کد خبر: 360955
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از بی‌نظمی در پایتخت به خاطر بارش برف گزارش می دهد:

چرا مدیران همیشه غافلگیر می‌شوند؟/ برف هم مدیریت بحران می‌خواهد؟

دوباره بحران سر رسید و دوباره این مسئولان بودند که پیش از همه غافلگیر شدند. این بار نه زلزله و سیل و نه توفان و باد، بلکه بارش برف باعث شد تا نه تنها شهر به هم بریزد، بلکه مجدداً شهروندان از مدیران شهری ناامید شوند.

چرا مدیران همیشه غافلگیر می‌شوند؟/ برف هم مدیریت بحران می‌خواهد؟
کد خبر: 360955
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ یک هفته پیش از رسیدن 25 آبان‌ماه، هواشناسی خبر داده بود که آخرین شنبه از دومین ماه پاییز برودت هوا افزایش می‌یابد و به دنبال آن برف و باران مهمان پایتخت و چند شهر دیگر می‌شود. با وجود این، مدیران شهری با بی‌توجهی به این اتفاق قابل پیش‌بینی بازهم غافلگیر شدند.

مسدود شدن چندین خیابان و اتوبان اصلی در پایتخت

سردار رضا مهماندار، صبح روز 25 آبان، با اشاره به بسته شدن راه‌ها به خاطر بارش برف ، عنوان کرد: «با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب‌ها با بارش برف نیاز به برف‌روبی دارد و به دلیل عدم انجام دادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شده است. در بسیاری از مسیرها به دلیل نشستن برف و عدم برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک، امکان حرکت برای خودروها میسر نیست. حتی در برخی از معابر، رانندگان خودروهای خود را به همان صورت که در وسط راه هستند رها کرده‌اند.»

به گزارش پلیس راهور، تا حوالی ظهر، تردد خودروها در برخی نقاط شهر مانند ولنجک، دربند، بولوار دانشجو، بولوار رشیدالدین فضل‌الله، شمال خیابان ولی‌عصر، شمال خیابان شریعتی از دزاشیب و دیگر محورهای فرعی مثل خیابان فرمانیه و علوی و همچنین خیابان عمار تا سه‌راه یاسر، باهنر، خیابان کامرانیه شمالی، بولوار ارتش، بولوار اندرزگو، میدان دانشگاه آزاد در منطقه 5، بولوار سیمون بولیوار، شمال بولوار اشرفی اصفهانی، ستاری، بزرگراه‌های بابایی به غرب، امام علی به سمت شمال، چمران، صدر به سمت غرب، مدرس به شمال، چمران، یادگار امام، همت و همچنین شهید باکری به دلیل بارش شدید برف و لغزندگی ممکن نبود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران: برف‌ها را پاک می‌کردیم، دوباره می‌نشست

در شرایطی که بارش برف و باران از یک طرف و ایجاد اعتراضات مردمی پس از افزایش قیمت بنزین باعث شلوغی بیشتر خیابان‌ها شده بود، اظهارنظرات غیرکارشناسانه بر میزان انتقادات مردمی در شبکه‌های اجتماعی افزود.

اصغر عطایی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران ، جزو افرادی بود که با اظهاراتش موجی از واکنش‌های تند را برانگیخت. عطایی درباره علت بروز این حجم از مشکلات به خطار بارش برف گفت: «برودت هوا در سطح شهر در حد یخبندان نیست و برفی باریده که تنها سطح شهر را یک مقدار سفید کرده است،‌ البته ما نیز برای این شرایط تمرین نداریم. سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود. برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشینید و با شن و نمک یا گریدر آن را از بین برد.»

دبیر مجمع نمایندگان تهران: شهرداری باید با توان بیشتری ورود می‌کرد

محسن علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان تهران ، نیز جزو افرادی بود که از عملکرد شهرداری انتقاد کرد. علیجانی در این باره گفت: «هواشناسی از هفته گذشته بارش برف در تهران را پیش‌بینی کرده بود که در این شرایط انتظار می‌رفت شهرداری آمادگی لازم را داشته باشد. اگر شهرداری معتقد است که برای مقابله با بارش برف آماده بوده، باید با توان بیشتری ورود می‌کرد. من در چند ساعتی که در خیابان‌های تهران تردد داشتم آمادگی سیستماتیک شهرداری برای مقابله با برف را ندیدم. انتظار می‌رفت ایستگاه‌های توزیع شن، نمک و ماسه و ماموران شهرداری به وضوح در سطح شهر دیده می‌شد که چنین مواردی را مشاهده نکردم، ما باید از بحران‌ها درس بگیریم؛ متاسفانه تهران در طول یکی 2 سال گذشته از وقوع بحران‌هایی همچون بارش باران و برق غافلگیر شده است؛ ان‌شاءالله امسال شهرداری با تمام توان کار کند.»

سخنگوی شورای شهر: از مردم تهران عذر می‌خواهیم

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران ، هم از دیگر منتقدان بود. او با اشاره به بی‌نظمی ایجادشده در شهر عنوان کرد: «از موضع نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران، معتقدیم بهتر بود شهرداری تهران به گونه‌ای عمل می‌کرد که با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی، اقدامات لازم در ساعات ابتدایی روز و پیش از آغاز بارش برف به قدر کفایت انجام می‌پذیرفت.»

او ضمن عذرخواهی از مردم تهران به خاطر مشکلات پیش‌آمده در شهر، به اهمیت نقش پلیس راهور هم اشاره کرد و گفت: «با توجه به برخی ابعاد اجتماعی موثر بر ترافیک تهران در کنار عوامل طبیعی، از پلیس تهران درخواست داریم با تدبیر و درایتی همچون گذشته، طی همکاری موثرتری با شهرداری تهران، شرایط را برای حل مساله امروز پایتخت مهیا کند.»

اگر قرار باشد مخاطرات طبیعی را دسته‌بندی کنیم، بارش برف، آن هم در این مقیاس و با شرایط فعلی محیط‌زیستی در ایران، قطعاً در زمره کم‌آسیب‌ترین بحرا‌ن‌ها قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که مدیران شهری، اگر توان مدیریت بحران‌هایی همچون سیل و زلزله و توفان را ندارند، دست‌کم در اموری ساده‌تر هوشمندانه، کارشناسانه و حرفه‌ای عمل کنند. اگر هم نتوانستند نقش موثری داشته باشند، عذرخواهی کردن از مردم آن‌قدرها هم سخت نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها