کد خبر: 413572
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۰۸:۳۲:۲۴
| |

بیشترین مدارس ناایمن در کدام استان‌های کشور وجود دارد؟

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به رغم اینکه در استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد کلاسها مقاوم سازی شده اند ولی همچنان این استانها دارای بیشترین درصد کلاس های نامقاوم ونا ایمن هستند.

بیشترین مدارس ناایمن در کدام استان‌های کشور وجود دارد؟
کد خبر: 413572
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۰۸:۳۲:۲۴

اعتمادآنلاین| امیر قادری معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال عملکرد معاونت بازسـازی و بازتـوانی سازمان مدیریت بحران کشور در مقاوم سازی مدارس چگونه بوده است، افزود: با عنایت به وظایف محوله در بند 8 ماده 8 قانون تشکیل مدیریت بحران کشور مبنی بر «هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستم های موثر پیشگیری، مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ساختمانها، زیرساخت ها و ابنیه و شریان های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده»، سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن انجام هماهنگی های لازم همواره با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط، پیگیر انجام اقدامات مقاوم سازی محدثات مهم بوده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که مدارس یکی از مهمترین مراکز تجمعی بشمار می روند و با توجه به احتمال بالای آسیب پذیری دانش آموزان در برابر حوادث، خصوصا" زلزله، از این رو ایمن سازی مدارس و بیمارستانها از اولویت ­های اصلی اجرای اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر پذیری در جوامع شهری و روستایی به شمار می روند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: بر اساس «قانون اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای مقاوم سازی مدارس بدون استحکام» مصوب 1383 به دولت اجازه داده که مبلغ سه هزار و 954 میلیون دلار طی سالهای 1384 تا 1388 از محل صندوق ذخیره ارزی برداشت و در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور) قرار گیرد تا جهت تخریب و بازسازی کلاس های خطر آفرین و مقاوم­سازی کلاس­های نامقاوم هزینه کند.

قادری توضیح داد: از سال 84 طرح مقاوم سازی و ایمن سازی مدارس کشور با مسئولیت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کلید خورد و بر اساس بررسی های صورت گرفته و آمار سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور در ابتدای شروع طرح، از کل کلاسهای موجود ( 448 هزار و 614 کلاس) مدارس کشور تعداد 257 هزار و 945 کلاس نا مقاوم و خطر آفرین تشخیص داده شد. یعنی به عبارت ساده تر 57 درصد کلاس­های مدارس کل کشور نامقاوم و نا ایمن بودند که (131 هزار و 935 کلاس نا ایمن و خطر آفرین می بایست تخریب و بازسازی شود و 126 هزار کلاس نا مقاوم می بایست پس از مطالعه، مورد مقاوم سازی قرار گیرند.)

وی گفت: بررسی عملکرد اجرای طرح در بین استانهای کشور در 13 سال گذشته نشان می دهد، به رغم اینکه در استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد کلاسهای مقاوم سازی و ایمن سازی شده اند ولی همچنان این استانها دارای بیشترین درصد کلاس های نامقاوم ونا ایمن می باشند که با توجه به میزان بالای خطر پذیری استانهای یادشده، این عملکرد مناسب نمی باشد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: آمارها نشان می دهد از ابتدای شروع طرح تا پایان سال 97 در استانهای ایلام، چهار محال بختیاری وقم به ترتیب با 73، 74 و 59 درصد، بیشترین در صد کلاسهای نا مقاوم استان، ایمن سازی شده اند و در استانهای سمنان، کردستان و آذربایجان شرقی و یزد به ترتیب با 27، 27، 26 و 27 درصد، کمترین درصد کلاسهای نامقاوم استان، مقاوم سازی و ایمن سازی شده است.

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال 97 بطور متوسط تنها 38 درصد کلاسهای نا ایمن مدارس کشور، مقاوم سازی شده ­اند و همچنان 160 هزار و 819 کلاس درس نامقاوم و نا ایمن در مدارس کشور در حال سرویس­ دهی به دانش آموزان می ­باشد، به طوری که در حال حاضر، استان­ های تهران با 22 هزار و 859 کلاس، خراسان رضوی با 10 هزار و 919 و آذربایجان شرقی با 13 هزار و 67 کلاس درس، دارای بیشترین کلاس­های درس نامقاوم می باشند و استانهای ایلام با 286 کلاس، چهارمحال بختیاری با 785 و قم با هزار و 236 کلاس دارای کمترین کلاس نامقاوم و نا ایمن می باشند.

قادری گفت: با توجه به گزارش سازمان نوسازی مدارس، برای مقاوم سازی کل مدارس( 160 هزار و 819 کلاس درس باقی مانده) و به اعتباری بالغ بر 320000 میلیارد ریال نیاز می ­باشد.

وی اعلام کرد: در ابتدای شروع طرح(سال 84) از کل 448 هزار و 614 کلاس درس مدارس کشور حدود 57 درصد کلاسهای نامقاوم و نا ایمن بودند( 257 هزار و 945 کلاس درس) که مقرر شده بود با اختصاص اعتبار از صندوق ذخیره طی 5 سال این کلاسها مقاوم سازی و ایمن سازی شوند. آمار اخیر سازمان نوسازی مدارس کشور نشان می دهد پس از گذشت 14 سال (تا پایان 1397) در حال حاضر از کل 528 هزار و 300 کلاس درس موجود حدود 30 درصد کلاسهای مدارس نامقاوم و نا ایمن می باشند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: بررسی ارقام عملکردی این برنامه نشان می دهد بطور متوسط سالانه 2.6 درصد از کلاسهای مدارس نامقاوم کاسته شده است که در صورت ادامه این روند با همین آهنگ رشد، 23 سال بعد یعنی در سال 1420 می توان انتظار داشت که تمام مدارس مقاوم ­سازی شده باشند که این زمان بسیار غیر منطقی بنظر می رسد و می بایست با اختصاص اعتبارات مربوطه، به گونه­ ای برنامه ­ریزی شود تا حداکثر تا سال 1405 تمامی مدارس کشور مورد مقاوم سازی قرار گیرد.

وی افزود: آمارها نشان می ­دهد که طی سال 97 حدود هزار و 900 کلاس مورد مقاوم سازی قرار گرفته است یعنی کمتر از 1 درصد کلاس­های نامقاوم، مقاوم­ سازی شده است؛ یعنی بسیار پایین­ تر از متوسط سالانه که ظاهراً علت اصلی این رکود مربوط به بحث عدم اختصاص اعتبار مطابق برنامه می باشد.

سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها