کد خبر: 331063
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۰:۵۵:۰۰
| |

استاندار کرمانشاه:

بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و یک رکورد جدید/ سرپل ذهاب دوباره ساخته شده است

استاندار کرمانشاه بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده استان را یک رکورد جهانی دانست و گفت: طی 1.5 سال حدود 32 هزار واحد مسکونی ساخته و 66 هزار واحد تعمیر شده است آن هم در حالی که با شوک بزرگ گرانی مصالح مواجه بوده‌‎ایم.

بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و یک رکورد جدید/ سرپل ذهاب دوباره ساخته شده است
کد خبر: 331063
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۰:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هوشنگ بازوند روز جمعه افزود: همانند مرحله امداد و نجات زلزله کرمانشاه، در مرحله بازسازی هم یک رکورد جدید زده شد.

او با بیان اینکه تاکنون حدود 32 هزار واحد مسکونی به صورت کامل احداث شده است، گفت: ساخت این تعداد واحد کار بسیار سختی نیست چنانچه طرح های 500 یا هزار واحدی مسکن مهر سه تا چهار سال طول می کشید اما این 32 هزار واحد در 1.5 سال ساخته شده در حالی که در سال 97 شوک بزرگ گرانی هم روند بازسازی را مدتی دچار وقفه کرد.

بازوند عنوان کرد: تاکنون حدود 66 هزار واحد مسکونی زلزله زده نیز تعمیر و حدود 18 هزار واحد اقتصادی نیز احداث و تعمیر شده اند.

آنچنان که استاندار کرمانشاه بیان کرد: میانگین این ساخت و سازها اکنون به چهار میلیون و 280 هزار متر مربع رسیده است که به نظر من یک رکورد جهانی محسوب می شود.

بازوند گفت: در دوران بازسازی مناطق زلزله زده حدود 210 هزار تن آهن آلات مصرف کرده ایم و 190 هزار تن سیمان رایگان از طرف رهبر معظم انقلاب اهدا شده که اقدامات بزرگی است.

تسهیلات بیش از 70 میلیونی دولت

به گفته او، در مناطق شهری زلزله زده شرایط متفاوتی به وجود آمد و تلاش ما این بود که برای همه مردم یک فرصت ساخت و ساز مناسب ایجاد کنیم به طوری که برای ساخت یک واحد مسکونی تخریبی 57 میلیون تومان تسهیلات چهار درصد و کمک بلاعوض در اختیار مالکان قرار گرفت و هزینه بیش از 20 میلیونی نقشه، نظارت و پی‌کنی هم رایگان شد یعنی در مجموع دست کم بیش از 70 میلیون تومان.

بازوند اضافه کرد: این تسهیلات زلزله زدگان را ترغیب کرد که به جای ساخت یک واحد، اقدام به احداث سه، چهار و یا حتی بیشتر از چهار واحد کنند و نکته مهم اینکه تسهیلات دولت برای تمام واحدهای اضافی هم پرداخت شد.

سرپل ذهاب دوباره ساخته شده است

استاندار کرمانشاه گفت: در نتیجه حمایت مالی دولت 6 هزار واحد تخریبیِ مسکونی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی شهر سرپل ذهاب اکنون به بیش از 12 هزار واحد جدید رسیده است.

به اعتقاد او، شهر سرپل ذهاب دوباره در حال ساخت است هرچند ساختن یک شهر در مدت 2 سال شدنی نیست و نیاز به زمان زیادی دارد چنانچه مرحله اول شهر پرند حدود 10 سال زمان برد.

بازوند بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را دستاورد بزرگ نظام جمهوری اسلامی دانست و با اشاره به انتقاد برخی مسئولان از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق بنیاد مستضعفان از انعکاس خبری نامناسب بازسازی‌ این مناطق، گفت: رسانه ها آبادانی و ساخت و ساز بی‌نظیر مناطق زلزله زده را به اطلاع مردم برسانند.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها