کد خبر: 368109
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اختتامیه سومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند»:

شهردار تهران: لایحه حمایت از استارت‌آپ‌ها راهی شورای شهر می‌شود/ رئیس شورای شهر: برای رسیدن به شهر هوشمند نیازمند دیتاهای صحیح هستیم/ وزیر ارتباطات: مردم در پایان هفته منتظر یک سورپرایز بزرگ باشند/ معاون رئیس‌جمهور: نرم‌افزار درست شهرداری را صاحب شهر می‌ک

سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که از روز سه‌شنبه 12 آذرماه آغاز شده بود امروز میزبان حضور وزیر ارتباطات، رئیس شورای شهر و معاون رئیس‌جمهور و شهردار تهران شد.

شهردار تهران: لایحه حمایت از استارت‌آپ‌ها راهی شورای شهر می‌شود/ رئیس شورای شهر: برای رسیدن به شهر هوشمند نیازمند دیتاهای صحیح هستیم/ وزیر ارتباطات: مردم در پایان هفته منتظر یک سورپرایز بزرگ باشند/ معاون رئیس‌جمهور: نرم‌افزار درست شهرداری را صاحب شهر می‌ک
کد خبر: 368109
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که از روز سه‌شنبه 12 آذرماه آغاز شده بود امروز میزبان حضور وزیر ارتباطات، رئیس شورای شهر و معاون رئیس‌جمهور و شهردار تهران شد.

این همایش که حرکتی است برای رسیدن به تهران هوشمند مدتی است کارش را آغاز کرده و در همین راستا امسال برای سومین دوره پیاپی در تهران، به عنوان میزبان کل کشور، آغاز شد.

رئیس شورای شهر: شهر هوشمند نباید به یک ویترین تبدیل شود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با حضور در اختتامیه این برنامه گفت: شهر هوشمند، تهران هوشمند یا مدیریت هوشمند موضوعی است که در افزایش کارآمدی تهران بسیار موثر است. در یک دهه اخیر در ایران و کشورهای توسعه یافته این موضوع مکرراً مطرح بوده است و در این مسیر دیتاها از اهمیت بسیاری برخوردارند.

هاشمی ادامه داد: نمی‌شود نسخه واحدی برای شهرهای مختلف نوشته شود که با اجرای آن چالش‌های پیش روی شهرها در حوزه هوشمندسازی برطرف شود. بر همین اساس است که برخی شهرها در این حوزه پیشرفت خوبی داشتند و برخی عملکرد موفقی از خود نشان ندادند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید در حوزه تحقق هوشمندسازی نقشه راه مدونی داشته باشیم اضافه کرد: باید نسبت به نقشه راه مدون فعالیت‌ها صورت گیرد و راهبرد مناسبی در این حوزه تدوین شود. قطعاً آنچه باید به صورت کلان مورد توجه قرار گیرد و حمایت همه‌جانبه را می‌طلبد تامین سرمایه و پس از آن جلب و جذب نظر و فعالیت ذی‌نفعان است تا این کار به نتیجه برسد.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه نباید هوشمندسازی تهران به یک ویترین تبدیل شود. در جهان پیشرفته در موضوع نرم‌افزارنویسی می‌توان نرم‌افزارها را خریداری کرد و حتی برای تحلیل داده‌ها نیز نرم‌افزارهایی وجود دارد. هرچند خودمان هم می‌توانیم این نرم‌افزارها را بنویسیم، اما آنچه اهمین دارد و نبود آن چالش بزرگی قلمداد می‌شود وجود اطلاعات صحیح است. اگر در این امر نتوانیم مساله خود را حل کنیم، قطعاً در حوزه هوشمندسازی نمی‌توانیم موفق باشیم.

شهردار تهران: برنامه ما خلق یک فضای کسب و کار امن برای شرکت‌های نوپاست

پیروز حناچی، شهردار تهران، در ادامه این نشست گفت: در شرایطی هستیم که جمعیت کشور ما جوان و تحصیل‌کرده است. موضوعی که می‌تواند برای کشور یک فرصت باشد و اگر برنامه‌ریزی برای آن انجام نشود می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود. وظیفه ما در شهرداری تهران علاوه بر ارائه سرویس و خدماتی که از طریق زیرساخت‌ها به شهروندان عرضه می‌شود ایجاد یک فضای کسب و کار امن برای شرکت‌های نوآور و نوپاست.

او توضیح داد: ایجاد محیط مناسب برای کسانی که سرویسی مطمئن و خوب به شهروندان ارائه می‌کنند از مواردی است که در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته. در همین راستا به زودی لایحه‌ای به شورای شهر تهران ارسال می‌کنیم که در قالب آن فضای مناسبی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا فراهم خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین تحولات سه دهه اخیر برای شهرداری‌ها امروز در مجلس شورای اسلامی در حال رقم خوردن است، از این رو امیدواریم لایحه درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها که به بندهای پایانی آن می‌رسد نقطه عطفی برای شهرداری‌های کشور باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه مفصلی که برای حرکت در جهت هوشمندسازی دارند اظهار کرد: در این مسیر شورای راهبردی تهران هوشمند را تشکیل دادیم و در اسمارت‌سیتی 2019 شهر تهران تلاش زیادی کرد و بر همین اساس در بخش جایزه شهرها به یکی از کاندیدای شش‌گانه تبدیل شد. هرچند جایزه را نبردیم، اما جزو 6 شهر کاندیدا مورد تقدیر قرار گرفتیم. باید در عرصه‌های بین‌المللی اتفاقات خوب شهر را به درستی منعکس کنیم.

حناچی افزود: ما پویش‌های مردمی را در ارائه پیشنهادهای نوآورانه نظرسنجی و پایش پیشرفت پروژه‌ها در دستور کار قرار دادیم که این کار را در ایستگاه‌های مترو نیز اجرایی خواهیم کرد تا شهروندان به عنوان مخاطبان ما نقش اصلی‌شان را ایفا کنند. امروز زیرساخت‌ها فراهم و فرصت استثنایی مهیا شده که باید بکوشیم حداکثر بهره را از ظرفیت‌ها ببریم. در حال حاضر در حوزه چالش‌های شهری همانند پسماند از این فرصت استفاده کرده و خواهیم کرد. در همین دوره در حوزه حمل زباله‌های شهر تهران به سمت آرادکوه، از هفت هزار تن به 6 هزار تن در روز رسیده‌ایم.

وزیر ارتباطات: شهرداری هم باید قبوض کاغذی را جمع کند

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از دیگر مهمانان این برنامه بود. او در ابتدای صحبت‌هایش به تفاهمنامه منعقدشده میان شهرداری و وزارت ارتباطات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه درباره استفاده از هوشمندسازی تهران برای تبدیل این شهر به شهری امن بود که ضرورت‌ها و الزاماتی برای اجرایی شدن آن وجود داشت که با کمک طرفین محقق شد. امروز اگر هوشمند مدیریت نکنیم، قطعاً موثر نخواهیم بود. خوشبختانه توانستیم بازاری برای کسب و کارهای شهری به صورت الکترونیکی اجرایی کنیم. در حقیقت تفاهمنامه میان وزارت ارتباطات و شهرداری تهران یکی از فعال‌ترین تفاهمنامه‌های میان دستگاه‌ها بوده که با تلاش 2 طرف به سرانجام رسیده است.

آذری جهرمی با تاکید بر نیاز مردم به این ابزارها گفت: ثمره تلاش در قالب این تفاهمنامه این بوده که اگر امروز کسی به آتش‌نشانی تلفن بزند و در آن شرایط هیجانی نتواند آدرس و نشانی را اعلام کند، ما از طریق زیرساخت‌های الکترونیکی می‌توانیم محدوده فرد را به آتش‌نشانی اعلام کنیم. از این طریق بسیاری از مشکلات در این حوزه حل و فصل شده است. ما امروز درگیر ویز نیستیم و شرکت‌های قدرتمندی داریم که حتی داده‌های بهتری از شهرداری دارند. اما باید یاد بگیریم چگونه برای گرفتن این اطلاعات با این شرکت‌ها گفت و‌گو و مذاکره کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم شهرداری تهران نیز تا پایان امسال مانند برخی از دستگاه‌های دیگر قبوض کاغذی خود را به طور کامل حذف کند. البته در حال حاضر بخشی از آنها را حذف کرده، اما امیدواریم تا پایان سال به طور کامل این قبوض حذف شود.

وزیر ارتباطات درباره اینکه در فرایند هوشمندسازی پست در قالب برنامه پست‌پلاس تا پایان سال هوشمندسازی پست انجام خواهد شد توضیح داد: 200 موتور برقی و 50 دوچرخه برقی به ناوگان پست اضافه خواهد شد. همچنین آمادگی داریم 10 ماشین برقی نیز در شرکت دانش‌بنیان ایرانی خریداری کنیم. البته امیدواریم ناجا نیز مجوز پلاک به این خودروها را بدهد. به هر ترتیب ما مشتری خریداری هستیم. باید برای نسل آینده در حوزه محیط‌زیست فکری کنیم و آن را اجرایی کنیم، قطعاً چاره‌ای جز این نیست. همه ما در هوای آلوده در این چند روزه محبوس بودیم. کره زمین را باید برای آیندگان به ارث بگذاریم.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اعلام یک خبر به صورت سورپرایز در روز پنجشنبه اطلاع داد و افزود: روز پنجشنبه یک سورپرایز ویژه داریم که توسط شبکه‌های اجتماعی به اطلاع می‌رسانیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: در مسیر هوشمندسازی شهر هر کسی با جوانان درافتد، ورافتد

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، نیز با حضور در این همایش گفت: یک نرم‌افزار و سیستم‌عامل جدید بر اساس زیست‌بوم و کاری که جوانان ما انجام می‌دهند قابلیت اجرا دارد. صنعت از بوم خودمان بیرون می‌آید و طراحی و در نهایت پیاده‌سازی می‌شود و نه اینکه از خارج بیاید.

ستاری در ادامه تاکید کرد: این نرم‌افزار به شهرداری قدرت می‌دهد تا صاحب شهر بشود، در حالی که امروز شهرداری صاحب شهر نیست. هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد، اما صاحب اتفاقاتی که در شهر می‌افتد نیست. چند سال پیش در مورد تاکسی‌های اینترنتی بحث‌های زیادی پیش آمد که آن موقع شهرداری می‌توانست با ورود موثر و به‌موقع از این محل درآمد خوبی کسب کند.

ستاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصولاً شهرها در آینده دنیا نقش فوق‌العاده‌ای دارند افزود: در آینده آموزش تا لحظه مرگ ادامه دارد و پلتفورم‌های این آموزش‌ها شهرها هستند. به این ترتیب در آینده شهرها پلتفورم‌های آموزشی هستند.

او ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بدانند با این فرمان نمی‌توانند پیش بروند؛ اینکه افراد صبح به صبح بروند به محیطی بسته و بخواهند چیزهایی را که ربطی به جامعه آنها ندارد به عنوان آموزش دریافت کنند دانشگاه‌های ما را با مشکل مواجه می‌کند. ما امروز در مورد شهر و نواحی نوآور شهری صحبت می‌کنیم، اینها می‌تواند تحول بیافریند. ما امروز از این صحبت‌ می‌کنیم که شهرداری‌ها می‌توانند به جای کسب درآمد از فروش املاک و تراکم، از محل شهر هوشمند که درآمد بی‌نهایتی است استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تاکید کرد: پتانسیل زیادی داریم که زیرساخت آن را در مدیریت شهری فراهم کردیم، قطعاً در این مسیر هر کسی با کار مدرن جوانان دربیفتد، ورمی‌افتد و نمی‌تواند موفق شود. قطعاً به این ترتیب در آینده اشتغال افزایش فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت و کسب و کارهای سنتی نیز چاره‌ای ندارند مگر خرید استارت‌آپ‌ها.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها