یک مقام آگاه در واکنش به صحبت‌های نماینده اهواز با «اعتمادآنلاین»، پاسخ داد:

تصفیه‌خانه شرق اهواز با بودجه بانک جهانی افتتاح شد/ طرح فاضلاب اهواز در قانون بودجه سال‌های 97 و 98، بیشترین اعتبار مصوب را در آب و فاضلاب داشت/ تنها فاینانس خارجی فعال در طرح‌های فاضلاب کشور متعلق به اهواز است/ شهرداری اهواز و وزارت کشور باید به جمع‌آوری

یک مقام مسئول نسبت به گفت‌وگوی ویدئویی «اعتمادآنلاین» با علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، واکنش نشان داد.

تصفیه‌خانه شرق اهواز با بودجه بانک جهانی افتتاح شد/ طرح فاضلاب اهواز در قانون بودجه سال‌های 97 و 98، بیشترین اعتبار مصوب را در آب و فاضلاب داشت/ تنها فاینانس خارجی فعال در طرح‌های فاضلاب کشور متعلق به اهواز است/ شهرداری اهواز و وزارت کشور باید به جمع‌آوری
کد خبر: 374013
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ چندی پیش علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، مهمان استودیوی اعتمادآنلاین شد تا از دغدغه‌های مردم استان خوزستان بعد از سیل، آب‌گرفتگی و ورود فاضلاب شهری به خانه‌های شهروندان بگوید.

او در صحبت‌هایش به موارد مهمی از جمله کم‌کاری چند سازمان مشخص در زمینه پیشبرد امکانات و معضلات این استان و همچنین بودجه‌های اختصاص‌یافته و خرج‌نشده برای استان اشاره کرد.

حالا، یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه که نخواست نامش فاش شود، به برخی از ابهامات مطرح‌شده از سوی ساری واکنش نشان داده است.

این سازمان به همراه وزارت نیرو، در اظهارات نماینده اهواز، جزو اصلی‌ترین خاطیان ماجرا در زمینه عدم اختصاص بودجه مناسب به استان خوزستان معرفی شده بودند.

نحوه تامین اعتبار تصفیه‌خانه اهواز برنامه‌ریزی شده است


این منبع آگاه ابتدا به موضوع 102 میلیون یورو اشاره کرد. مبلغی که از بانک جهانی به منظور بهبود وضعیت فاضلاب استان خوزستان اخذ شده بود، اما به گفته ساری نماینده مردم اهواز، تغییری در این استان و مشکلات شبکه فاضلابی‌اش ایجاد نکرد. او در این باره به اعتمادآنلاین گفت: در سال 1388 مقرر بود 152 میلیون یورو نخست برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز و پس از آن بابت تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب از بانک جهانی جذب شود، لیکن به دلیل اینکه نوع قرارداد تصفیه‌خانه طبق الزامات بانک خارجی از نوع DBO طراحی- ساخت‌- بهر‌ه‌برداری بود، روند مناقصه و انتخاب پیمانکار از سوی شرکت آب و فاضلاب اهواز به درازا کشیده و با عنایت به تحریم‌های اقتصادی، بانک جهانی از تمدید مهلت وام امتناع کرد و از رقم وام 102 میلیون یورو جذب شد. مازاد اعتبار مورد نیاز برای احداث تصفیه‌خانه از محل منابع عمومی دولت تامین شد و تصفیه‌خانه شرق اهواز بدین‌ ترتیب به ظرفیت 112000 متر مکعب در شبانه‌روز و برای جمعیت تحت پوشش 522 هزار نفر از سال 1397 افتتاح شد. این تصفیه‌خانه برای سرویس‌دهی کامل منطقه تحت پوشش خود نیاز به تکمیل نقاط انفصال شبکه دارد که نحوه تامین اعتبار آن برنامه‌ریزی شده است.

طرح فاضلاب شهری خوزستان بیشترین میزان بودجه فصل آب و فاضلاب را دارد

ساری در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع بودجه‌های استانی اشاره کرده و گفته بود هم وزارت نیرو و هم سازمان برنامه و بودجه کم‌کاری کردند و استان‌های نورچشمی دریافتی‌های بالاتری از بودجه دارند. در مقابل، این منبع آگاه پاسخ داد: طرح‌های فاضلاب شهری استان خوزستان سالانه بیشترین میزان از بودجه مصوب فصل آب و فاضلاب را در میان سایر استان‌های کشور به خود اختصاص می‌دهند. طرح فاضلاب اهواز در قانون بودجه سال‌های 1397 و 1398 بیشترین اعتبار مصوب را در فصل آب و فاضلاب داشته است. تخصیص این طرح در سه سال اخیر (از سال 1396 تاکنون) بالغ بر 100 درصد بوده است؛ طی این سه سال جمعاً 2‏.118 میلیارد تومان (یکصد و هجده میلیارد و دویست میلیون تومان) از فصل آب و فاضلاب به طرح فاضلاب اهواز تخصیص اعتبار یافته است.

طی این سه سال جمعاً 2‏.118 میلیارد تومان از فصل آب و فاضلاب به طرح فاضلاب اهواز تخصیص اعتبار یافته است.


او ادامه داد: بیش از نیمی از اعتبارات ابلاغی جبران خسارت سیلاب در سال جاری به استان خوزستان اختصاص یافته است. به منظور تکمیل شبکه فاضلاب اهواز بیش از 500 میلیارد تومان مجوز استفاده از تسهیلات مالی موضوع ماده واحده قانون اصلاح ماده (56) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با تضمین بازپرداخت دولتی صادر شده که بی‌سابقه است. در حال حاضر استفاده از فاینانس خارجی به میزان 36‏.390 میلیون یوآن (سیصد و نود میلیون و سیصد و شصت و یک هزار یوآن) (اصل و فرع) برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز محقق شده که در حال حاضر تنها فاینانس خارجی فعال در طرح‌های فاضلاب کشور است.

شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید در خصوص جذب به‌موقع اعتبارات متعهد شود

نماینده اهواز همچنین از نگرانی‌اش بابت بودجه جدید گفت؛ بودجه 37 میلیارد ریالی‌ای که برای خوزستان در نظر گرفته شده، اما او و مردمش نگران هستند که بلاهای قبلی بر سر این بودجه هم نازل شود.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه درباره این مساله نیز گفت:‌ اعتبار مورد نیاز احداث طرح فاضلاب اهواز حدود 3400 میلیارد تومان است که برای تامین آن از محل فاینانس خارجی، فاینانس داخلی، منابع عمومی دولت و منابع صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی صورت گرفته است. برنامه اجرایی دستگاه اجرایی به تایید سازمان برنامه و بودجه خواهد رسید و این سازمان کمافی‌السابق در تامین اعتبارات و انجام وظایف خود به صورت حداکثری اقدام خواهد کرد. شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز می‌بایست در خصوص جذب به‌موقع اعتبارات و عدم تاخیر متعهد شود. لازم به ذکر است حل معضل اهواز در زمینه آب‌گرفتگی معابر شهری، منوط به اجرای همزمان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری و تعهد وزارت کشور در این باره است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها