کد خبر: 427937
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اعتراض بزرگ جامعه معلولان:

حذف بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه معلولان/ سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد

مصوبه هیات‌وزیران و تصمیم سازمان برنامه و بودجه دولت، بیش از پنج هزار میلیارد تومان از کل بودجه 2 و نیم میلیون مددجوی بهزیستی و کمیته امداد را که بخش زیادی از انها را معلولان و خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند را از بین خواهد برد. تصمیمی که قرار بود به تجمع این افراد مقابل نهاد ریاست‌جمهوری منجر شود. تصمیمی که البته «فعلا» لغو شده است.

حذف بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه معلولان/ سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد
کد خبر: 427937
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- بند 24 تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 99 کل کشور 95 درصد از مبلغ 155٬550 میلیارد ریال را به کاهش فقر مطلق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، و پنج درصد باقی‌مانده را به ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان که شامل بیمه توانبخشی افراد دارای معلولیت می‌شود و همچنین ماده 38 قانون ایثارگران اختصاص داد.

29 اسفند سال 98 اما هیات‌وزیران در بند 5 ماده 3 آیین‌نامه اجرایی بند الف تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، مبلغ 103٬000 میلیارد ریال از مبلغ 155٬550 میلیارد ریال را تصویب کرد. مصوبه‌ای که در تیرماه امسال هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین که زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند آن را مغایر با قانون اعلام کرد، اما این عدم مطابقت با قانون هم منجر به ایجاد تغییری در مصوبه نشد.

پس از آن، فعالان این عرصه بارها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از اعتراضات خود نوشتند و نامه‌های رسمی متعددی به ریاست‌جمهوری و وزیر بهداشت ارسال کردند، اما هیچ‌کدام از آنها تا به امروزتصمیم گرفتند به خیابان بروند.

رای هیات بررسی

رأی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان که از سال 95 برای تصویب لایحه معلولان و اختصاص ردیف بودجه برای آن تلاش می‌کند در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به توضیح بیشتر درباره ماجرای این چند ماه می‌پردازد: «دولت در آخرین روز از سال مصوبه‌ای نوشت که نه تنها مغایر با قانون است بلکه با قانون بودجه خودش هم تناقض دارد. هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مشخصاً اعلام کرد که این مصوبه با قانون در تضاد است اما دولت زیر بار نرفته. 89 هزار میلیارد بودجه سال گذشته با 15 درصد افزایش به 103 هزار میلیارد رسیده است. آیا این عدد با وضعیت فعلی اقتصاد کشور قابل قیاس است؟ کشوری که دچار بحران کرونا و تورم شده و مردمی که درگیری سلامت هم ندارند با مشکل مواجه هستند، حال شما تصور کنید که در یک خانواده معلول اوضاع چگونه است؟»

مصارف هدفمندی

بند 24 تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 99 کل کشور

مروتی با اشاره به احتمال افزایش 60 درصدی بودجه سالانه کشور می‌گوید: «ابتدا قرار بود این بودجه 60 درصد افزایش یابد که اگراین‌طور می‌شد، ماهانه مستمری‌بگیران به حدود 170 هزار تومان در ماه می‌رسید اما حالا مددجویان حدود 120 هزار تومان پول ماهانه دریافت می‌کنند.»

نامه به معاونت حقوقی

رأی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین

مدیر کمپین معلولان می‌گوید در این مدت چندین بار با مسئولان کشور جلسه داشته اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است: «سال گذشته به خاطر مشکل بودجه کشور تجمعی برگزار کردیم که هیچ توجهی به آن نکردند. حتی با اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری هم جلسه برگزار کردیم اما فایده‌ای نداشت. 15 هزار میلیارد تومان بودجه حمایت از قانون معلولان بود که 13 میلیارد تومان آن را پرداخت کردند. مبلغی که نه به معیشت این قشر کمکی می‌کند، نه درمان، نه توانبخشی و نه بهداشت. ما در حال حاضر با مشکلات مربوط به دستگاه‌های توانبخشی مواجه هستیم. ارز نیمایی به وسایلی همچون ویلچر، سمعک، عصا و امثال اینها تعلق نمی‌گیرد. نمونه‌های داخلی کیفیت مناسبی ندارند و نمونه‌های خارجی هم آن‌قدر گران هستند که خانواده‌های کمی توان خریدشان را دارند. ساده‌ترین ویلچرهای خارجی بیش از 2 میلیون تومان قیمت دارند و تازه همین ویلچرها خودشان در بلندمدت باعث ایجاد عوارض و معلولیت‌های ثانویه می‌شوند. تازه نه تنها ارز دولتی به این لوازم تعلق نمی‌گیرد بلکه هزینه مالیات هم روی آنها اضافه می‌شود که حقیقتاً نشان از اجحاف مضاعف و سیستماتیک بر معلولان است.»

نامه به مجلس

رسید تحویل نامه‌ها

او معتقد است دولت تا به اینجا تلاشی برای برقراری تعامل نکرده: «روشن است که دولت نمی‌خواهد روی خوش نشان دهد. در این مدت ما در شبکه‌های اجتماعی بارها از وضعیت بدمان نوشتیم. نامه رسمی به مدیران زدیم. حتی وزیر بهداشت هم در این باره به سازمان برنامه و بودجه نامه نوشت اما فایده‌ای نداشت. دیگر راهی برای ما باقی نماند جز اینکه فریادمان را به خیابان‌ها بیاوریم. مطالبه کنیم و دست‌کم امید داشته باشیم به اینکه رسالت خودمان در این دنیا را درست انجام داده‌ایم.»

نامه

بند 5 ماده 3 آیین‌نامه اجرایی بند الف تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور

به گفته مروتی، این مصوبه که توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده، تضییع حقوق دست‌کم 2 میلیون و نیم مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و خانواده آنان است. از سوی دیگر، این سازمان پیشتر هم دست به چنین اقداماتی زده بود؛ به عنوان مثال، 27 درصد از بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و 26 درصد از بودجه سازمان بهزیستی از سال 98 هنوز پرداخت نشده است آن هم در شرایطی که این بودجه‌ها بدون کاهش رقمی هم خود به تنهایی مبالغ درخوری به حساب نمی‌آیند. از سویی بحران ویروس کرونا در تمام دنیا و به ویژه ایران مشکلات معیشتی و سلامت مضاعفی برای خانواده‌ها به وجود آورده و این بحران با قدرت آسیب چندبرابری در خانواده‌های مددجویان بهزیستی معضل‌آفرین شده است.

این مصوبه عملاً بیش از پنج هزار میلیارد تومان از کل بودجه یکی از محروم‌ترین قشرهای جامعه را حذف خواهد کرد. حالا آنها خواهان تخصیص صد درصدی ردیف بودجه کاهش فقط مطلق شده‌اند و به خاطر اینکه تا به امروز این مطالبه به جایی نرسیده است مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کرده‌اند.

ابتدا قرار بود که فعالین این عرصه به همراه معترضان، امروز ساعت 9 صبح مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده و سازمان برنامه و بودجه و تصمیماتش را، خطاب اعتراضات خود قرار دهند. اما طی تماسی مشخص شد که معاون اول رئیس جمهوری در صدد پیگیری این نامه‌هاست. به همین دلیل هم، این تجمع «فعلا» لغو شد. آن هم تا زمانی که قول مساعد مسئولین برای پیگیری این پرونده برقرار باشد. باید دید که اسحاق جهانگیری چطور می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها