کد خبر: 347406
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۷:۴۱:۰۱
| |

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها:

مدیریت سیل نیازمند متدهای جدید است

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: کشور نیازمند یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل است که باید آن را براساس تجربیات و دانش خود از جهان، برای حرکت از مدیریت بحران به رویکرد مدیریت ریسک حاصل کند.

مدیریت سیل نیازمند متدهای جدید است
کد خبر: 347406
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۷:۴۱:۰۱

اعتمادآنلاین| ‌ نشست تخصصی «تعامل علم، سیاستگذاری و اجرا برای ارتقای تاب‌آوری نظام سلامت در برابر سیل» و یافتن راه‌های نوآورانه برای مدیریت رخداد سیل روز چهارشنبه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

محمود نیلی احمدآبادی در سخنانی که دانشگاه تهران منتشر کرده است افزود: یک سیستم انعطاف‌پذیر سیستمی است که قابلیت‌های آن شناسایی می‌شود و می‌تواند از قابلیت‌های خود استفاده کرده و فرصت‌های جدیدی را فراهم کند.

وی گفت: در طول تاریخ، سیل ثروت و مکنت سرشاری را برای تمدن‌ها به ارمغان آورده است و در عین حال باعث خسارت‌های عظیم و منجر به درد و رنج مردم شده‌ است. حتی امروزه، سیل نسبت به سایر بلایای طبیعی، به افراد بیشتری آسیب می‌رساند و زیان‌های اقتصادی حاصل از آن بسیار بیشتر است. این خسارات و تلفات به شکلی هشداردهنده در سطح و مقیاسی جهانی در حال افزایش است.

به گفته نیلی احمدآبادی، جامعه باید روش کنونی خود را برای پاسخ به پسافاجعه تغییر دهد و تصمیم‌گیران برای مدیریت بحران سیل رویکردهای جامع را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با عنوان اینکه سیل شدید محدود به یک منطقه نیست و بر تمامی کشورها از جمله جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه تأثیر می‌گذارد، افزود: خطرات ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل برای جامعه ضروری است تا مردم خطراتی را که هر روز با آن مواجهند، دریابند. ارزیابی خطر و مشارکت مردم در فرایندهای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا می‌تواند به راه‌حل‌های پایدار بینجامد.

وی با اشاره به سیلاب‌های اخیر کشور اظهار کرد: این رخداد زیان‌های اجتماعی و اقتصادی سنگینی به بار آورد و باعث کشته و زخمی شدن عده‌ای از مردم شد و زیرساخت‌های زیادی از کشور را دچار آسیب‌دیدگی کرد. پل‌ها، جاده‌ها، مزارع و امکانات ذخیره آب از جمله موارد آسیب‌دیده از سیل هستند. دولت جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های بی‌وقفه و ارزشمندی به‌عمل آورد تا پیامدهای سیل را به حداقل ممکن کاهش دهد. ایران نیز مانند بسیار از کشورهای دیگر با خطر فزاینده فجایع ناشی از سیل مواجه است که این مسئله توسعه اجتماعی و اقتصادی را به شدت تهدید می‌کند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، ادامه داد: ارزیابی خطر سیل، کاهش آن در ایران، راه‌اندازی مجموعه‌ای از سازوکارهای پیشرفته، بهبود توان کنترل سیل در منطقه، اتخاذ شیوه مناسب در برخورد با آن و تخفیف یا جلوگیری از آسیب به اولویت دانشگاهی تبدیل شده است که باید در ایران حل شود.

نیلی احمدآبادی با اظهار اینکه برای نخستین بار کمیته‌ای علمی و با تجربه عالی برای بررسی یک فاجعه ملی سازماندهی شده‌است، افزود: مشارکت همه متخصصان ایرانی و استفاده از دانش و تجربه جهانی از تعهدات اصلی این کمیته است.

وی فعالیت‌های انجام گرفته را برشمرد و گفت: یک تیم مدیریت پروژه و 16 گروه کاری؛ یک دبیرخانه برای تدارکات فنی و اجرایی؛ ارتباطات و سیستم‌های مدیریت زمان و هزینه؛ برگزاری جلسات با سازمان‌های مختلف در بالاترین سطح؛ تشکیل کمیته همکاری بین‌المللی برای ارتقای روابط بین‌المللی و تبادل تجارب با سازمان‌های بین‌المللی؛ آماده‌سازی برنامه عمل و زمانبندی فعالیت‌ها؛ امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های بزرگ استان‌های متأثر از سیل (خوزستان، فارس، لرستان و گلستان) برای توسعه همکاری از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از 250 استاد و عضو دانشگاهی از سراسر کشور با هیأت ویژه همکاری می‌کنند، گفت: از این تعداد 121 نفر در خارج از استان تهران و 76 نفر از استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان هستند. این هیأت شامل 158 عضو تمام وقت، 78 عضو هم‌کار و 14 مشاور از 54 دانشگاه در گروه‌های کاری مختلف است. افراد حرفه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های بین‌المللی پیوسته با هم کار می‌کنند تا یک گزارش جامع از رویداد سیل آماده سازند. این گزارش به رئیس جمهور ایران و مردم ارائه خواهد شد و این نشست تخصصی ایده‌های مفیدی را برای گزارش ملی ارائه خواهد کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها