کد خبر: 392460
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۱۲:۰۶:۱۵
| |

مرجان انصاری، جامعه شناس:

کرونا و نقش مهمی که در افزایش تاب‌آوری اجتماعی دارد

یک جامعه‌ شناس گفت: التهابات اجتماعی و بحران‌ها با همه تلخی‌هایی که به همراه دارند، در ایجاد روحیه وفاق ملی و تاب‌آوری تاثیر گذار است.

کرونا و نقش مهمی که در افزایش تاب‌آوری اجتماعی دارد
کد خبر: 392460
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۱۲:۰۶:۱۵

اعتمادآنلاین| مرجان انصاری، جامعه شناس با اشاره به شیوع ویروس کرونا و شرایطی که مردم در این ایام با آن سر و کار دارند عنوان کرد: در این روزها، اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و شاهد بحران کرونا در سطح جامعه هستیم و تصور اینکه نسبت به چنین التهابات اجتماعی یک نگرش مثبت داشته باشیم بسیار سخت است.


این روانشناس اجتماعی افزود: در بحران و شرایط عادی همیشه با دو عنصر فعال و پویا روبرو هستیم که شامل فرد و اجتماع است، افراد به طور مستقل و واحد قادر هستند شرایط خود را کنترل کنند، از طرفی همین واحدهای فردی، وقتی به تکثر برسند یک اجتماع را تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در جهان و در ایران به یک بحران ملی تبدیل شده است و در هر بحرانی عواقب و جنبه های منفی آسیب رسانی دارد، اما از طرف دیگر بحران‌ها جنبه آموزنده و اثرگذاری نیز در لایه‌های زیرین خود دارند و آن تاثیری است که بر سطح همدلی جامعه می گذارند.


انصاری اظهار کرد: هر اتفاقی با خود یک درس مهم به همراه دارد و در بحران‌ها و مصائب، درس‌های انسانی و ارزشی زیادی نهفته است، در واقع التهابات اجتماعی و بحران‌ها با همه تلخی‌هایی که به همراه دارند، در ایجاد روحیه وفاق ملی و تاب‌آوری تاثیر گذار است.


وی خاطرنشان کرد: بحران‌ها، ظرفیت افراد را برای تاب‌آوری در برابر مشکلات بالا می‌برد، زیرا این ذات بشر است که در نهایت برای تداوم حیات خود راهی پیدا کند.


این جامعه شناس عنوان کرد: از طرفی با وجود مشکلات است که ضعف ها و قوت‌ها آشکار می‌شود زیرا در زمان آسایش و راحتی، چشم انداز مجموعه‌ها بسیار محدود تر است، اما در زمان بروز یک مساله جدی و حاد، اعضای مجموعه از خرد و کلان به نگاه عمیق‌تری نسبت به مسئولیت خود می‌رسند مثلا شبکه بهداشتی کشور ما با وجود فشار بحران کرونا، خواه ناخواه در شرایط رشد و گسترش قرار گرفته است.


وی بیان کرد: همچنین در بحران هاست که اعضای جامعه جهت نگاه خود را تغییر داده و به غیر از منفعت فردی به مسائل جمعی نیز اهمیت می‌دهند زیرا می دانند راه عبور از بحران از مسیر رعایت انضباط فردی و همدلی و همکاری با جامعه می گذرد.


انصاری گفت: بحران بیماری کرونا یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که بعد از جنگ تحمیلی، مردم کشور ما با آن روبرو شدند و این بار نیز مانند دوران جنگ تحمیلی، شرایط برای همه احزاب و تفکرها و قومیت‌ها و طبقه‌های اجتماعی یکسان است، در نتیجه این شرایط با وجود خطرات و رنج‌ها دارای درس های مهمی برای همه ماست.


وی تصریح کرد: رشد و گسترش شبکه بهداشت و آموزش و بلوغ اجتماعی در برابر بحران و تاب‌آوری بیشتر در مواجهه با این گونه بلایا و همگرایی ملی دارای تاثیرات شگرفی در پشت سر نهادن بحران کروناست، اگر این همدلی و همراهی در جامعه گسترش یابد، می‌توانیم به بهترین شکل بحران را سپری کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها