کد خبر: 430611
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سال تحصیلی 1399-1400 با پس‌زمینه ویروس کرونا

سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان امسال نه به رسم هر سال از اول مهرماه که از امروز یعنی 15 شهریور آغاز شد؛ تاریخی که به واسطه شیوع ویروس کرونا تغییر یافت و هنوز هم شروع سال تحصیلی با حواشی فراوانی همراه است.

سال تحصیلی 1399-1400 با پس‌زمینه ویروس کرونا
کد خبر: 430611
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از ماه گذشته وزارت اموزش و پرورش اعلام کرده بود که 15 شهریور تاریخ نهایی آغاز سال تحصیلی است، اما محل تشکیک نه تاریخ آغاز مدرسه که رفتن یا نرفتن به مدرسه بود.

ویروس کرونا که از زمستان سال 98 سبب شده بود مدارس و دانشگاه‌ها هم شبیه بسیاری از رشته‌ها و مشاغل دیگر به حالت تعطیل و سپس دورکاری و مجازی دربیایند، در خصوص سال تحصیلی جدید نیز نگرانی‌های زیادی برای نظام آموزش کشور و همچنین دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده بود.

وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا سناریوهای مد نظرش را اعلام کرد. بر این اساس قرار شده بود مدارس در مناطق قرمز به شکل مجازی برگزار شوند و در سایر نقاط کشور که شدت انتقال کرونا کمرنگ‌تر است دانش‌آموزان به طور حضوری در مدارس حاضر شوند.

این روند اما از همان روز نخست و اطلاعیه‌های ابتدایی جنجال جدی به پا کرده بود. خانواده‌های نگران خیال‌شان راحت نبود و بسیاری معتقد بودند که شروع مدرسه، آن هم به صورت حضوری، می‌تواند برای جان فرزندان‌شان خطرناک باشد.

برگزاری آیین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید

برخی دیگر هم بر این موضوع تکیه می‌کردند که کودکان بهترین منتقل‌کنندگان کرونا هستند و بازگشایی مدارس یعنی سرعت دادن به سیر و روند انتقال کرونا در سطح کشور.

با همه این حرف‌ها اما آیین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید امروز 15 شهریورماه در مدرسه نوجوانان منطقه 4 تهران برگزار شد و طی آن رئیس‌جمهور زنگ سال تحصیلی جدید را به صورت ویدئوکنفرانسی به صدا درآورد.

مراسم نواختن زنگ مهر با حضور رئیس‌جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و وزیر آموزش و پرورش و معاونان او و همچنین انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، به شکل حضوری در یکی از مدارس تهران برگزار شد.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین نمادین آغاز سال تحصیلی با حضور در این مراسم گفت: «شروع آخرین سال تحصیلی قرن را خدمت معلمان و دانش‌آموزان تبریک می‌گوییم. پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از بهمن 98 کلید خورد و کارگروه‌های 6گانه با ساماندهی نیروی انسانی مشکل نیروی انسانی را برطرف کردند. کارگروه تامین و تجهیز مدارس نیز خوشبختانه فضای مورد نیاز برای مهر 99 را تامین کردند. کارگروه نظارت کار انتصاب مدیران جدید را رقم زد و کارگروه سلامت در راستای تضمین سلامت نوجوانان گام‌های موثری برداشت.»

وزیر آموزش و پرورش: نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش کشور سال تحصیلی جدید را متفاوت از همیشه خواند و گفت: «سالی را آغاز می‌کنیم که متفاوت از سال‌های قبل و جدید است؛ راهی پر از ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها. باید از مشارکت همگانی بهره ببریم. باید راهی را می‌یافتیم که این 2 حق بزرگ اساسی تامین شود. به مجموعه توانمند و باصلاحیت وزارت بهداشت اعتماد کردیم؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل‌ها مجاز دانسته‌اند و هر زمان تدبیر دیگری کنند خود را برای عمل به آن آماده کرده‌ایم.»

به گفته او، رعایت فاصله بین دانش‌آموزان، استفاده از ماسک، کوتاه کردن زنگ کلاس‌ها و رعایت موارد بهداشتی در سرویس مدارس از جمله پروتکل‌ها هستند که با جدیت دنبال می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش گرفتن مدرسه از دانش‌آموزان را تضییع حیات اجتماعی آنان خواند که به مراحل رشد و تکوین شخصیت این افراد آسیب می‌رساند.

او همچنین خطاب به والدین نگران گفت: «باید همه در میدان باشیم. نگرانی خانواده را درک می‌کنیم، اما به ظرفیت‌های بالای جامعه اطمینان داریم. جامعه زنده جامعه‌ای است که در برابر پدیده‌های نوظهور در استیصال قرار نمی‌گیرد. پیش‌بینی‌های لازم چون مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد انجام شده و تضمین می‌کنیم همه دانش‌آموزان از فرصت آموزش به بهترین نحو بهره‌مند باشند.»

شلوغی دوباره تهران و ترس از شیوع بیشتر کرونا

اما آیا واقعاً اعتماد به وزارت بهداشت یا ستاد مقابله با کرونا تضمین کاملی برای نگرانی خانواده‌هاست؟

به گفته فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت متروسازی تهران و حومه، میزان شلوغی متروی پایتخت در همین روز نخست بازگشایی مدارس 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین سردار حمیدی طی جلسه هماهنگی و نظارت بر ترافیک سطح شهر تهران در روز آغاز سال تحصیلی که با حضور شهردار تهران برگزار شد گفت: «هرساله در 6ماهه دوم سال به دلیل آغاز سال تحصیلی حجم ترافیک 30 تا 35 افزایش می‌یافت، اما امسال به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های طرح ترافیک شاهد حضور کمتری هستیم. نهایتاً پیش‌بینی می‌شود با آغاز جدی سال تحصیلی نهایتاً 20 درصد به حجم ترافیک پایتخت اضافه شود.»

همین 2 اظهارنظر به خوبی نشان می‌دهد که شهر شلوغ شده است و چه چیزی برای شیوع ویروس کرونا در کشور خطرناک‌تر از شلوغی شهرهاست؟

از سوی دیگر، آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور اگرچه چند روزی است که به زیر 150 رسیده است، اما ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت پیشتر اعلام کرده بود که این تعداد کاهش آمار به هیچ عنوان عدد قابل توجهی نیست.

به انضمام اینکه پیش‌بینی می‌شود به خاطر تعطیلات هفته گذشته، سفرها و بی‌توجهی برخی از مردم به پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور، در هفته آینده با افزایش مجدد آمار کرونا مواجه شویم.

همه اینها در حالی است که کرونا در تمام جهان نیز هنوز کنترل نشده و هیچ خبر جدی‌ای از رسیدن واکسن این بیماری به گوش نمی‌رسد. از آن بدتر، پاییز و فصل سرما در راه است و این به معنی بازگشت آنفلوانزاست؛ بیماری‌ای که می‌تواند با همدستی کرونا فاجعه بزرگی در سطح کشور رقم بزند.

در چنین شرایطی بازگشایی مدارس به معضلی جدید برای خانواده‌ها بدل شده است. عده‌ای مشخصاً از فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه خودداری کرده‌اند و عده‌ای دیگر با وجود ترس و واهمه ترجیح داده‌اند فرزندشان راهی مدرسه شود. در این میان، چندوچون کیفیت آموزشی در سال جدید هم خود حدیث مفصل دیگری خواهد بود آن هم در وضعیتی که برخی مدارس باید آموزش آنلاین و مجازی را در پیش گیرند و بارها گفته شده که بسیاری از دانش‌آموزان در سطح کشور از تامین حداقل امکانات حضور در چنین کلاس آنلاینی عاجزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها