کد خبر: 337174
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

رئیس دانشگاه تربیت مدرس:

پذیرش دانشجویان دکتری باید بر اساس ارزیابی سازمان سنجش باشد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که پذیرش دانشجویان دوره دکتری توسط دانشگاه‌ها باید با یک ارزیابی سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور همراه باشد.

پذیرش دانشجویان دکتری باید بر اساس ارزیابی سازمان سنجش باشد
کد خبر: 337174
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «محمدتقی احمدی» روز سه شنبه در خصوص پذیرش دانشجویان مقطع دکتری در مراکز آموزش عالی اظهار داشت: پذیرش دانشجویان دوره دکتری باید بر اساس ارزیابی سازمان سنجش آموزش و همچنین دانشگاه ها انجام پذیرد.

وی افزود: برگزاری یک آزمون سراسری در کشور به منظور سنجش هوش استعداد تحصیلی و زبان خارجه دانش آموختگان به همراه درک متن های تخصصی توسط سازمان سنجش آموزش یک اقدام موثر برای پذیرش علم آموزان است.

احمدی ادامه داد: نتایج این آزمون سراسری نیز که به همت سازمان سنجش آموزش کشور مشخص می شود؛ به عنوان یک کارنامه در اختیار داوطلبان دوره دکتری قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: داوطلبان براساس این نتایج به دانشگاه ها مراجعه کرده و مراکز آموزش عالی کشور براساس ارزیابی های تخصصی (آزمون، مصاحبه، سوابق تحصیلی) اقدام به پذیرش می کنند.

به عقیده رئیس دانشگاه تربیت مدرس؛ در سایر جوامع به ویژه جوامع توسعه یافته نیز پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه ها بر این اساس انجام می شود.

واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال های اخیر بحث و جدل های بسیاری را به دنبال داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ماه های اخیر در نشست با خبرنگاران در پاسخ به یک پرسش در خصوص تفویض اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها اظهارداشت: براساس قانون سنجش و پذیرش تعدادی ظرفیت به منظور پذیرش دانشجو از طریق دانشگاه ها مطابق با قانون در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری نیز مصاحبه از داوطلبان دانشگاهی فعال شده است و هر تصمیمی در خصوص تغییر در پذیرش دانشجویان باید براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش مجلس شورای اسلامی باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اخیرا از تدوین طرح تفکیک سنجش از پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: اختیارات بیشتری در زمینه پذیرش دانشجو به دانشگاه ها باید داده شود و در مقابل پاسخگویی و مسئولیت پذیری مراکز علمی بیشتر شود.

به گفته «ابراهیم خدایی» اولویت روش های اصلاح فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو از دوره های تحصیلات تکمیلی آغاز می شود.

موضوع واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها اردیبهشت ماه نیز از سوی معاون آموزشی سابق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.

«مجتبی شریعتی نیاسر» در گفت و گو با رسانه ها با تاکید بر این مهم که پذیرش دانشجویان دکتری باید به طور مستقیم توسط دانشگاه‌ها انجام شود، گفت: در زمان حاضر قانون مجلس شورای اسلامی این امر را نفی می‌کند و وزارت علوم به دنبال راهکاری برای حل این موضوع است.

معاون آموزشی وقت وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: برخی از صاحب نظران نگران اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی در پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها به ویژه در مقطع دکتری هستند؛ اما هر اقدام در آغاز بی تردید با برخی از چالش‌ها مواجه است؛ بنابر این باید به دانشگاه‌ها اعتماد شود.

شریعتی نیاسر یادآور شد: وزارت علوم در سال 1394 نیز یک بار برای واگذاری این مهم اقدام و برخی از دانشگاه‌های مجری از این طرح رضایت خاطر داشتند؛ اما وضع قانون مجلس شورای اسلامی از استمرار این طرح جلگیری کرد؛ بنابراین تکرار این طرح نیازمند یک راهکار برای قانون مجلس شورای اسلامی در این زمینه است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها