کد خبر: 391282
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۰:۳۸:۵۰
| |

نقدی بر حضور کادر اداری در مدارس بدنبال تعطیلی‌های اخیر

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با انتقاد از تصمیم آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر حضور روزانه دو نفر از کادر اداری مدارس گفت: آنچه در شرایط بحران برای دانش آموزان مهم است، تعطیل نشدن آموزش و نه تعطیل نشدن مدرسه است.

نقدی بر حضور کادر اداری در مدارس بدنبال تعطیلی‌های اخیر
کد خبر: 391282
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۰:۳۸:۵۰

اعتمادآنلاین| سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه در شرایط بحرانی جامعه قادر است از ظرفیت دورکاری استفاده کند، افزود: دورکاری در بسیاری از موارد موجب کاهش هزینه‌ها و تقویت عملکرد کاری افراد می‌شود. سال 91 که طرح دورکاری در ایران آغاز شد، آقای شیخ الاسلامی به عنوان وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی و من نیز به عنوان مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی مشغول به کار بودم. در آن زمان گزارش عملکرد افراد دورکار را به شکل روزانه برررسی می‌کردیم و نتایج نشان می‌داد که هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و عملکرد کاری آنها نیز به خوبی انجام شده بود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی این موضوع به مراتب اهمیت بیشتری دارد، اظهار کرد: به ویژه در خصوص بیماری کووید 19 که سرعت انتشار بالایی دارد، طبیعتا استفاده از دورکاری می‌تواند یک استراتژی مدیریتی باشد. در این شرایط همه کارکنان و سازمان‌ها باید مشمول این موضوع قرار بگیرند چرا که سلامت مردم بیش از هرچیزی مهم است و نباید فدای هیچ موضوعی شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: برخی از کادر سازمان‌های خاص مثل بخش درمان، نیروی انتظامی و ... ممکن است مجبور شوند در محل کار خود حاضر باشند، اما یکی از جاهایی که برای مراقبت از نسل آینده باید مشمول دورکاری شود، محیط‌های آموزشی هستند. با توجه به گسترش تکنولوژی و فضای مجازی و ... این مساله می‌تواند یک استراتژی اثربخش باشد. به همین دلیل وقتی مدرسه تعطیل می‌شود، به ظاهر تعطیل است اما آموزش تعطیل نمی‌شود. لذا وظیفه مدیران ارشد این است که برای مراقبت از دانش‌آموزان و کارکنان مدارس این تدبیر را به کار بگیرند.

موسوی چلک تاکید کرد: فکر می‌کنم تصمیمی که برای ادارات گرفته شده است مشمول مدارس نیز می‌شود، و این تصمیم آموزش و پرورش شهر تهران که هر روز باید دو نفر از کادر مدارس در مدرسه حضور داشته باشند باید شامل شرح مشخصی از کاری باشد که آنها قرار است انجام دهند.

موسوی چلک با اشاره به اینکه اگر صرفا گفته شود این افراد در مدرسه حضور پیدا کنند تا درب مدارس باز باشد و آنها بدون پیش بینی ساز و کار اجرایی، فرایند آموزش را دنبال کنند، کمک کننده نیست، اظهار کرد: شاید این تصمیم از نظر کلان مدیریتی قابل توجه باشد اما شرایط مدرسه همیشه از محیط‌های دیگر متفاوت بوده است. حتی اگر تصمیم گرفته می‌شود که کادر اداری در مدرسه حضور پیدا کند، این حضور باید با برنامه باشد. باید ببینیم‌ چه قدر این حضور برای اجرای برنامه‌های آموزشی مفید است؟ به همین دلیل فکر می کنم آنچه در شرایط بحران برای دانش آموزان مهم است، تعطیل نشدن آموزش و نه تعطیل نشدن مدرسه است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ادامه داد: مدرسه با دوگروه دانش‌آموزان و معلمان موضوعیت پیدا می کند وقتی این دو گروه حضور ندارند، حضور کادر اداری فقط یک تصمیم اداری و نه آموزشی است. در شرایط کنونی ممکن است یک مدیر یا حتی معلم بر حسب ضرورت برای انجام کارهای مربوط به آموزش مجازی در مدرسه حضور یابد اما تبدیل این امر به یک کار روتین کمکی به نظام آموزش نخواهد کرد. در عین حال اگر کارکنان حس کنند که به آنها زور گفته می‌شود، انگیزه خود را از دست می‌دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها