کد خبر: 343660
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

بیمه آتش‌سوزی در ساختمان‌ها بر عهده چه کسی است؟

چندی پیش یکی از واحدهای یک ساختمان مرکز تجاری-تفریحی آتش گرفت، به طوری که ناگهان شعله‌های آتش از طبقه دوم زبانه کشید و به دیگر واحد‌ها سرایت کرد. حالا تکلیف خسارت واردشده چیست؟ پرداخت هزینه آن بر عهده کیست؟

بیمه آتش‌سوزی در ساختمان‌ها بر عهده چه کسی است؟
کد خبر: 343660
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی - پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: چندی پیش یکی از واحدهای یک ساختمان مرکز تجاری-تفریحی آتش گرفت، به طوری که ناگهان شعله‌های آتش از طبقه دوم زبانه کشید و به دیگر واحد‌ها سرایت کرد. حالا تکلیف خسارت واردشده چیست؟ پرداخت هزینه آن بر عهده کیست؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: بر اساس نص صریح ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می‌شود، مسئولیت دارد کل ساختمان را در مقابل حادثه آتش‌سوزی بیمه کند.

بنابراین مدیری که به این وظیفه عمل نکند، مسئول جبران خسارات واردشده به مالکان یا ساکنان است؛ این مسئولیت این حق را برای مالکان ایجاد می‌کند که علیه او به دادگستری مراجعه و خسارت‌هایی را که در اثر آتش‌سوزی وارد شده است مطالبه کند.

لازم به ذکر است چنانچه میزان خسارات واردشده تا 20 میلیون تومان باشد، مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی به مطالبه خسارت، شورای حل اختلاف خواهد بود. به هر حال ساکنان مجموعه آپارتمانی می‌توانند از مدیری که در بیمه کردن ساختمان کوتاهی و آن ساختمان را بیمه نکرده است، خسارت دریافت کنند.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها