کد خبر: 327885
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۳:۰۰
| |

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهار‌محال‌و‌بختیاری خبر داد:

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب برای اولین بار در بروجن

گونه جدید یلوه نوک سبز برای اولین بار در تالاب گندمان شهرستان بروجن مشاهده شد.

مشاهده یک گونه پرنده کمیاب برای اولین بار در بروجن
کد خبر: 327885
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهار‌محال‌و‌بختیاری اظهار داشت: یک فرد یلوه نوک سبز با نام علمی (Porzana pusilla)پرنده‌ای است از تیره یلوه و راسته درناسانان که برای اولین بار در تالاب گندمان توسط محیط بان روح اله عسگری مشاهده و توسط آقایان نوید زحمتکش، اردوان پاشا زانوس و حمید جباری شناسایی شده است.

وی افزود: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

شهرام احمدی عنوان کرد: یلوه نوک سبز پرنده ای با طول بدن 17 سانتی متر است که از همه یلوه‌ها کوچکتر است و هر دو جنس آن به نر یلوه کوچک شباهت دارد و در حالت پرواز لبه سفید اولین شاهپر نخستین بال، نشانه دیگری برای تشخیص آن است.

وی گفت: نر این پرنده و نر یلوه کوچک، هر دو، صورت، گلو و سطح شکمی کبود دارند و پوشپرهای زیر دمی آنها دارای راهراه عرضی سیاه و سفید است.

احمدی ادامه داد: یلوه کوچک یک نوع گونه ‏کمیاب از پرندگان است که بواسطه زیبایی ظاهر، ظرافت در جثه و توازن در ترکیب رنگ یکی از ‏گونه های بسیار دیدنی و کمیاب در کشور است. ‏

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: زیستگاه این پرنده نادر و کمیاب، معمولا رویش‌های گیاهی کوتاه‌تر و انبوه‌تر و تالاب‌های کوچک‌تر را ترجیح می دهد، همچنین در باتلاق‌ها و تالاب‌های پر گیاه نیز دیده می شود.

احمدی در پایان تصریح کرد: تالاب گندمان با حدود 1070 هکتار وسعت در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-1352) به ثبت رسیده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها