کد خبر: 382277
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ۰۹:۲۱:۰۰
| |

محمدمهدی گویا، رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نشست خبری:

نمی‌توان برای ویروس کرونا تاریخ انقضا مشخص کرد/ تمرکز ما روی سلامت مردم است و به حواشی که می‌گویند کرونا کار چین و آمریکاست توجه نمی‌کنیم/ دانشجویان مقیم چین امروز صبح وارد ایران شدند/ همه دانشجوها تا 14 روز در قرنطینه خواهند بود/ پروازهای ایران-چین و بال

رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نشست خبری امروز خود گفت: دانشجویان مقیم چین امروز صبح وارد ایران شدند.

نمی‌توان برای ویروس کرونا تاریخ انقضا مشخص کرد/ تمرکز ما روی سلامت مردم است و به حواشی که می‌گویند کرونا کار چین و آمریکاست توجه نمی‌کنیم/ دانشجویان مقیم چین امروز صبح وارد ایران شدند/ همه دانشجوها تا 14 روز در قرنطینه خواهند بود/ پروازهای ایران-چین و بال
کد خبر: 382277
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ۰۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز، چهارشنبه 16 بهمن ماه، نشست خبری در معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد تا درباره ویروس کرونا و ابعاد مختلف آن اطلاعاتی به اهالی رسانه داده شود.

ابتدا قرار بود علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت در این نشست حاضر شود اما رئیسی به خاطر همراهی دانشجویانی که امروز از ووهان به ایران آمده بودند، جای خود را به محمدمهدی گویا، رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: کل جمعیت ایراتی ساکن ووهان چین حدود 80 نفر بوده است و امروز حدود 50 دانشجوی ایرانی ساکن ووهان با یک پرواز به ایران آمدند. از این تعداد نیمی زن و نیمی دیگر مرد هستند.

گویا با اشاره به وضعیت سلامت دانشجویان عنوان کرد: همه سالم هستند جز یک نفر که کمی کسالت داشت و به نظر نمی‌رسید مبتلا به کرونا باشد. هرکسی که داوطلب بازگشت بوده، ترتیب این کار داده شده است و حالا همه دانشجوها تا 14 روز در قرنطینه خواهند بود.

رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: قول می‌دهم حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا هم در کشور وجود نداشته است. اما این به این معنی نیست که این ویروس وارد کشور نمی‌شود. سیکل ابتلا به بیماری بسیار ساده است و باید مراقب بود.

همه پروازهای ایران - چین متوقف شدند

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: ما آمادگی داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیماری را تشخیص داده و بیماران را بستری کرده و جلوی پیشروی را بگیریم. نباید تحت تاثیر جنبه‌های تبلیغاتی قرار بگیریم.

گویا گفت: پروازهای ایران-چین و بالعکس به طور کامل قطع شده است. اگر افراد دیگری باشند که بخواهند از ایران به کشورشان بروند و یا اینکه از چین به ایران بیایند، تحت نظارت‌های بهداشتی، اقدامات مرتبط با رفت‌و‌آمد آنها را انجام می‌دهیم، اما به طور کلی پروازها متوقف شده‌اند.

رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: فقط اگر افرادی بخواهند از ایران به کشورشان یعنی چین برگردند باید با رعایت نظارت‌های بهداشتی، پرواز در اختیارشان قرار داده شود. همچنین همه‌گیری بین وزارت بهداشت و مردم که با ارسال پیامک‌های حاوی بسته‌های آموزشی آغازشده بود هم ادامه خواهد داشت. در این مسیر، بیش از همیشه به حمایت رسانه‌ها نیاز داریم.

او همچنین درباره نحوه مقابله با افرادی که درفرودگاه امام خمینی وارد کشور می‌شوند توضیح داد: سه گروه وارد ایران می‌شوند. گروه اول آنهایی که هیچ علامتی از بیماری ندارند. ما به آنها توصیه‌های بهداشتی را می‌گوییم و شماره‌ای می‌دهیم تا اگر در مدت 14 روز علائم را در خود دیدند، به مراکز پزشکی مراجعه کنند. گروه دوم افرادی هستند که علائم خفیفی دارند. از آنها نمونه‌گیری می‌کنیم و می‌خواهیم از خانه خارج نشوند و باز هم می‌خواهیم در صورت بروز علائم جدید و شدیدتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. گروه سوم هم افرادی هستند که علائم شدید را داشته باشند که در این صورت اقدامات مربوط به قرنطینه را انجام می‌دهیم.

نمی‌توان برای ویروس کرونا تاریخ انقضا مشخص کرد

در پایان این نشست، گویا در پاسخ به پرسش اعتمادآنلاین درباره اینکه آیا می‌توان زمانی برای پایان شیوع این ویروس در کشورهای مختلف دنیا در نظر گرفت یا نه عنوان کرد: «به هیچ عنوان نمی‌توان چنین زمانی را مشخص کرد. این یک ویروس است و در حال حاضر واکسنی هم ندارد. در نتیجه نمی‌توان هیچ زمانی برای به پایان رسیدن آن، حداقل در حال حاضر تعیین کرد.»

رئیس بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین در واکنش به این شائبه که برخی ایجاد این ویروس را از سوی آمریکا معرفی کرده‌اند هم توضیح داد: «همیشه چنین حرف‌هایی زده می‌شود. حتی برخی می‌گویند که خود چین این کار را کرده است. چرا یک کشور باید اقتصاد خودش را با چنین اتفاقاتی نابود کند؟ یا مثلاً آمریکا چرا باید این کار را انجام دهد وقتی می‌داند که امکان گرفتار شدن مردم کشور خودش هم وجود دارد؟ البته که می‌توان ویروس‌ها را وارد یک منطقه کرد اما نباید ذهن مردم را درگیر این موضوعات کنیم. تمرکز ما فعلاً روی حوزه سلامت است و سعی می‌کنیم به این حواشی نپردازیم تا آرامش جامعه و مردم هم حفظ شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها