کد خبر: 349092
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۲۰:۰۷:۲۹
| |

پیروز حناچی، شهردار تهران:

هفته تهران فرصتی برای ترسیم آینده‌ است

شهردار تهران گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته‌ایم و ترسیم کنیم چه آینده‌ای باید داشته باشیم.

هفته تهران فرصتی برای ترسیم آینده‌ است
کد خبر: 349092
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۲۰:۰۷:۲۹

اعتمادآنلاین| پیروز حناچی، شهردار تهران شامگاه امشب در آیین نکوداشت روز تهران که در کاخ گلستان و با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از سفرای کشورهای خارجی در کاخ گلستان برگزار شد، بیان کرد: خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت سفرای عزیز و همه همکاران گرامی که در این مراسم که گرامیداشت روز تهران است، حضور یافته‌اند.

حناچی با بیان اینکه کاخ گلستان اثر ثبت جهانی تهران است، افزود: در نوروز 1105 آقامحمد خان قاجار در این مکان تاج‌گذاری کرد و تهران را پایتخت اعلام کرد.

شهردار تهران گفت: ما در حد شمالی حصار صفوی قرار داریم و در کنار محلات تاریخی دوران صفوی نظیر عودلاجان و بازار تهران قرار گرفته‌ایم.

حناچی خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اول، خیابان‌های زیادی از این محله گذر کردند و این اتفاق شبیه همان چیزی بود که در پاریس رخ داده بود.

وی ادامه داد: اولین خیابان تهران، لاله‌زار است و قدیمی‌ترین آن هم هست اما این خیابان‌هایی که در کنار گلستان کشیده شدند اولین آثار دوره تجددگرایی در تهران است.

شهردار تهران افزود: در جای جای این محدوده می‌توان خاطرات دوران چند صد سال تهران را جستجو کرد برای مثال در همین نزدیکی، میدان ارگ تهران و تکیه دولت را شاهدیم.

حناچی گفت: در همین محدوده‌ای که نشسته‌اید در نوروزگاه‌، سلام نوروزی داده می شده است و همین پشت سرتان توپی وجود داشته است که مردم به این توپ و شلیک آن اعتقاد داشتند.

وی تصریح کرد: با شناخت مسیر خانه پدری می‌شود حس تعلق به مکان ایجاد کرد و این یکی از کلید واژه های معماری امروز جهان است.

شهردار تهران ادامه داد: ما شاید خیلی جاها نرفته باشیم ولی وقتی می‌رویم دلمان نمی‌خواهد از آن بیرون بیاییم و این نتیجه توجه به روح معماری است.

حناچی گفت: البته وقایع تلخی هم در این کاخ رخ داده است و برخی پادشاهان برای خنک شدن دلشان بقایای استخوان‌های پادشاهان قبلی را دفن کردند.

وی ادامه داد: معتقدم همه آنچه پادشاهان قاجار انجام دادند بد نبوده است برای مثال امروز گنجینه‌ای از عکس‌های قدیمی داریم که به واسطه عکاسخانه دوره قاجار ثبت شده است.

شهردار تهران گفت: چند متر آن طرف‌تر بازار تهران را داریم که قلب اقتصاد تهران است و هنوز هم قلب اقتصادی ایران و تهران در اینجا می‌تپد.

حناچی تصریح کرد: شاید بازار استانبول آراسته‌تر از بازار تهران باشد اما حتما زنده‌تر از بازار تهران نیست و بازار تهران شاید فرسوده‌تر باشد اما زنده تر است.

وی افزود: از قهوه خانه دویست ساله در کنجی از بازار تا قبر لطفعلی خان زند همه باعث شده است تا بازار تهران غنی‌تر باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بازاریان تهران شبکه اجتماعی داشتند که نمی‌گذاشتند کسی از کسبه زمین بخورد و ورشکست بشود و امروز هم همین شبکه را حفظ کرده‌اند و این یعنی اینکه پول همه ارزش بازار نبوده است.

حناچی گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته‌ایم و اینکه ترسیم کنیم چه آینده‌ای باید داشته باشیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها