌کنم باید داشته باشد. اگر نداشته باشد حداقل من خودم مدعی‌اش می‌شوم.

*یعنی شما آمادگی این را دارید که این اطلاعات را کسب کنید و رسانه‌ای کنید؟

بله، من مدعی می‌شوم.

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانیم و ببینیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها