کد خبر: 366020
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مردم هوشیار باشند اما از آنفلوانزا نترسند/ این بیماری غیرقابل کنترل نیست

مهدی صنعتگر، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، به «اعتمادآنلاین» گفت: خوب است که مردم هوشیار باشند، اما ترس زیاد باعث می‌شود از نظر روانی تحت تاثیر قرار بگیرند. در حالی که با دانستن نکاتی بسیار ساده، حتی در صورت ابتلا به آنفلوانزا، راه درمان وجود دارد.

مردم هوشیار باشند اما از آنفلوانزا نترسند/ این بیماری غیرقابل کنترل نیست
کد خبر: 366020
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شیوع بالای بیماری آنفلوانزا در 2 هفته اخیر، مرگ‌ومیر بالای مردم در کشور، وجود مرز باریک بین این بیماری و سرماخوردگی، رسیدن موج دوم و شدید آن در مدتی کوتاه و خبرهای پیاپی از تلفات جانی این بیماری باعث شده وحشتی همگانی در جامعه پدید آید.

به ویژه در روزهایی که بیش از 6 شهر صنعتی ایران با آلودگی شدید هوا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. اما آیا بیماری آنفلوانزا همین‌قدر ترسناک است؟

مهدی صنعتگر، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، درباره ترس ایجادشده نسبت به شیوع بیماری آنفلوانزا در جامعه به اعتمادآنلاین گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی و پس از شنیدن خبرهایی مبنی بر تلفات جانی این بیماری مردم نگران شوند، اما باید مراقب بود این نگرانی تبدیل به ترس و بروز درگیری‌های روانی نشود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تفکیک آنفلوانزا از سرماخوردگی گفت: دانستن چند نکته کلیدی ساده می‌تواند به مردم کمک کند تا مرز بین آنفلوانزا و سرماخوردگی را تشخیص دهند. در صورتی که تشخیص و در واقع آگاهی نسبت به این تفاوت در خانواده‌ها وجود داشته باشد، بیماری اصلاً به درجه خطرناکی نمی‌رسد و به سرعت کنترل خواهد شد. نکته مهم اینکه تب‌و‌لرز، سردرد، بدن‌‌درد، سرفه و خستگی و خواب‌آلودگی به شکل شدید و ناگهانی نشانه‌های آنفلوانزاست. در مقابل، آب‌ریزش بینی، عطسه و خستگی و بدن‌ درد خفیف و نشانه‌‌های روشن سرماخوردگی است. کافی است همین مساله ساده را بدانید تا به محض بروز علائم به دکتر مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید. در این صورت هیچ مشکل جدی‌ای رخ نمی‌دهد و بعد از مدتی بستری‌ شدن در بیمارستان و استفاده از دارو، پروسه درمان طی می‌شود.

صنعتگر با اشاره به اهمیت آرامش ذهن و فکر در چنین شرایطی توضیح داد: هوشیار بودن نسبت به شرایط بدنی خوب است و کمک می‌کند هر بیماری‌ای در مرحله نخست و قبل از جدی‌ شدن درمان شود، اما این روزها می‌بینیم که برخی از مردم به شدت از آنفلوانزا می‌ترسند. این حس ترس، فارغ از اینکه باعث توجه بیش از اندازه به وضعیت موجود و ایجاد حساسیت‌های نابجا و حتی وسواس‌های شدید می‌شود، می‌تواند زمینه بروز بیماری‌های روانی دیگری را هم برای افراد آماده کند. پس به مردم می‌گوییم که هوشیار باشید و از خودتان مراقبت کنید، اما از چیزی نترسید چون آنفلوانزا بیماری غیرقابل کنترلی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها