کد خبر: 361469
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۱:۲۲:۲۹
| |

معلمانی که هرچند روز یک 20 لیتری سوخت برای دانش‌آموزان عشایری می‌آورند

مجید صناعی یکی از معلم های عشایری خراسان شمالی، با تصریح بر اینکه تعدادی از مدارس عشایری خراسان شمالی در استان گلستان در مناطق صعب العبور قرار دارند، خاطرنشان کرد: معلم مجبور است فاصله زیادی را تا یکی از روستاها طی کند و یک گالن 10 تا 20 لیتری را پر از سوخت کرده، داخل خورجین موتورش گذاشته و دوباره روانه کلاس درس شود تا با این سوخت بتواند کلاس درسش را چند روزی گرم نگه دارد.

معلمانی که هرچند روز یک 20 لیتری سوخت برای دانش‌آموزان عشایری می‌آورند
کد خبر: 361469
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۱:۲۲:۲۹

اعتمادآنلاین| زمستان آمد و سرما، سایه سنگین و سردش را بر مناطق قشلاقی عشایر خراسان‌شمالی سایه افکند و این روزها شماری از دانش‌آموزان عشایری این استان به خاطر سرما به خود می‌لرزند.

هوا که رو به سردی می‌رود، دیگر صندلی‌های چوبی و زمخت فلزی، دیوارهای نمور و ... مشکل بشمار نمی‌آیند. اینجاست که سرما حرف اول را می‌زند و مشکل، تنها سردی کلاس درس می شود و دانش‌آموزان مجبور به تحمل هوای سرد کلاس درس می‌شوند.

بر صورت تک تک دانش‌آموزان عشایری خراسان‌شمالی در برخی مدارس قرمزی ناشی از سرمای بسیار نقش بسته و گویی زمستان سیلی سردش را هر روز بر صورت این دانش‌آموزان می‌کوباند.

گالن های 20 لیتری نفت که با خورجین های موتور معلم ها جابه جا می شود

مجید صناعی یکی از معلم های عشایری خراسان شمالی، گفت: با کوچ عشایر به مناطق قشلاقی در استان گلستان، مدارس عشایری نیز بازگشایی شده اند و دو تا سه هفته ای است که دانش آموزان در کلاس های درس حضور یافته اند.

وی افزود: اما مشکل همیشگی دانش آموزان عشایری در سال تحصیلی جدید دو باره تکرار شده است و کلاس های درس عشایر با مشکل گرم کردن مواجه هستند.

صناعی با بیان اینکه اکنون سرما در مناطق قشلاقی نیز حاکم شده است، ادامه داد: هنوز هیچ یک از مدارس عشایری سهمیه سوخت خود را نگرفته اند تا بتوانند به وسیله آن کلاس درس را گرم کنند.

وی اظهارکرد: باید نامه نگاری و کدهای ملی اعلام شود تا سهمیه سوخت به مدارس اختصاص یابد و این سهمیه نیز حدودا در بهمن ماه و زمانیکه بیشتر فصل سرما را سپری می کنیم، اختصاص می یابد.

این معلم مدرسه عشایری با تصریح بر اینکه تعدادی از مدارس عشایری خراسان شمالی در استان گلستان در مناطق صعب العبور قرار دارند، خاطرنشان کرد: معلم مجبور است فاصله زیادی را تا یکی از روستاها طی کند و یک گالن 10 تا 20 لیتری را پر از سوخت کرده، داخل خورجین موتورش گذاشته و دوباره روانه کلاس درس شود تا با این سوخت بتواند کلاس درسش را چند روزی گرم نگه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت موجود کلاس های درس را به سختی می چرخانیم.

پول سوختی که از جیب معلم پرداخت می شود

یکی دیگر از معلم های عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: سرانه دانش آموزی مدارس عشایری برای اختصاص سوخت نیز بسیار ناچیز است.

وی افزود: به عنوان مثال سرانه سوخت یک کلاس پنج نفره عشایری حدود 50 هزار تومان است که این رقم، عدد بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: بسیاری از معلم های عشایری هزینه خرید سوخت را از جیب خود پرداخت می کنند که آیا با ارائه فاکتورها به آموزش و پرورش، پول آن ها داده شود و یا خیر.

کلاس هایی که در فضای باز برپا می شود

یکی دیگر از معلمان عشایری این استان، با اشاره به این‌که در چندین سال گذشته کلاس آموزشی وی، چادر عشایری بود، گفت: کلاس را با والور گرم می‌کردم اما این سیستم گرمایشی بسیار خطرناک بود.

وی با بیان این‌که استفاده از والور دردسر بسیاری داشت، خاطرنشان کرد: باید همیشه مراقب دانش‌آموزان باشیم تا دست و پای آن‌ها به والور نخورد تا این سیستم چپ نشود و آتش‌سوزی رخ ندهد و یا خود دانش‌آموزان به والور برخورد نکنند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع زمانی‌که هوا آفتابی بود بچه‌ها را به بیرون چادر هدایت کرده و در فضای باز زیر نور آفتاب برای این‌که بچه‌ها بتوانند از گرمای خورشید استفاده کنند، کلاس را برپا می‌کردم.

پیگیری ها برای اختصاص سوخت در حال انجام است

عباس سعیدی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: پیگیری های لازم با شرکت پخش فرآورده های نفتی در حال انجام است که سوخت مورد نیاز مدارس عشایری را هر چه سریع تر در اختیار مدارس قرار دهند.

وی افزود: برای مدارس تعریف شده است که سوخت مدارس در آغاز فصل زمستان به آن ها اختصاص یابد این درحالیست که فصل سرما در سال جاری زودتر آغاز شده است و مسئولان مرتبط باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

سعیدی تعداد دانش آموزان مدارس عشایری خراسان شمالی را حدود چهار هزار و 700 نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد سه هزار و 800 نفر در پایه ابتدایی قرار دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها