کد خبر: 410581
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین کودک‌آزاری‌ها در کشور:

3 پرونده کودک‌آزاری در یک روز؛ از آزار جنسی تا دادن قرص متادون و تنبیه بدنی

سه پرونده مجزای کودک‌آزاری در سه نقطه از کشور، دقیقاً یک روز پس از تایید لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان از سوی شورای نگهبان، به بحثی جدی برای قانونی شدن این لایحه بدل شده است.

3 پرونده کودک‌آزاری در یک روز؛ از آزار جنسی تا دادن قرص متادون و تنبیه بدنی
کد خبر: 410581
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دقیقاً یک روز پس از تایید لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان از سوی شورای نگهبان، اخباری مرتبط با کودک‌‌آزاری در سه نقطه مختلف کشور نشان داد که قانونی شدن این لایحه تا چه اندازه ضروری است.

زن 32ساله به فرزندانش متادون می‌داد. زنی دیگر پسرش بنیامین را کتک می‌زد و تصاویرش را دراینستاگرام منتشر می‌کرد و دیگری هم مدت‌ها چند دختر را آزار جنسی داده بود. هر کدام از این موارد به بخش‌هایی از پرونده‌های مرتبط با حقوق کودک برمی‌گردد که حالا با وجود لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان که باید به قانون بدل شود می‌توان منتظر بازدارندگی بود.

کوروش احمدیوسفی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان درباره پرونده نخست توضیح می‌دهد: «15 خردادماه بود که این اتفاق رخ داد. 2 دختربچه زرندی بر اثر خوردن متادون جان‌شان را از دست دادند. بنا بر گفته‌ها، مادر وقتی متادون به فرزندانش می‌دهد و می‌بیند خون از دهان آنها می‌آید با داد و فریاد خانواده خود را خبر می‌کند. مادر مدعی است مشکل روانی داشته و در آستانه طلاق از همسرش هم بوده است.»

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان می‌گوید: «این خانواده اصالتاً زرندی ولی مقیم کرمان بودند که مادر قاتل همان روز دستگیر می‌شود تا اقدامات قضایی و مداخلات روانشناختی صورت گیرد.»

سوگند 11ساله و فاطمه 6ساله فرصت زیادی برای زندگی کردن نداشتند و به دست مادر خودشان با این دنیا خداحافظی کردند.

مادر دستگیر شد

پرونده دوم اما پیچ و تاب بیشتری داشت. «در پی انتشار تصاویر مبنی بر کودک‌آزاری توسط یکی از کاربران اینستاگرام، موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت. همکاران بنده در واکنش سریع به این اقدام مجرمانه که منجر به تشویش اذهان عمومی شده بود متهم خانم را شناسایی و برابر هماهنگی با مرجع محترم قضایی او را دستگیر کردند.» این توضیحات را معاون اجتماعی پلیس فتا ارائه داد.

بر اساس گزارش روزنامه خراسان، تصاویر شکنجه بدنی بنیامین 2 و نیم ساله در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد. بعد از این حواشی بود که پلیس فتا به پرونده وارد شد و «مهلا» را به عنوان متهم دستگیر کرد.

سرپرستی «بنیامین» به ‌طور موقت به پدربزرگ و مادربزرگش واگذار شده و تا حکم دادگاه باید نزد خانواده پدری‌اش باشد. حال جسمی این پسربچه هم ‏مساعد است و مشکل خاصی ندارد. بررسی‌ها و آزمایش‌های اولیه هم هرگونه اختلالات روحی ‏و روانی مادر و همچنین اعتیاد او را رد می‌کند. از سوی دیگر با گذشت یک روز از ‏دستگیری مادر کودک‌آزار، بازپرس پرونده جزئیات جدیدی از آنچه بین «مهلا» و بنیامین ‏گذشته است افشا کرد.

به گفته این مقام قضایی، در این پرونده دلخراش رد پای مرد غریبه‌‏ای دیده می‌شود که به زور و تهدید از این زن می‌خواسته فرزندش را کتک بزند. این ‏مرد جوان خارج از کشور زندگی می‌کند. پدر این کودک هم که ظاهراً همزمان با انتشار کلیپ‏‌ها در اینستاگرام متوجه ماجرا شده، از همسرش شکایت کرده است. وثیقه تعیین‌شده از سوی ‏دادسرا هم به قدری سنگین بوده که مهلا عملاً چاره‌ای جز بازداشت موقت و به زندان ‏رفتن نداشته است. ماجرا از این قرار بوده که وقتی مخاطبان نسبت به تصاویر منتشرشده در صفحه مهلا واکنش نشان می‌دهند، او از مردم تقاضای پول می‌کند.

مهدی غلامی، رئیس ‏شعبه 772 دادسرای فضای مجازی، درباره نقش مرد غریبه در این پرونده می‌گوید: «این مادر با پسری به نام نوید ‏ارتباط دوستی داشته است. نوید خودش را ایرانی مقیم فرانسه معرفی کرده و به این زن وعده ‏داده در ازای جدا شدن از همسرش برای او اقامت فرانسه و کار در این کشور را فراهم می‌‏کند و در نهایت هم در همین کشور با یکدیگر ازدواج می‌کنند. ظاهراً در خلال یکی از تماس‌های ‏تصویری نوید و مهلا، بنیامین وارد کادر دوربین می‌شود و شیطنت بچگی انجام می‌دهد. ‏همین هم بهانه‌ای می‌شود برای شروع شکنجه‌های این پسرک بی‌گناه.»

300 هزار تومان جریمه، حکم قاضی برای زن کودک‌آزار

سومین پرونده اما اگرچه تازه نیست، ولی حواشی جدیدی ایجاد کرده است. سال گذشته بود که دادنامه مربوط به پرونده تعرض جنسی یک زن 30ساله به سه دختر بچه هشت تا 11 ساله در حاشیه‌نشین «ویره» شهریار صادر شد. حالا، بعد از گذشت یک سال، وکیل این پرونده نسبت به حکم قاضی اعتراض کرده است. به گزارش دیدارنیوز، این زن چندین ماه سه دختر را تحت تعرض جنسی قرار می‌داد و مجبورشان می‌کرد تا فیلم‌های مستهجن تماشا و کارهایشان را تقلید کنند. مردی هم که با این زن ارتباط دوستی داشت در این حین از دختربچه‌ها فیلم می‌گرفت. پس از گذشت چند ماه از ماجرا، مددکار «خانه ایرانی شهریار» که زیر نظر جمعیت امام علی این شهر کار می‌کند متوجه تغییر رفتار بچه‌ها و وجود مشکلی در رفتارشان شد. پس از مراجعه به روانشناس، آزار جنسی دختربچه‌ها تایید شد و آنها شروع به تعریف کردن ماجرا کردند.»

رضا شفاخواه وکیل این پرونده در توضیح ماجرا می‌گوید: «پس از طرح شکایت، دادستان شهریار اقدام عاجل کرد و متهمه جلب و مغازه مرد پلمب و خود او نیز به مدت یک ماه جلب شد. پرونده به شعبه سوم بازپرسی شهریار فرستاده شد. متاسفانه این شعبه با استناد به اینکه مجازات کودک‌آزاری به استناد ماده 4، درجه 7 الی 8 یعنی بسیار سبک است، قرار عدم صلاحیت صادر و پرونده به یکی از شعبات کیفری 2 دادگستری شهریار ارجاع شد. شعبه 106 دادگاه کیفری 2 شهریار عدم صلاحیت را نپذیرفت و دوباره پرونده را به بازپرسی ارجاع داد. در این مدت متهم آزاد بود و به نظر می‌رسید اصلاً قرار نیست اتفاقی هم بیفتد.»

در نهایت حکم قاضی برای این پرونده تنها 300 هزار تومان جریمه بود. شفاخواه در این باره توضیح می‌دهد: «ما مکرر برای صدور حکم مراجعه می‌کردیم و خبری نبود تا اینکه متوجه شدیم شعبه 108 کیفری 2، دادنامه‌ای صادر کرده و به حدی موضوع برایشان بی‌اهمیت بوده که حتی دادنامه را تایپ و شماره و کلاسه نکرده، همچنین حکم را نیز به ما ابلاغ نکرده‌اند، اما همان روز اعلام رأی، حکم به خانم مجرم اعلام شده. حکم عجیب قاضی پرداخت 500 هزار تومان جریمه بود که 200 هزار تومان آن بخشیده شد، خانم 300 هزار تومان داد و رفت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها