کد خبر: 389261
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۲:۴۷:۱۰
| |

زهره سپهری شاملو، روانشناس:

مهرورزی و شفقت باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود

یک روانشناس گفت: مهرورزی و شفقت سبب افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری می‌شود.

مهرورزی و شفقت باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود
کد خبر: 389261
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۲:۴۷:۱۰

اعتمادآنلاین| زهره سپهری شاملو، روانشناس، در خصوص توصیه‌های روانشناسی برای کاهش ترس مردم در پی شیوع کرونا اظهار کرد: در این زمینه چندین مساله وجود دارد؛ مسئولین وزارت بهداشت، اطلاعیه‌های مناسبی را برای مردم منتشر کرده‌اند اما با رصد این اطلاعیه‌ها می‌بینیم اطلاعات برای مردم عادی قابل فهم نیست. در این اطلاعیه‌ها صرفا به مردم اعلام می‌شود که از خود مراقبت کنند اما نحوه مراقبت اعلام نشده است.

وی افزود: موضوع دوم این است که در اطلاع‌رسانی‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد بر روی فاجعه بودن این قصه مانور زیادی داده می‌شود و به دلیل عدم ارائه اطلاعات دقیق توسط مسئولین، شایعه‌سازی افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا در روانشناسی نیز این موضوع مطرح است که در صورت عدم ارائه اطلاعات دقیق، بازار شایعه‌سازی بسیار داغ می‌شود؛ بنابراین ارائه اطلاعات دقیق، واضح، روشن و به صورت علمی باید توسط بروشورها و اطلاعیه‌هایی در سطح شهر آموزش داده شود تا افراد اطلاعات صحیحی در خصوص نحوه شست‌وشو دست و ارتباطات خود کسب کنند.

وحشت زیاد، سبب افزایش خطا می‌شود

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: کوچک‌سازی یا بزرگ‌سازی این موضوع اصلا خوب نیست و هر دو آسیب‌زاست و مهمترین فاکتوری که از نظر روان اهمیت دارد، این است که وحشت زیاد سبب افزایش خطا می‌شود، اما زمانی که نسبت به یک موضوع اطلاعات زیادی داشته باشیم و بر روی آن تمرکز کنیم احتمال خطا کاهش پیدا می‌کند.

سپهری در خصوص توصیه به مدیران در نحوه اطلاع‌رسانی به مردم خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که اهمیت زیادی دارد این است که مدیران مجموعه‌های مختلف هرکدام دارای نقشی هستند و همه مدیران نمی‌توانند اطلاع‌رسانی کنند. همچنین برای نحوه پاسخگویی نیز باید یک اتاق فکر ایجاد شود و در فضای شهری نیز تا جایی که می‌شود باید از بروشور، پرده و مواردی از این قبیل استفاده کنیم.

به فکر راه‌های جدید باشیم

وی اضافه کرد: امروز به عنوان روانشناس به این فکر می‌کردم که ما می‌توانیم خدمات روانشناسی را به صورت آنلاین انجام دهیم و به جای حضور در اتاق بسته می‌توانیم خدمات را به صورت تلفنی از طریق اسکایپ پیگیری کنیم. این موضوع باید در تمام سازمان‌ها رخ دهد و به فکر راه‌های جدید باشیم.

اگر هرکس مسئولیت خود را انجام دهد، اوضاع بهتر خواهد شد

این روانشناس تصریح کرد: همچنین باید به توصیه سازمان بهداشت جهانی و نتایج کسب شده توسط کشورهای دیگر توجه کرد. در حال حاضر مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها با کمبود مواجه است و این امر سبب وحشت مردم شده و با خود فکر می‌کنند که مگر چه اتفاقی رخ داده که علی‌رغم توصیه به استفاده از این مواد، در بازار یافت نمی‌شود. اگر هرکس مسئولیت خود را انجام دهد، اوضاع بهتر خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی در خصوص نقش اضطراب و امید در ابتلا به ویروس کرونا گفت: مهمترین چیزی که سبب ادامه حیات انسان می‌شود، امید به زندگی است. ناامیدی زمانی رخ می‌دهد که کنترل زندگی از دست افراد خارج شود و اوضاع دائما در حال بدتر شدن باشد. در چند ماه گذشته و با توجه به اتفاقات اخیر، مردم احساس ناامیدی زیادی می‌کنند و به نظر من یکی از مهمترین متغیرهایی که باید به آن توجه کنیم، این است که انسان در طول تاریخ برای ادامه بقای خود، در صورت قرار گرفتن در شرایط سخت به جای تسلیم، به دنبال راهکار برای حل مسائل بوده است.

اگر مسئولین به جای مردم فکر نکنند، جامعه بهتری خواهیم داشت

سپهری در خصوص چگونگی کسب اعتماد از دست رفته مردم از مسئولین و در پاسخ به این سوال که آیا سانسور در حوزه پزشکی خوب است یا خیر، اظهار کرد: من با شفافیت موافق هستم و معتقدم اگر مسئولین به این باور برسند که جامعه رشد کرده و می‌تواند از خود مراقبت کند و مسئولین به جای مردم فکر نکنند، جامعه بهتری خواهیم داشت.

وجود تعارف بین مسئولین باعث به حداقل رسیدن اعتماد مردم می‌شود

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی‌های اخیر اعتماد مردم به دانشگاه همچنان بالاست و به نظر من باید از متخصصین این حوزه که اطلاعات خوبی در این زمینه دارند،کمک بگیریم تا این مجرای بی‌اعتمای وضعیت بهتری پیدا کند. یکی از مهمترین مسائلی که وجود دارد، وجود تعارف در گفته مسئولین است که سبب می‌شود هرکدام یک آماری ارائه دهند و این تعارف سبب به حداقل رسیدن اعتماد سرمایه اجتماعی می‌شود.

مهرورزی و شفقت باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: چند دهه است که روانشناسی بر روی موضوع انرژی درمانی کار کرده است. ما باید به این موضوع فکر کنیم که اگر با طرف مقابل خود با شفقت و ومهرورزی رفتار کنیم، این موضوع نه تنها به نفع طرف مقابل است بلکه دارای اثراتی برای انجام‌دهنده کار است. این کار سبب افزایش سیستم ایمنی در برابر بیماری می‌شود؛ رفتار همراه با مشقت و مهرورزی با دیگران سبب افزایش طول عمر و افزایش نشاط می‌شود، اما ما در این زمینه فقیر هستیم و الگوهایی که در طی چند سال اخیر مطرح شده، باعث می‌شود که افراد صرفا به خود فکر کنند.

سپهری در رابطه با توصیه‌های مبنی بر عدم روبوسی و بغل کردن و تاثیر آن بر روابط زوجین خاطرنشان کرد: صمیمیت در ارتباط دارای انواع مختلفی است که یک نوع آن جسمی و جنسی است اما انواع دیگری همچون صمیمیت اجتماعی، روانی، اخلاقی، تفریحی، معنوی و... وجود دارد و باید در این شرایط بر روی ابعاد دیگر صمیمت که از آن غافل بوده‌ایم، سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: در روانشناسی گفته می‌شود که آدم‌ها برای نزدیکی به یکدیگر و احساس صمیمیت می‌توانند کارهای مختلف انجام دهند که یک نمونه آن بغل کردن و بوسیدن یکدیگر است، اما انواع دیگر صمیمیت نیز وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد؛ به عنوان مثال افراد می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند، بازی کنند، فیلم تماشا کنند و یا به موسیقی گوش دهند. این موضوعات کمک‌کننده و سبب خوب شدن احوال می‌شود.

کرونا می‌تواند سبب تقویت روابط شود

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: علی رغم اینکه همه از کرونا می‌ترسند و حس خوبی نسبت به آن ندارند اما باید به این موضوع توجه کرد که در این شرایط می‌توانیم وقت بیشتری برای اعضای خانواده داشته باشیم و کرونا به خطرناکی که اعلام می‌شود نیست و سبب تقویت روابط می‌شود.

سپهری عنوان کرد: ما می‌توانیم از دشمنی به نام کرونا استفاده‌های فوق‌العاده داشته باشیم و به جای آنکه زندگی ما را فلج کند، می‌تواند منجر به تقویت روابط شود. ما باید از مشکلات معناهای جدید برای زندگی خود بسازیم و باید به این فکر کنیم که چگونه از مسائلی که سبب آزار ما می‌شود به نفع بهتر شدن زندگی استفاده کنیم.

نباید در حضور کودکان اخبار بد را اعلام کنیم

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترها باید به این موضوع توجه کنند آنان نگرانی‌های خود را به فرزندان خود منتقل می‌کنند و اثرات آن ممکن است در دوران نوجوانی و بزرگسالی مشاهده شود؛ بنابراین نباید در حضور فرزندان اخبار بد را اعلام و به آن دامن بزنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها