کد خبر: 349497
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۹:۵۹:۲۴
| |

مرضیه قاسم‌پور، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی:

کودک‌آزاری و خشونت علیه زنان محصول فضای خانوادگی و خشونت خانگی است/ شاهد خشونت‌های مدام هستیم

مرضیه قاسم‌پور، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی، بیان کرد: آیا ما با چالش خشونت خانگی روبرو هستیم یا خیر. مصادیق خشونت علیه زنان مشخص است.

کودک‌آزاری و خشونت علیه زنان محصول فضای خانوادگی و خشونت خانگی است/ شاهد خشونت‌های مدام هستیم
کد خبر: 349497
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۹:۵۹:۲۴

اعتمادآنلاین| مرضیه قاسم‌پور، تحلیل‌گر مسائل اجتماعی، گفت: خشونت محدود به زنان آسیایی نیست و گستره آن جهان‌شمول است تا امروز هیچ کشوری نتوانسته آمار خشونت علیه زنان را به صفر برساند بلکه با گسترش آن روبرو هستیم.

وی گفت: جنبشی که در یک‌سال گذشته راه‌اندازی شد و آمار بسیار بالایی از گزارش‌های فضای‌مجازی با عنوان خشونت علیه زنان در دنیا پخش کرد، دیدگاه‌های بسیاری را موجب شد که به اسناد بین‌المللی اکراه نشان داده است. آنها بیان کردند که قبح این موضوع شکسته خواهد شد. در واقع مردان قدرتمند و صاحب ثروتی وجود دارند که از حاشیه امن رسانه‌ای و سیاسی برخوردارند. آنها می‌خواهند این حاشیه امن به چالش کشیده نشود.

قاسم پور در ادامه گفت: یک تحقیق به‌وسیله یک استارتاپ در فضای مجازی نشان داد هر 30 ثانیه یک زن خبرنگار یا زن سیاستمدار مورد خشونت قرار می‌گیرد. امروز خشونت سنتی زمان‌های قبل وجوه دیگری پیدا کرده و ما شاهد خشونت‌های مدام هستیم.

وی گفت: اگر از عنوان لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت شروع کنیم با یک عنوان عریض و طویلی روبرو می‌شویم که دارای بار فرهنگی و ارزشی است. زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند. باید کاری کنید از این خشونت جلوگیری شود. باید مواردی ذکر شود که با مطالعات اسناد خارجی و داخلی و توسعه مفهومی به تعریف و تشخیص انواع خشونت علیه زنان بپردازیم. ما در بحث خشونت علیه زنان نیازمند شناسایی انواع آن و جلوگیری از آن با رعایت ساختارهای جامعه خودمان داریم. آیا واقعا خشونت علیه زنان در جامعه وجود دارد یا خیر؟ یکی از وجوه پررنگ خشونت علیه زنان پشت درهای بسته خانواده‌ها انجام می‌شود. آیا ما با چالش خشونت خانگی در خانه و محیط فامیلی مواجه هستیم یا خیر؟ خیلی‌ها معتقدند این یک پروپاگاندا است که رواج پیدا کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: مصادیق خشونت علیه زنان مشخص است اما شما اگر با نورافکن در این لایحه بگردید اسم خشونت خانگی را پیدا نمی‌کنید.

قاسم‌پور در ادامه متذکر شد: رهبر انقلاب به‌صراحت گفتند قانون باید در محیط خانواده از زنان حمایت کند. در این بحث لحاظ شده که مرد قوی‌تر از زن است و اگر قانون از زنان دفاع نکند زنان مورد زورگویی و خشونت مردان قرار می‌گیرند. ما با این بحث روبرو هستیم. بحثی نیست که به خانواده احترام گذاشته نشود بلکه باید متوجه باشیم کودک‌آزاری و خشونت علیه زنان محصول فضای خانوادگی و خشونت خانگی است. در فضای رسانه‌ای بحث‌های مربوط زنان دستخوش نقطه‌نظرهای سیاسی می‌شود. این بحث همیشگی بوده و موضوع امروز نیز اگر نمی‌پذیرید که لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت از این بحث غافل مانده به خانواده‌ها و مراکز قضایی سر بزنید تا متوجه شوید.

وی افزود: دوستانی که مشاغلی دارند و طرف مشورت زنان قرار می‌گیرند، شاهد تظاهرات خشونت جنسی و جسمی در روابط فامیلی و خانوادگی هستند. به آنها گفته می‌شود به وکیل رجوع کنند و می‌توانند کمک بگیرند. وکیل به آنها می‌گوید جرمی به این اسم نداریم اما در قانون می‌توانیم به ضرب و زور و تورق ماده‌های قانونی کاری از پیش ببریم. برخی می‌گویند آمار این نوع خشونت‌ها بسیار کم است و نباید آن را برملا کرد و قبح آن را در جامعه شکست. این آمار برای جامعه اسلامی زیاد هم هست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها