کد خبر: 337476
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۶:۲۹:۲۳
| |

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مطرح کرد:

کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری از ساخت و ساز

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد، گفت: شفاف سازی در تمام زمینه ها، از بروز فساد جلوگیری و آن را به حداقل می رساند.

کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری از ساخت و ساز
کد خبر: 337476
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۶:۲۹:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ عبدالحمید امامی در در نشست کمیته تخصصی مالی، با اشاره به تاثیر عملکرد مدیریت شهری بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان افزود: افزایش رضایتمندی و امید شهروندان از مهم ترین اولویت های مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: اداره مناسب شهر یکی از مواردی است که می تواند امید را به جامعه نوید دهد و اعتماد شهروندان به مدیریت را در پی داشته باشد.

امامی با اشاره به کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری از ساخت و ساز، افزود: کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری از ساخت و ساز و عمل به اصل قانون مداری نیز قطعا باعث کاهش درآمدهای شهرداری تهران شده است .

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تصریح کرد: امروز اگر مدیریت شهری تهران بتواند شهر را خوب اداره کند، قطعا مردم هم به ما اعتماد خواهند کرد و این اعتماد باعث همراهی آنها با مجموعه مدیریت شهری می شود.

رئیس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری کلانشهرها در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر سلامت مدیران گفت: مدیران ما افراد سالمی هستند اما معتقدم باید نظارت سیستماتیک روی مدیران وجود داشته باشد که متشکل از مثلث ذی حسابی، بازرسی و حراست است.

معاون شهردار تهران در ادامه از گسترش سیستم نرم افزاری در مدیریت شهری خبرداد و گفت: به زودی سیستم های نرم افزاری جدیدی به ویژه در بخش مالی، پسماند و حمل و نقل خواهیم داشت.

امامی با تاکید بر اینکه اصل تعامل با نهادها و سازمان های مختلف سیاست حال حاضر شهرداری تهران را تشکیل می دهد تصریح کرد: نامه نگاریهای که مجمع کلانشهرها با معاون اول رئیس جمهور در خصوص مشکلات شهرداری ها با سازمان تامین اجتماعی انجام داد از جمله این تعاملات مثبت بود .

وی موضوع محیط زیست و آلودگی هوا را از دغدغه های اصلی شهردار تهران برشمرد و افزود:به منظور تحقق شهر بدون دود و تقویت مترو 300 میلیارد تومان در سال جاری هزینه صرف شده است.

تشکیل اتاق فکر برای کاهش هزینه ها و تامین مالی شهرداری های کلانشهرها

مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست کمیته تخصصی مالی شهرداری های کلانشهرها پیشنهاد داد به منظور کاهش هزینه ها و تامین مالی، اتاق فکری با حضور شهرداریهای کلانشهرها تشکیل شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکلات مالی اصلی ترین دغدغه ی شهرداریهاست اظهار داشت : مشکلات مالی اغلب در حوزه های مختلف نمود پیدا می کند و باعث بروز مشکل در اجرای وظایف ذاتی شهرداریها همچون ارائه خدمات شهری وگسترش فضای سبز می شود و در حال حاضر اگر بخواهیم رضایت شهروندان را جلب کنیم و کارنامه مطلوبی از خود به جا بگذاریم باید به فکر تامین منابع مالی باشیم.

فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداریهای کلانشهرها از جمله شهر تهران با مشکلات و کسری بودجه مواجه هستند اظهار داشت : از بودجه مصوب شهرداری تهران در سال 98 به مبلغ 18 هزار و 800 میلیارد تومان در خوشبینانه ترین حالت تنها 15 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر محقق نخواهد شد که در این صورت شهرداری با 3هزار میلیارد تومان کسری مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری است خاطر نشان کرد : سالانه 10 هزار میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان و نیروهای پیمانکاری هزینه می شود و حدود 130 هزار فیش حقوقی در حوزه شهردار ی تهران صادر می شود که رقم بسیار قابل توجهی است و با توجه به موضوع تورم شهرداری با چالش جدی مواجه خواهد شد .

فراهانی در ادامه به کاهش حجم سرمایه گذاری در شهر تهران بر اثر شرایط خاص کشور و تحریم ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دغدغه های مشترکی بین شهرداری های کلانشهرها وجود دارد و هنر ما این است که تا چه میزان تسهیلات ایجاد کنیم تا در این حوزه گشایش ایجاد شود.

فراهانی با طرح موضوع جنبش کاهش هزینه ها در شهرداری ها اظهار داشت : تغییر ساختار از جمله حذف و یا ادغام معاونت ها و برخی شرکت های زائد ، ایجاد درآمدهای پایدار و موقت و مدیریت بدهی ها را از جمله راهکارهای ممکن برای بهبود وضعیت مالی می توان عنوان کرد.

اشتراک تجارب مالی شهرداری تهران به کلانشهرها

در ادامه این نشست محمد رضا زارعلی و رئیس کمیته مالی کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع کلانشهرهای ایران با تاکید بر صرفه جویی و نظارت کامل بر هزینه ها گفت: امیدوارم با تعامل و همدلی بتوانیم در بحث ایجاد درآمد و رعایت اصل صرفه جویی در جهت پیشبرد اهداف مدیریت شهری بیش از پیش گام برداریم.

مدیرکل امور مالی و اموال با اشاره به عملیاتی نمودن بودجه ریزی افزود: در شهرداری تهران سیستم حسابداری تعهدی ولی بودجه ریزی نقدی است؛ لذا بایستی بودجه ریزی را هم عملیاتی کرده و آن را به سامانه بهای تمام شده و کدپروژه ها متصل کنیم .

زارعلی ادامه داد: شهرداری تهران در رابطه با کاهش هزینه و روشهای تامین سرمایه گذاری، بیشترین و متنوع ترین جذب سرمایه را انجام داده که می توانیم تجربیات خود را در اختیار شما بگذاریم؛ همچنین در خصوص کاهش هزینه نیز دستورالعمل های خود را به اشتراک می گذاریم.

زارعلی در ادامه در این نشست با اشاره به اقدامات مثبت مجمع کلانشهرها با نهادها و سازمان های مختلف تصریح کرد: نامه نگاریهای که مجمع کلانشهرها با معاون اول رئیس جمهور در خصوص مشکلات شهرداری ها با سازمان تامین اجتماعی انجام داد از جمله این تعاملات مثبت بود و تاثیر مثبتی در حل مشکلات حوزه مالی آنها داشت.

استفاده از تجارب موفق شهرداری ها برای کاهش هزینه ها

کمال مرادی دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز در این نشست انتقال تجارب موفق شهرداری ها را یکی از اهداف تشکیل کمیته های تخصصی کلانشهرها عنوان کرد که به موازات بهبود درآمدهای عمومی شهرداری ها جهت گسترش خدمات شهری به شهروندان و توسعه پایدار شهرها ، ضروری است کاهش هزینه های غیر ضروری شهرداریا نیز مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات مجمع برای حفظ منافع و حقوق شهرداری ها خاطر نشان کرد: ضمن دیدار شهرداران کلانشهرها با معاون اول رئیس جمهور و همچینین انعکاس و پیگیری مسایل به مسئولین کشور گامهای مثبتی برای احقاق حقوق شهرداری ها برداریم.

در پایان این نشست مقرر شد کارگروه ایجاد نظام جامع مالی و گزارشگیری کلان شهرها با دبیری شهرداری شیراز و عضویت شهرداری های اردبیل، کرمان، اصفهان، مشهد و تبریز در مدت دو ماه گزارشات خود را جمع بندی کرده و به دبیرخانه ارائه کنند.

در خصوص روش های نوین تامین مالی و مدیریت بدهی ها مقرر شد با محوریت دبیرخانه مجمع کلانشهرها ظرف مدت یک ماه تمام بخشنامه ها و دستورالعمل ها جمع آوری گردد.

در خصوص مبنای بودجه ریزی نقدی و عدم تطابق با روش تعهدی مقرر شد در دو محور انواع روشهای تامین منابع و کاهش هزینه ها همفکری بیشتری صورت گیرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها