کد خبر: 329514
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۳:۵۳:۰۰
| |

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

آمار درستی از اعتیاد دانش‌آموزان وجود ندارد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه آمارهای درستی از میزان اعتیاد دانش‌آموزان وجود ندارد، گفت: از همکاران خود و آموزش و پرورش می‌خواهم که شاخص‌ها را بررسی و آینده‌پژوهی کنند.

آمار درستی از اعتیاد دانش‌آموزان وجود ندارد
کد خبر: 329514
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آئین امضای تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه طی چهل سال گذشته در حوزه مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری، کنترل و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت:‌ چند انتظار در جامعه وجود دارد، اول اینکه مواد مخدر در دسترس نباشد تا کسی از آن استفاده کند، در این رویکرد باید تمام تمرکز بر مبارزه باشد تا مواد مخدر در کشور پیدا نشود.

مؤمنی افزود: نگاه دیگر این است که تلاش کنیم مبتلایان را درمان و توانمند کنیم تا به جامعه بازگردند، این دو نگاه طی چهل سال گذشته غالب بوده‌اند و تمام بخش‌های حاکمیتی باید تلاش کنند که مواد مخدری در دسترس نباشد تا کسی بتواند از آن مصرف کند و این انتظار درستی است.

وی اظهار کرد: افرادی که آسیب‌ دیده‌اند باید درمان و توانمند شوند و به آغوش خانواده بازگردند. در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی صورت گرفت، اما به نظر ما طی آسیب‌شناسی‌های چهل ساله، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارند که باید احیا شوند. اگر اقدامات درونی و بازدارندگی درونی ایجاد نشود، ما باید تنها مقابله کنیم و به درمان آسیب‌دیدگان بپردازیم، ولی ما معتقدیم باید نگاه پیشگیرانه و بازدارنده درونی ایجاد شود تا حتی اگر مواد مخدر در دسترس بود کسی سراغ آن نرود، لذا اگر رویکرد درمان، مقابله و اقدامات پیشگیرانه با هم به صورت متوازن پیش نروند، چرخه معلول است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این موضوع درست است که باید در همه ابعاد جامعه با مواد مخدر برخورد شود، ولی واقعیت موجود این است که ما جبراً در کنار کشوری قرار داریم که بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است. در سال 2000 میلادی تولید مواد مخدر افغانستان 200 تن بود، ولی در سال 2017 براساس آمار سازمان ملل این رقم به بیش از 2000 تن رسید. این موضوع به ما اعلام می‌کند که باید در کنار اقدامات مقابله‌ای و درمانی حتما اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده درونی را در اولویت خود قرار دهیم.

مؤمنی در ادامه گفت: برای ایجاد بستر اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده، طرحی به نام «یاریگران زندگی» تدوین شد و در جلسه مبارزه با مواد مخدر به ریاست رئیس‌جمهور،‌ طرح یاریگران زندگی به تصویب رسید که بستری در زمینه اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه است. اولین مکانی که طرح یاریگران زندگی آغاز شده، آموزش و پرورش و خانواده آن است و تمام گروه‌های مرجع برای اقدامات پیشگیرانه فعال خواهند بود. در خانواده بزرگ آموزش و پرورش که 14 میلیون دانش‌آموز و معلم در حال فعالیت هستند، از طرفی دغدغه خانواده‌ها موضوع اعتیاد است. تجربیات بسیاری نشان می‌دهد هر سازمان یا نهادی می‌تواند بهره خود را از دریای آموزش و پرورش ببرد و ما می‌گوییم متأسفانه دشمنان، جامعه، نوجوان و دانش‌آموز در حال تحصیل را هدف قرار داده‌اند که ما باید تلاش کنیم و از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای اقدامات پیشگیرانه بهره ببریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: امروز یکی از بهترین روزهای کاری ما و آغاز مسیری بزرگ است. طی بررسی‌ها و تحقیقات در حوزه دانش‌آموزان چند اولویت احصاء شد. در آموزش و پرورش اولین علت ابتلای دانش‌آموزان به مواد مخدر را بی‌ضرر دانستن برخی از آنان عنوان می‌کردند و می‌گفتند موادی مثل گل بی‌ضرر است.

مؤمنی ادامه داد: دومین دلیل ابتلای دانش‌آموزان به منظور کم نیاوردن و نه گفتن به جمع است و سومین علت، سرگرمی به حساب می‌آید و افرادی که آن را مصرف کردند فکر نمی‌کردند با یکی دو بار مصرف کردن آن معتاد شوند و این مسیری است که راه بازگشتش بسیار سخت است و یکبار تجربه آن باعث وارد شدن نوجوان به اعتیاد می‌شود.

وی افزود: یافته‌های پژوهشی به ما می‌گوید در حوزه پیشگیری به خانواده 14 میلیونی آموزش و پرورش و همچنین خانواده‌ها آموزش دهیم که یکبار مصرف مواد مخدر می‌تواند نوجوان آنها را با مشکل مواجه کند و باید قدرت نه گفتن به دانش‌آموزان را آموزش دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: افرادی که در حوزه پیشگیری از اعتیاد کار می‌کنند، نمی‌توانند اعداد و ارقام درستی ارائه کنند و به نوعی می‌خواهند از حوادثی که اتفاق نیفتاده جلوگیری کنند؛ حوادث اتفاق‌ نیفتاده‌ای که در تمام حوزه‌ها شاهد آن هستیم، به طورکلی آنهایی که در حوزه بهداشت کار می‌کنند نمی‌توانند اقدامات خود را به صورت کمیت ارائه دهند.

وی ادامه داد: راه نجات این است که بازدارندگی و صیانت درونی را ایجاد کنیم که کسی به سمت اعتیاد نرود. ضمن تلاش‌ها حتما باید نرخ شیوع کم شود. شاید اعداد و ارقام دقیقی موجود نباشد، لذا از همکاران خود و آموزش و پرورش می‌خواهم که شاخص‌ها را بررسی و آینده‌پژوهی کنند و همچنین آمارها را به صورت اعداد و ارقام ارائه دهند تا از اقدامات آنان برای کاهش ابتلا به مواد مخدر مطلع شویم و بدانیم در چند درصد از دانش‌آموزان طرح‌ها کارایی داشت تا موضوع عینی‌تر شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نگاه‌های بسیار خوبی مطرح شد و استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم. همکاران ما در ستاد مستمرا موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند و جهش بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. بنده این نوید را به مردم می‌دهم که دو اقدام به قوت خود باقی است و ارتقا خواهد یافت. اما از ظرفیت‌های موجود در حوزه پیشگیری، بهره کافی را خواهیم برد. با طرح یاریگران زندگی، معلمان و دانش‌آموزان نقش اصلی را ایفا خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم جامعه‌ای امن و دارای آرامش باشیم و در سایه آن به تعالی برسیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها