کد خبر: 372153
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۴:۱۰:۵۸
| |

رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت خبر داد:

رتبه 14 جهانی ایران در استنادات علمی/ انتقاد از سهم تحقیقات سلامت در بودجه سال بعد/ هوای آلوده حاصل یارانه‌های بالای انرژی/ بخشی از سوبسید انرژی را به تحقیقات و فناوری بدهید

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: بر اساس آمارهای جهانی در سال 2019، ایران در تولید علم رتبه 15 دنیا و در استنادات علمی به رتبه 14 دنیا رسیده است.

رتبه 14 جهانی ایران در استنادات علمی/ انتقاد از سهم تحقیقات سلامت در بودجه سال بعد/ هوای آلوده حاصل یارانه‌های بالای انرژی/ بخشی از سوبسید انرژی را به تحقیقات و فناوری بدهید
کد خبر: 372153
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۴:۱۰:۵۸

اعتمادآنلاین| رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، امروز (دوشنبه) در «بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی به محققان و فناوران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمک کرده تا بتوانند رشد خوبی در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه در پژوهش پزشکی رشد مناسبی داشته‌ایم و این رشد هم در مقالات و هم در استنادات بروز داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه پژوهش یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه دوم کشوری قرار دارد اما دلیل اختلاف این دانشگاه با دانشگاه اول (تهران)، تعداد اعضای هیئت علمی است.

ملک‌زاده گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران 25 درصد اعضای هیئت علمی در زمره پراستنادات قرار دارند که این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 11 درصد است.

وی تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید نیروهای جوان و خوب خود را حفظ کند و جلوی مهاجرت آنها را بگیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت مرجعیت علمی ایران در دنیا گفت: پنج میلیون مقاله ایرانی در سال گذشته از پایگاه الزویر از سوی بقیه کشورها دانلود شده و 74هزار مقاله ایرانی توسط 178 کشور مورد استناد قرار گرفته است.

ملک‌زاده گفت: اکنون 420 مجله علوم پزشکی در کشور داریم که باید به شدت بر روی کیفیت آنها کار کنیم چرا که از نظر کمیت در حد مطلوبی هستیم؛ از این تعداد مجلات 119 مجله در اسکوپوس، 83 مجله در ISI و 76 مجله در «پاب‌مد» نمایه هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در تقویت زیرساخت‌های پژوهشی کشور افزود: متأسفانه نتوانسته‌ایم سهم کافی از بودجه برای تحقیقات علوم پزشکی بگیریم و اکنون تنها 0.03 درصد بودجه کل کشور به تحقیقات سلامت اختصاص دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: ایران رتبه نخست دنیا در پرداخت یارانه انرژی است که نتیجه آن، همین هوای آلوده‌ای است که تنفس می‌کنیم. مجلس، دولت و سایر دست‌اندرکاران باید تلاش کنند بخشی از این یارانه انرژی را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص دهند.

ملک زاده بااشاره به عملکرد معاونت تحقیقات در زمینه تقویت زیرساخت تحقیقات و فناوری، به راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت، راه‌اندازی مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت ایران(19 مرکز کوهورت بالغین ، 4 کوهرت نوزادان و 4 کوهورت جوانان) و توسعه آزمایشگاه های جامع تحقیقات در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان با اشاره به وضعیت فناوری و نوآوری در کشور، گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تاسیس 1200 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود 5 هزار میلیارد ریال در سال، تولید 340 محصول دارویی در شرکت های دانش بنیان به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و تاسیس 74 مرکز رشد در دانشگاه‌ها در همین راستا انجام شده است.

بخشی از سوبسید انرژی را به تحقیقات و فناوری بدهید


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به استفاده از نتایج تحقیقات حوزه سلامت در داخل کشور، گفت: امروز تقریبا تمام داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود که نتایج همین تحقیقات و پژوهش‌های نیروهای توانمند داخلی است.

رضا ملک زاده در حاشیه جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جشنواره نقش مهمی در تشویق محققان و فناوران دانشگاهی داشته است، گفت: کشور در پژوهش‌های پزشکی رشد بسیار خوبی داشته است به گونه‌ای که در سال 2019 رتبه‌ 15 را در استنادات و تولیدات علمی کسب کرده‌ایم.

وی مشکل اصلی را در رابطه با بودجه و اعتبارات پایین پژوهشی عنوان کرد و ادامه داد: بودجه تحقیقات سلامت 0.03 بودجه کل کشور است و انتظار داریم دولت و مجلس بخشی از یارانه‌های انرژی را که منجر به آلودگی هوا و مشکلات برای کشور شده را در نوآوری و فناوری هزینه کند و ما نیز بتوانیم با حفظ نیروهای انسانی توانمند در داخل کشور منجر به اعتلای علمی، پژوهشی و فناوری در کشور شویم.

ملک زاده در خصوص میزان تاثیر نتایج پژوهش‌ها در کشور، گفت: نتایج بسیاری از پژوهش‌ها در کشور ما اجرایی می شود، به عنوان نمونه نتایج پژوهش‌ها منجر به تولید دارو می‌شود.به گونه‌ای که تقریبا تمام داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها