کد خبر: 374958
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

درسخوان بودن به معنای نمره 20 گرفتن در تمام دروس نیست/ استعداد فرزندان‌تان را بشناسید/ فضای خانه را در دوران امتحانات با آرامش مدیریت کنید/ تغذیه کودک، نقش روانی هم دارد

سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، درباره نقش والدین در روزهای امتحانات دانش‌آموزان به «اعتمادآنلاین» گفت: درس خواندن به معنی گرفتن نمره 20 در تمامی دروس نیست. مادران و پدران باید درک کنند که شاید فرزند آنها در درس ریاضی 20 بگیرد، اما در ادبیات نمره خوبی نگیرد. استعدادها متفاوت است و قرار نیست بچه‌ها در تمامی درس‌ها بهترین باشند.

درسخوان بودن به معنای نمره 20 گرفتن در تمام دروس نیست/ استعداد فرزندان‌تان را بشناسید/ فضای خانه را در دوران امتحانات با آرامش مدیریت کنید/ تغذیه کودک، نقش روانی هم دارد
کد خبر: 374958
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ امتحانات نهایی دانش‌آموزان آغاز شده و حالا پرسش خیلی از والدین درباره همین مساله مهم در فضای خانواده است؛ اینکه ما به عنوان پدر و مادر چه نقشی در بهتر شدن نمره‌های فرزندان‌مان داریم.

سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به این پرسش مهم پاسخ داد.

گودرزی با اشاره به اینکه والدین چگونه باید فضای خانه را در این دوران آماده کنند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین آیتم‌های قابل مدیریت در این زمینه فضای خانه است. پدران و مادران باید شرایط خانه‌ را به گونه‌ای مهیا کنند که فرزندشان استرسی اضافه بر استرس امتحان نداشته باشند؛ به عنوان مثال اگر اتفاق بدی رخ می‌دهد، سعی شود آن اتفاق فضای خانه را پر از تنش نکند. از سوی دیگر بحث‌هایی که در هر خانواده‌ای پیش می‌آید، و طبیعی هم هست، نباید طی این روزها وجود داشته باشد. هر گونه سروصدایی که ذهن فرزندان را مختل کند باید حذف شود.

قانون، آموزه مهمی است که باید از سن کم به بچه‌ها آموخت

او معتقد است جملاتی مثل «درس بخوان»، «چرا پای تلویزیون نشسته‌ای» و امثالهم هیچ کمکی به فرزند آنها نخواهد کرد: هزار بار هم که به فرزندتان بگویید درس بخوان، اگر آموزه‌های تربیتی را از همان ابتدا به او یاد نداده باشید، نتیجه‌ای نخواهید دید. قانون، آموزه مهمی است که باید از سن کم به بچه‌ها آموخت. قوانین ساده‌ای که از سن کم شروع می‌شود، مثل ساعت خواب، شیوه غذا خوردن و مواردی از این قبیل، مفهوم قانون را به آنها یاد می‌دهد. در نتیجه، درس هم به مثابه قانونی تلقی می‌شود که باید خوانده شود، و اصلاً نیازی به تکرار نیست.

او ادامه داد: البته این نکته هم خیلی مهم است که خانواده‌ها قانون درس را چگونه معنا کنند. درس خواندن به معنی گرفتن نمره 20 در تمامی دروس نیست. مادران و پدران باید درک کنند که شاید فرزند آنها در درس ریاضی 20 بگیرد، اما در ادبیات نمره خوبی نگیرد. استعدادها متفاوت است و قرار نیست بچه‌ها در تمامی درس‌ها بهترین باشند. اگر والدین این نکته را درک کنند، نه خودشان اذیت می‌شوند و نه فرزندشان.

سعی کنید با فرزندتان حرف بزنید

گودرزی به نقش مهم «گفت‌وگو» در خانواده اشاره کرد: سعی کنید با فرزندتان حرف بزنید. از حال درونش خبر داشته باشید. نگرانی‌هایش را بشناسید و بفهمید چه چیزهایی کم دارد. هنگام حرف زدن گوش شنوای خوبی باشید و بیشتر از نصیحت کردن، گوش کنید تا بفهمید فرزندتان چه چیزهایی نیاز دارد.

مساله تغذیه کودکان هم موضوع مهمی است، گودرزی در این رابطه توضیح داد: شاید نحوه تغذیه موردی صرفاً فیزیولوژیکی به نظر برسد، اما نقش برجسته‌ای در روح و روان فرزندان شما دارد. پس وعده‌های غذایی را جدی بگیرید. کنار هم غذا بخورید و هنگام صرف وعده غذایی، هر چیز مخل آرامشی را حذف کنید. برای غذا خوردن وقت بگذارید و بکوشید تا آن وعده، به استراحت خوبی برای فرزند شما تبدیل شود.

انعطاف به همراه قانونمندی باید جزو اصول اولیه یک خانواده باشد

این روانشناس کودک و نوجوان در پایان گفت: زندگی اصول مشخص خود را دارد. نمی‌توانیم این اصول را رها کنیم و ناگهان از فرزندمان بخواهیم که درسخوان باشد. فرزندی که اصول را در خانواده یاد نگرفته نمی‌تواند درس بخواند، نمی‌تواند نظم داشته باشد و نمی‌تواند در آینده هم برای زندگی خودش برنامه‌ای بریزد. پس انعطاف به همراه قانونمندی باید جزو اصول اولیه یک خانواده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها